Kaja123
Blev lite förvånad över prisnivå på bygglovsritning och handlingar för lyft av tak 70-100 cm, boytan är ca 60 kvm. Utanför planområde. Detta ville firman ha 60k för, och då ingår inte ev konsult av konstruktör. Är det jag som levt i en tralala värld, är priset rimligt eller orimligt?
Jag tackade iallafall nej till prisförslaget pga stram budget, och fick då en faktura på framtagandet av offerten. Vilket jag aldrig varit med om tidigare, men det kanske är andra regler för ritningsfirmor än för hantverkare som också kommer och tittar och räknar lite på en seriös offert (vilket väl säkert tar någon timme)? Har aldrig tidigare fått en räkning på en offert jag tackat nej till, men kanske haft tur bara.
 
H
Kaja123 Kaja123 skrev:
Blev lite förvånad över prisnivå på bygglovsritning och handlingar för lyft av tak 70-100 cm, boytan är ca 60 kvm. Utanför planområde. Detta ville firman ha 60k för, och då ingår inte ev konsult av konstruktör. Är det jag som levt i en tralala värld, är priset rimligt eller orimligt?
Jag tackade iallafall nej till prisförslaget pga stram budget, och fick då en faktura på framtagandet av offerten. Vilket jag aldrig varit med om tidigare, men det kanske är andra regler för ritningsfirmor än för hantverkare som också kommer och tittar och räknar lite på en seriös offert (vilket väl säkert tar någon timme)? Har aldrig tidigare fått en räkning på en offert jag tackat nej till, men kanske haft tur bara.
Skickar ett PM till dig.
 
Om priset är rimligt beror på vilka handlingar som ska tas fram och hur mycket som behöver ritas igenom. Är det stora förändringar även på bottenvåningen, är det många olika rum däruppe osv.. det låter inte helt orimligt, speciellt med tanke på värdet en duktig arkitekt kan ge, både i form av fastighetens värdeökning samt ökningen i komfort och livskvalitet samt den smidiga byggprocessen och de kostnadsbesparingar ett bra ritningsunderlag kan ge.

Att däremot ta betalt för att ge en offert är väldigt ovanligt och dumsnålt, och känns inte alls seriöst. Om inte arkitekterna varit väldigt tydliga med att de tar betalt om de inte får uppdraget (vilket jag antar att de inte har varit, vem skulle då vilja ha en offert?) så bör du inte betala.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Kaja123
J Grisbacka skrev:
Om priset är rimligt beror på vilka handlingar som ska tas fram och hur mycket som behöver ritas igenom. Är det stora förändringar även på bottenvåningen, är det många olika rum däruppe osv.. det låter inte helt orimligt, speciellt med tanke på värdet en duktig arkitekt kan ge, både i form av fastighetens värdeökning samt ökningen i komfort och livskvalitet samt den smidiga byggprocessen och de kostnadsbesparingar ett bra ritningsunderlag kan ge.

Att däremot ta betalt för att ge en offert är väldigt ovanligt och dumsnålt, och känns inte alls seriöst. Om inte arkitekterna varit väldigt tydliga med att de tar betalt om de inte får uppdraget (vilket jag antar att de inte har varit, vem skulle då vilja ha en offert?) så bör du inte betala.
Tack för input! Tror absolut det kan är värt hjälp med bygglov, men här rörde det sig i princip enbart om att lyfta ett tak vilket då är lovpliktigt. Iofs måste hela huset ritas upp för detta och det tar säkert några timmar.
Jag anser att det är en rätt och slätt en fräckhet att ta betalt för offerten. Eftersom det är en mindre landsända kommer jag nog ändå att betala, vill inte ha bråk. Å andra sidan vet man ju inte om det kan leda till att fler kommer passa på att salta fakturorna till mig framledes...Får fundera. Det är ingen jättesumma, utan principen, jag vänder mig emot. Men man kanske inte alltid ska vara så principfast. Kan inte låta bli att jämföra med att jag skulle skicka en faktura om jag sökt ett jobb och inte fått. Det tar ju också någon timme... Kanske något vi alla kan ta lärdom av, och bli några småfakturor rikare...
 
Kaja123 Kaja123 skrev:
Tack för input! Tror absolut det kan är värt hjälp med bygglov, men här rörde det sig i princip enbart om att lyfta ett tak vilket då är lovpliktigt. Iofs måste hela huset ritas upp för detta och det tar säkert några timmar.
Jag anser att det är en rätt och slätt en fräckhet att ta betalt för offerten. Eftersom det är en mindre landsända kommer jag nog ändå att betala, vill inte ha bråk. Å andra sidan vet man ju inte om det kan leda till att fler kommer passa på att salta fakturorna till mig framledes...Får fundera. Det är ingen jättesumma, utan principen, jag vänder mig emot. Men man kanske inte alltid ska vara så principfast. Kan inte låta bli att jämföra med att jag skulle skicka en faktura om jag sökt ett jobb och inte fått. Det tar ju också någon timme... Kanske något vi alla kan ta lärdom av, och bli några småfakturor rikare...
När jag hör ordet taklyft så utgår jag från att taket ska höjas för att kunna inreda vind/övervåning. Då får man ju rita en planlösning på övre plan och ändra den befintliga för att få till en bra trapplösning. Det är vanligt att de som gör taklyft på sin villa också totalrenoverar hela huset då man ändå håller på. Om detta inte var fallet för er så låter 60 000 kanske som ganska mycket, men det framgår ju inte riktigt.

När man jobbar med privatpersoner har man som företagare det största ansvaret för att vara tydlig och kommunicera alla kostnader på ett begripligt sätt. Det kan vara svårt men är rätt och riktigt. Jag skulle aldrig fakturera för offertläggning och heller inte betala.
 
  • Gilla
splinter och 1 till
  • Laddar…
Du skriver att arkitekten "bara" ska rita ett taklyft men som @Grisbacka är inne på så är inte kostnaden nödvändigtvis orimlig om en planlösning för övre plan samt anpassning av nedre plan ska ingå. Men kostnaden tycks ändå ligga i överkant i mitt tycke. Begär offert från 1-2 andra arkitektfirmor så du kan jämföra prisbilden.

Vi fakturerar aldrig för själva offerten. Det är riktigt fult gjort. Det har inte framgått att det skulle kosta dig pengar och om det hade gjort det så hade du möjligen tackat nej. Om jag hade varit du hade jag bestridit fakturan.
 
Kaja123
splinter splinter skrev:
Du skriver att arkitekten "bara" ska rita ett taklyft men som @Grisbacka är inne på så är inte kostnaden nödvändigtvis orimlig om en planlösning för övre plan samt anpassning av nedre plan ska ingå. Men kostnaden tycks ändå ligga i överkant i mitt tycke. Begär offert från 1-2 andra arkitektfirmor så du kan jämföra prisbilden.

Vi fakturerar aldrig för själva offerten. Det är riktigt fult gjort. Det har inte framgått att det skulle kosta dig pengar och om det hade gjort det så hade du möjligen tackat nej. Om jag hade varit du hade jag bestridit fakturan.
Tack för input! I detta fall är det en råvind och planlösning uppe skulle inte ritas i detta läge då vi tänkt se hur det blir först av lyftet. Det "enda" som skulle ritas på nedre plan är trappa. Där trappan ska vara är och förblir ett stort rum, så knappast någon vägg behöver flyttas. Däremot vet jag att hela huset före och efter måste mätas och ritas upp i plan och sektion och det tar säkert sin tid. Eftersom stället är litet kommer jag inte bestrida fakturan (hade givetvis annars gjort det av principskäl bl a för att det inte framgått att de tar betalt för offert), utan sätter det på lärokontot.
 
Om inte arkitekten upplyste om att de tar betalt för offerten i förväg så har de dragit en fuling och vill ha lite betalt iom att du tackade nej.
Du kan upplysa arkitektfirman om att göra så är olagligt enl konsumentköplagen (om jag förstått det rätt)

Uppdatering:
https://lagen.nu/1985:716
37 § Har konsumenten uppdragit åt näringsidkaren att företa enbart förberedande undersökning för att utreda omfattningen av eller kostnaden för en tjänst, är konsumenten inte skyldig att betala för undersökningen, om han på grund av sedvana inom branschen eller i övrigt har haft skäl att anta att undersökningen skulle göras utan ersättning
 
Redigerat:
  • Gilla
Kaja123
  • Laddar…
Kaja123 Kaja123 skrev:
I detta fall är det en råvind och planlösning uppe skulle inte ritas i detta läge då vi tänkt se hur det blir först av lyftet. Det "enda" som skulle ritas på nedre plan är trappa. Där trappan ska vara är och förblir ett stort rum, så knappast någon vägg behöver flyttas. Däremot vet jag att hela huset före och efter måste mätas och ritas upp i plan och sektion och det tar säkert sin tid.
OK! Då låter 60 kkr verkligen i överkant. Nu kan inte jag alla omständigheter men utifrån vad du beskriver uppskattar jag att vi hade offererat runt 30 kkr inkl moms men exkl kostnader för konstruktör, nybyggnadskarta o dyl.
 
  • Gilla
Johannes Hultman och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.