X xLnT skrev:
Här är skillnaden:

Anpassad för JFB: [länk]
Inte anpassad för JFB: [länk]
Tack xLnT nu har jag lärt mig skillnaderna också :)
 
X xLnT skrev:
Att bara klippa en vanlig 3-fas skena är väl inte riktigt rätt? Fasföljden blir väl fel om man inte tar det i beaktande när man fäster säkringarna?
Höll senast på igår med fasskena men tänkte aldrig på hur det blir då om man modifierar en, kör hager med nolla till vänster vilket underlättar lite.

Sen är jag inte elektriker så arbetar inte med detta dagligen. Finns mer kvalificerade än mig.
 
  • Gilla
Agge87
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Höll senast på igår med fasskena men tänkte aldrig på hur det blir då om man modifierar en, kör hager med nolla till vänster vilket underlättar lite.

Sen är jag inte elektriker så arbetar inte med detta dagligen. Finns mer kvalificerade än mig.
nu var inte fasskenan modifierad men håller med om att det underlättar med N till vänster!
 
Lika lätt eftersom det finns fasskenor för båda varianterna
Annars går det utmärkt att bygla med RQ ;)
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Visste inte ens att det fanns jfb med nolla till höger o än mindre vetskap om att det fanns passande skena till dom.

Har alltid bara sett med nolla till vänster i alla olika elskåp man grävt i.
 
Det med snygg kabeldragning är en konst i sig... Ju mer trådar man få in desto värre blir det och risken för "ormbo" är rätt stor, framförallt efter några år och några kompletteringar... :surprised:

När jag gick elutbildning för drygt 30 år sedan i Finland skulle man ha alla trådar så långa att de räcker till alla kopplingspunkter i centralen/kopplingsskåpet och sen skulle man vika dem längs sidorna och bara 90 graders böjar var tillåtna...

Hur hårt man än drog åt skruvarna kom elläraren med sin lilla skruvmejsel och lyckades alltid peta loss någon tråd så det blev bakläxa... :crysmile:
 
  • Haha
Agge87
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Det med snygg kabeldragning är en konst i sig... Ju mer trådar man få in desto värre blir det och risken för "ormbo" är rätt stor, framförallt efter några år och några kompletteringar... :surprised:

När jag gick elutbildning för drygt 30 år sedan i Finland skulle man ha alla trådar så långa att de räcker till alla kopplingspunkter i centralen/kopplingsskåpet och sen skulle man vika dem längs sidorna och bara 90 graders böjar var tillåtna...

Hur hårt man än drog åt skruvarna kom elläraren med sin lilla skruvmejsel och lyckades alltid peta loss någon tråd så det blev bakläxa... :crysmile:
haha! Ja alltså kabeldragning är något jag verkligen vill kunna göra snyggt! Jag kommer säkert får göra lite på ”installation” som jag ska påbörja nästa vecka och säkerligen på praktiken också som ska påbörjas i början av 2022!

Det värsta jag vet är när man verkligen har kollat genom allt och så tror man att allt sitter ordentligt och precis som du säger så kommer läraren, ger en blicken, drar sig i skägget och går nära skåpet och kikar ”kabeln är lite för lång” montera ner allt gör om hahaha
 
Ett bra tips är att sätta in alla apparater i centrallen och att bygla mellan HB och JFB innan du sätter upp den
Då kan du få byglingarna lika långa och symmetriska
Sen ser du till att de utgående ledarna är lika långa som trådarna som går in i JFB:n
Och tänk på att de som går it på undersidan av HB inte ska vara så långa att de går längre ner än fasskenan
 
  • Gilla
Agge87
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Ett bra tips är att sätta in alla apparater i centrallen och att bygla mellan HB och JFB innan du sätter upp den
Då kan du få byglingarna lika långa och symmetriska
Sen ser du till att de utgående ledarna är lika långa som trådarna som går in i JFB:n
Och tänk på att de som går it på undersidan av HB inte ska vara så långa att de går längre ner än fasskenan
tack för det!
Ska dom sitta lite halvspänt då eller ?

”obs” la märket till det nu… (L2) är alldeles för lång.
Tänkte inte ens på det..

tack för observationen!
 
Ursäkta OT, men är hemma första föräldralediga veckan och så fruktansvärt trött i huvudet, läser din trådrubrik och funderar på vad för j*vla pluggar en elektriker behöver? :crysmile::rofl:

Jaja, ber om ursäkt för OT åter igen och går och lägger mig i bingen zzzZZZZZzzzzZz...
 
  • Haha
Agge87
  • Laddar…
G ekaa88 skrev:
Ursäkta OT, men är hemma första föräldralediga veckan och så fruktansvärt trött i huvudet, läser din trådrubrik och funderar på vad för j*vla pluggar en elektriker behöver? :crysmile::rofl:

Jaja, ber om ursäkt för OT åter igen och går och lägger mig i bingen zzzZZZZZzzzzZz...
hahaha inte den smidigaste rubriken kanske. Du ville skriva ”anlita en elektriker för helv*****” haha!
 
Jag har inget att tillägga i installationen men ditt engagemang och vilja att bli duktig i ditt yrke gör mig riktigt glad. Bara att du kommer på tanken att posta ett inlägg här för att lära dig mer är enastående bra.

Stort lycka till med utbildningen!
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 7 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Jag har inget att tillägga i installationen men ditt engagemang och vilja att bli duktig i ditt yrke gör mig riktigt glad. Bara att du kommer på tanken att posta ett inlägg här för att lära dig mer är enastående bra.

Stort lycka till med utbildningen!
tack så mycket! Orden värmer verkligen!
Har jobbat som säljare i 15 år men alltid velat bli elektriker. Fick äntligen tummen ur r*****.

Vill inte bara vara en ”elektriker” utan en grym elektriker!
 
  • Gilla
kashieda och 7 till
  • Laddar…
Agge87 Agge87 skrev:
tack för det!
Ska dom sitta lite halvspänt då eller ?

”obs” la märket till det nu… (L2) är alldeles för lång.
Tänkte inte ens på det..

tack för observationen!
Trådar och fasskena ska spännas efter rekommenderat moment
Det är inget som du ska dra efter du satt upp den.
Har din lärare visat dig provningsprotokollet så vet du att fasskenan ska dras med 2,5-2,8 Nm
Men det momentet gäller inte tråden.
Den drar du "lagom hårt"
Ang klamringen så ser avstånden hyfsade ut (lite svårt att se på bilden men inte för stora skillnader verkar det som, förutom att de två klammer som sitter närmast brytaren ser ut att vara flera cm längre än de andra
Men klammer efter böj ner till lamputtag sitter på fel sida, Skruven ska sitta på samma sida av kabeln både horisontellt och vertikalt
Detta bara för att det ska se symmetriskt ut
Även om du har exakt samma klammeravstånd vid böjar så ser det inte symmetriskt ut om de sitter på det sätt du satt dom

Och blanda inte olika klammer typer, håll dig till antingen JR eller plast

Kabeln som går horisontellt ska du ha helst ha precis under taket/taklisten Och även kopplingsdosan ska sitta kloss taket/listen
Nu är det ju svårt att få till det i ett övningsutrymme
När du har den typen av k-dosa så se till att göra en markant s-böj så att kabeln går rakt in genom gummigenomföringen

Sen är du säkerligen medveten om att kabeln från SB till mätartavla och från mätartavla till central inte är av rätt dimension.
Men eftersom det är en övning så kan man ju bortse från detta

Riktigt kul att du visar intresse och engagerar dig
Fortsätter du på det viset så kommer du att bli en "grym elektriker" ;)
 
  • Älska
Agge87
  • Laddar…
Och glöm inte bort att en viktig sak (kanske den viktigaste) när du är ute på praktik och när du jobbar är att passa tider.
Det är ingen arbetsgivare som accepterar att personalen kommer lite när de själv vill
De förstår att du inte kan allt när du precis blivit färdig med utbildningen och det förväntar dom sig inte.
Men de förväntar sig att du sköter dina uppgifter.
Ser dom att du är värd att satsa på så får du en lärlingsplats.

Men eftersom du varit ute i arbetslivet innan så är det ju självklara saker för dig
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.