U Uffe A skrev:
Trådar och fasskena ska spännas efter rekommenderat moment
Det är inget som du ska dra efter du satt upp den.
Har din lärare visat dig provningsprotokollet så vet du att fasskenan ska dras med 2,5-2,8 Nm
Men det momentet gäller inte tråden.
Den drar du "lagom hårt"
Ang klamringen så ser avstånden hyfsade ut (lite svårt att se på bilden men inte för stora skillnader verkar det som, förutom att de två klammer som sitter närmast brytaren ser ut att vara flera cm längre än de andra
Men klammer efter böj ner till lamputtag sitter på fel sida, Skruven ska sitta på samma sida av kabeln både horisontellt och vertikalt
Detta bara för att det ska se symmetriskt ut
Även om du har exakt samma klammeravstånd vid böjar så ser det inte symmetriskt ut om de sitter på det sätt du satt dom

Och blanda inte olika klammer typer, håll dig till antingen JR eller plast

Kabeln som går horisontellt ska du ha helst ha precis under taket/taklisten Och även kopplingsdosan ska sitta kloss taket/listen
Nu är det ju svårt att få till det i ett övningsutrymme
När du har den typen av k-dosa så se till att göra en markant s-böj så att kabeln går rakt in genom gummigenomföringen

Sen är du säkerligen medveten om att kabeln från SB till mätartavla och från mätartavla till central inte är av rätt dimension.
Men eftersom det är en övning så kan man ju bortse från detta

Riktigt kul att du visar intresse och engagerar dig
Fortsätter du på det viset så kommer du att bli en "grym elektriker" ;)
Då är jag med på svängarna !
Vill bara påpeka att mätartavlan har jag inte monterat! Utan den var på plats. Utgick enbart ifrån den med 2,5mm2!

Tack för det! Tar med mig allt givetvis till nästa gång!
Kan köra uppföljning på tråden nästa gång jag påbörjar en installation om någon är intresserad av att följa resan.

Jag påbörjar installation nästa vecka! Har prov i elkraft nu på Fredag och efter provet utför jag ETG!
 
U Uffe A skrev:
Och glöm inte bort att en viktig sak (kanske den viktigaste) när du är ute på praktik och när du jobbar är att passa tider.
Det är ingen arbetsgivare som accepterar att personalen kommer lite när de själv vill
De förstår att du inte kan allt när du precis blivit färdig med utbildningen och det förväntar dom sig inte.
Men de förväntar sig att du sköter dina uppgifter.
Ser dom att du är värd att satsa på så får du en lärlingsplats.

Men eftersom du varit ute i arbetslivet innan så är det ju självklara saker för dig
absolut! Ingen diskussion om det! Men tanken är att jag ska slippa lärlingsåret och gå som första års montör efter utbildningen då jag utför ETG men frågan är, vill man hoppa ”lärlingstimmarna”?
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Ser fram emot en fortsättning
även efter att du blivit färdig med utbildningen och hur det går för dig i yrket

Skulle även vara kul om du vill berätta vilken ort du studerar på (du behöver inte skriva vilken skola)
Själv håller jag till i skåne
Lycka till och ser fram emot att höra om din progression
 
  • Älska
Agge87
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Ser fram emot en fortsättning
även efter att du blivit färdig med utbildningen och hur det går för dig i yrket

Skulle även vara kul om du vill berätta vilken ort du studerar på (du behöver inte skriva vilken skola)
Själv håller jag till i skåne
Lycka till och ser fram emot att höra om din progression
grymt!

Då håller jag er uppdaterade!
Jag befinner mig också i Skåne! Studerar i Malmö!
 
Agge87 Agge87 skrev:
absolut! Ingen diskussion om det! Men tanken är att jag ska slippa lärlingsåret och gå som första års montör efter utbildningen då jag utför ETG men frågan är, vill man hoppa ”lärlingstimmarna”?
Ska jag vara ärlig så tycker jag inte att man genom ETG kan få den kunskap man skaffar sig under lärlingstiden
Det är orimligt att förvänta sig att under den korta tiden du går på skolan ska kunna få den erfarenheten som du får under 1600 timmars lärlingstid
Men det som är bra är att du får högre lön direkt
 
Redigerat:
U Uffe A skrev:
Ska jag vara ärlig så tycker jag inte att man genom ETG kan få den kunskap man skaffar sig under lärlingstiden
Det bär orimligt att förvänta sig att under den korta tiden du går på skolan ska kunna få den erfarenheten som du får under 1600 timmars lärlingstid
Men det som är bra är att du får högre lön direkt
Jag får heller inte ihop det med ETG och det sista man vill är att man pga okunskap förlora sitt certifikat. Pengarna är inte den enda anledningen till att jag pluggar till det utan för att jag verkligen vill bygga en framtid med yrket och växa kunskapsmässigt med kommande åren. Men det skadar inte att ha ETG i bagaget! Hade gärna jobbat som lärling 1600 timmar även med ETG.
 
Agge87 Agge87 skrev:
Jag får heller inte ihop det med ETG och det sista man vill är att man pga okunskap förlora sitt certifikat. Pengarna är inte den enda anledningen till att jag pluggar till det utan för att jag verkligen vill bygga en framtid med yrket och växa kunskapsmässigt med kommande åren. Men det skadar inte att ha ETG i bagaget! Hade gärna jobbat som lärling 1600 timmar även med ETG.
Men se det positivt om du kan få högre lön redan från början
Vuxen lärlingar brukar kunna få en högre startlön än de som kommer direkt från gymnasiet
Sen lär du dig de praktiska detaljerna ute på företaget

Grunderna och teorin lär du dig i skolan.
Ska du bli en bra elektriker är den teoretiska kunskapen minst lika viktig om inte viktigare.
Så ta även de teoretiska kurserna på allvar.
 
  • Gilla
Agge87
  • Laddar…
Skiter du i teorin i skolan så kan du jobba som kabelapa på entreprenad
Du blir snabb på att dra kabel och montera brytare och uttag
Kommer du i ett bra ackordslag så tjänar du bra som fullbetald
Men hur kul är det att göra samma sak, dag efter dag och år efter år
 
  • Gilla
Agge87
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Skiter du i teorin i skolan så kan du jobba som kabelapa på entreprenad
Du blir snabb på att dra kabel och montera brytare och uttag
Kommer du i ett bra ackordslag så tjänar du bra som fullbetald
Men hur kul är det att göra samma sak, dag efter dag och år efter år
Teorin är givetvis viktig.
Kabeldragning och montera brytare/uttag är inte det enda jag vill göra

Vill givetvis i framtiden starta eget!
Sen när vi kommer att fasa över till mer elbilar osv i samhället så vill man ju gärna vara med på det! Tänker laddstolpar och så!
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Mikael_L
U Uffe A skrev:
så vet du att fasskenan ska dras med 2,5-2,8 Nm
Ska man inte dra med det på apparaten angivna momentet?
(Eller i databladet)
Exempel från en Schneider C10A IC60H
2Nm
Närgränsbild av en Schneider elektrisk kretsbrytare med tekniska specifikationer och ett anvisat moment på 2Nm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ska man inte dra med det på apparaten angivna momentet?
(Eller i databladet)
Exempel från en Schneider C10A IC60H
2Nm
[bild]
Det ska man göra
Och det momentet som är angivet på den säkringen visar åtdragningsmomentet för ledaren, inte fasskenan
Precis som jag skrev i inlägget så är detta inte samma
Har du inte tillgång till provningsprotokollet kan jag skicka det till dig
 
Mikael_L
Går det att PM'a .. så gärna.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Går det att PM'a .. så gärna.
Du får det i morgon när jag öppnat datorn
Är på mobilen nu och ska snart gå till sängs ;)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Matande kabel brukar jag lägga på "längsta väg" inne i centralen, skulle huvudbrytaten bränna så har du extra kabel
Jag brukar även ge rk några extra cm mellan hb och jfb, brukar vara jobbigt och få in amperetången annars.
Monterar du skenan så i en miljö där det är risk för kondens(typ stall,utomhus, skiftande temp) kan du få kortis i fasskenan. Där jag jobbar kallade vi de för pisseränna lägger man fasskenan på ovansidan får du inte de problemet.
När jag lärde mig var det alltid inkommande ovanifrån och utgående under. Det kan tillämpas i säkerhetsbrytare också.

Det viktigaste är engagemanget, jag har haft två lärlingar de senaste två åren. Ingen gjorde mer än vad man pekade de skulle göra.
Var intresserad.
Etg innebär väl bara att du slipper 720/1600h? Alltså första halvan
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
K kanonkula skrev:
Matande kabel brukar jag lägga på "längsta väg" inne i centralen, skulle huvudbrytaten bränna så har du extra kabel
Jag brukar även ge rk några extra cm mellan hb och jfb, brukar vara jobbigt och få in amperetången annars.
Monterar du skenan så i en miljö där det är risk för kondens(typ stall,utomhus, skiftande temp) kan du få kortis i fasskenan. Där jag jobbar kallade vi de för pisseränna lägger man fasskenan på ovansidan får du inte de problemet.
När jag lärde mig var det alltid inkommande ovanifrån och utgående under. Det kan tillämpas i säkerhetsbrytare också.

Det viktigaste är engagemanget, jag har haft två lärlingar de senaste två åren. Ingen gjorde mer än vad man pekade de skulle göra.
Var intresserad.
Etg innebär väl bara att du slipper 720/1600h? Alltså första halvan
Tack för de!
Har med mig det till nästa gång!:giggle:

ETG innebär att jag efter avslutad utbildning får ett ECY-certifikat och kan ta direktanställning som 1:a års montör! https://etgcollege.se/

M
en ja…hade gärna gått lärlingstimmarna ändå:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.