Hej,

Frun och jag tittar på hus, och har varit på c:a 50 visningar dom senaste 4 månader. Vi är förstagångsköpare (bor i lägenhet) men med, för området, väl tilltaget budget. Vi tittar i 7(!) kommuner i Skåne, och har inte jättastora krav (tycker vi själva):

1. Det får gärna va av gammal standard, men inte eftersatt - speciellt inte "ytterrocken" (tak, dränering, fasad)
2. Större än 100 kvm, mindre än 200 kvm
3. Trädgården (eller en bit av den) får gärna va relativt insynsskyddad
4. Inom 1 timmes bilfärd till Öresundsbron då jag jobbar i Danmark

Av alla hus vi tittat på än så länge har det varit 3 som inte har varit rejält eftersatta; Allt från rutten råspånt och takstol, över hussvamp, till magisk svävande hus där alla syllar har varit genomruttna - och allt där imellan. Jag tycker det är kul med lite GDS, men mina begränsningar går vid byte/målning av fasadbrädor, kitta fönster, golvläggning, gipsväggar och sånt "vanligt". Övriga renoveringar får jag lära mig eller överlåta till proffs.

Är det verkligen så övermäktigt att se efter sitt hus, at i princip alla får lov att fallera så? Det känns jättetråkigt att påbörja den marathon det är att se efter sitt nya hus med en 100 meter sprint och 200k+ i renoveringar - då är man ju redan trött innan loppet börjar på riktigt. :(
 
  • Gilla
Eremitkräfta
  • Laddar…
Karlia
Det där är inget jag känner igen, jag har gått på många husvisningar med väninna.

De hus som är dåligt underhållna har varit där det bott någon äldre i typ 40 år, där har orken trytit de sista åren. Många av de billigaste husen har varit dåligt underhållna också, därav lägre pris - i jämförelse med hus i samma område.

Tristast tycker jag är när det är sönderrenoverat, att allt tidstypiskt har tagits bort, de hus som omnämns som "moderna och fräscha".

Kanske att du kan läsa redan på hemnet när tak osv har bytts sist? Så slipper du gå på visningar av hus du vet med dig att du ändå inte vill ha?
 
  • Gilla
JesperKn och 1 till
  • Laddar…
När det byttes är en dålig måttstock på skicket. Ett tak kan utan vidare vara 100år utan att vara ruttet.
 

Bästa svaret

JesperKn JesperKn skrev:
Hej,

Frun och jag tittar på hus, och har varit på c:a 50 visningar dom senaste 4 månader. Vi är förstagångsköpare (bor i lägenhet) men med, för området, väl tilltaget budget. Vi tittar i 7(!) kommuner i Skåne, och har inte jättastora krav (tycker vi själva):

1. Det får gärna va av gammal standard, men inte eftersatt - speciellt inte "ytterrocken" (tak, dränering, fasad)
2. Större än 100 kvm, mindre än 200 kvm
3. Trädgården (eller en bit av den) får gärna va relativt insynsskyddad
4. Inom 1 timmes bilfärd till Öresundsbron då jag jobbar i Danmark

Av alla hus vi tittat på än så länge har det varit 3 som inte har varit rejält eftersatta; Allt från rutten råspånt och takstol, över hussvamp, till magisk svävande hus där alla syllar har varit genomruttna - och allt där imellan. Jag tycker det är kul med lite GDS, men mina begränsningar går vid byte/målning av fasadbrädor, kitta fönster, golvläggning, gipsväggar och sånt "vanligt". Övriga renoveringar får jag lära mig eller överlåta till proffs.

Är det verkligen så övermäktigt att se efter sitt hus, at i princip alla får lov att fallera så? Det känns jättetråkigt att påbörja den marathon det är att se efter sitt nya hus med en 100 meter sprint och 200k+ i renoveringar - då är man ju redan trött innan loppet börjar på riktigt. :(
Bygg nytt! Du har ju skrivit på byggahus.se, vill du inte göra det underhåll som tidigare inte mäktat med eller prioriterat ska du bygga, har du tummen på fel ställe, bristande självförtroende, jobb med långa pendlingstider ska du nog se dej om efter en firma som kan bygga åt dig. Vill du göra nått så undanta målning, tapetsering, fasad målning och inredning av eventuell övervåning, det är nog på en nivå som kan vara lagom i din situation.

Är du mer beslutsam/envis/tjurskallig gräver du grunden för hand på kvällar och helger, projektleder, planerar, snickrar eller murar själv, gör, plåt, el, vvs, vattenbrunn och avlopp själv och kan oxå se dej som en husbyggare trots att du har ett annat yrke på jobbet. De lätta delarna som dimensionering, ritning, måleri, takläggning, vent osv kan du gott be din partner eller kompisar och familj om hjälp med om de finns kvar i ditt liv när den dagen kommer. Räkna inte med att frun stannar och att kompisarna har tid att bygga åt dig om du inte först har byggt deras kåkar gratis på fritiden och gjort klart att det är tjänster och gentjänster.

På detta forum finns folk som gör egna fönster och dörrar, det tycker jag är nått att fundera på och beundra.
Om man köper mtrl färdigt och hemkört till tomten är det ju inget svårt att bygga en villa, men jag skulle inte välja att pendla dagligen till Danmark och bygga på lediga stunder, själv låg jag borta på jobb mån-torsd och snickrade på eget hus på helgerna då jag byggde, inga fritidsproblem och jag visste att jag behövde jobba ordentligt 4dar i veckan på förtjänst för att ha tid och råd att bygga på helgerna.

Om det är övermäktigt att se efter ditt hus kommer du förhoppningsvis ha svaret på då du blir gammal, jag anser att det är fullt möjligt att både bygga och underhålla en villa utan att köpa in externa tjänster mer än brunnsborrning och plansprängning, kommunen tvingar mig att köpa brandskyddskontroll, slamtömning och sophämtning men jag hävdar att att det kunde jag ordnat själv om jag fått.
Kan hända att man skiljer sig, blir ensamstående med minderåriga barn, blir sjuk eller gammal och då kanske man inte längre mäktar med vad man klarat som ung, frisk, singel utan man får släppa på vad som är viktigt, man kanske släpper på mindre väsentliga ting, färgen börjar flagga på vindskiveplåten, putsen släpper på skorstenen och när jag fyllt 80 kanske jag inte prioriterar snygga vindskivor och inte mäktar med ställningsbygge och anser att det är för svårt att hyra en skylift utan tycker att kåken duger åt mig och i min tid, nästa ägare får fixa det.
 
  • Gilla
Jan Ehn och 3 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Det där är inget jag känner igen, jag har gått på många husvisningar med väninna.
Märkligt. Kanske bara otur än så länge

Karlia Karlia skrev:
De hus som är dåligt underhållna har varit där det bott någon äldre i typ 40 år, där har orken trytit de sista åren. Många av de billigaste husen har varit dåligt underhållna också, därav lägre pris - i jämförelse med hus i samma område.
Husen vi tittat på har varit mycket blandade i utgångspris, Men visst är det så att 50%+ av dom säljs av äldre som som flyttar i BR eller på hem och kanske inte orkat med underhåll. Vi letar mest i mindra samhällen där ålderssnittet förmodas va högra. Hm. Bra poäng. :)

Karlia Karlia skrev:
Tristast tycker jag är när det är sönderrenoverat, att allt tidstypiskt har tagits bort, de hus som omnämns som "moderna och fräscha".

Kanske att du kan läsa redan på hemnet när tak osv har bytts sist? Så slipper du gå på visningar av hus du vet med dig att du ändå inte vill ha?
Min erfaranhet än så länge är att mäklare ofta skiter i att redovisa "tråkiga" renoveringar som tak, papp, dränering, krypgrund m.m. men gärna använder spaltplats på grejor som "Köksluckor målade 2002"...

Håller med dig om att det känns tråkigt (ibland ledsamt) när man träder in i ett hus som har förlorat all karaktär - men smaken som baken :)
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Bygg nytt!
Vi funderar verkligen på det. Skulle föredra ett hus med karaktär och historie, men om inte det går får det bli nyproduktion.

F fribygg skrev:
Är du mer beslutsam/envis/tjurskallig gräver du grunden för hand på kvällar och helger, projektleder, planerar, snickrar eller murar själv, gör, plåt, el, vvs, vattenbrunn och avlopp själv och kan oxå se dej som en husbyggare trots att du har ett annat yrke på jobbet.
Envis och tjuskallig så det räcker och bliver över enligt frun. Har dock insett att jag har begränsningar och får köpa hjälp med vissa saker. :D

F fribygg skrev:
Kan hända att man skiljer sig, blir ensamstående med minderåriga barn, blir sjuk eller gammal och då kanske man inte längre mäktar med vad man klarat som ung, frisk, singel utan man får släppa på vad som är viktigt, man kanske släpper på mindre väsentliga ting, färgen börjar flagga på vindskiveplåten, putsen släpper på skorstenen och när jag fyllt 80 kanske jag inte prioriterar snygga vindskivor och inte mäktar med ställningsbygge och anser att det är för svårt att hyra en skylift utan tycker att kåken duger åt mig och i min tid, nästa ägare får fixa det.
Huvudet på spiken tror jag! Många/flertalet av husen vi tittar på säljs av äldre som kanske inte längre orkar. Sen några enstaka yngre som gjort nya badrum och kök för 100k-tals kronor utan en tanke på att golven börjar svikta och det stinker, eller det svarta på väggen i källaren kanske inte bara ska målas över. Men mest äldre.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
JesperKn JesperKn skrev:
Min erfaranhet än så länge är att mäklare ofta skiter i att redovisa "tråkiga" renoveringar som tak, papp, dränering, krypgrund m.m. men gärna använder spaltplats på grejor som "Köksluckor målade 2002"…
Det beror ju på att standardköparen inte bryr sig — medvetet eller av av okunskap — om och när pappen är bytt. Det syns inte så det finns inte. Köket däremot, det är ju superviktigt. ;)
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Det är svårt att hitta hus.

Jag kanske köpte det första jag tittade på - läget var rätt, taket var nyligen bytt, ytskikt, kök och badrum var ok. Även om jag gillar att fixa själv fanns inte tid då.

Min väninna har de senaste fyra åren varit på många visningar, intensivare vissa perioder, gett upp under andra.

Jag tänker att läget är det som inte går att ändra, annat går. 70-talshus har vi undvikit då en del märkliga material användes. Har ni pengar kan ni ju betala hantverkare redan innan ni flyttar in för tak och ev dränering.
 
Karlia
Jetkokos Jetkokos skrev:
Det beror ju på att standardköparen inte bryr sig — medvetet eller av av okunskap — om och när pappen är bytt. Det syns inte så det finns inte. Köket däremot, det är ju superviktigt. ;)
Och att det är öppet mellan kök och vardagsrum - alla "moderniserade" hus har så, vare sig det passar huset eller inte..
 
Hej
Känner verkligen igen mig. Köpt o sålt hus på västkusten och norr om stockholm på senare tid. Nu letar vi nytt i skåne. Det är otrolig stor skillnad här nere jämfört med vad vi sett tidigare.

Bara ta en promenad i närmsta kvarter och titta på fasader,tak, fönster, puts och tegel - det är nedslående hur eftersatta husen är.
 
När du bott i huset i 50+ år så förstår du varför folk sålde orenoverade hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.