Vårt tak med betongpannor har efter drygt 40 år börjat läcka på ett ställe och färgen har även flagnat från en del av pannorna.
Av hälsoskäl kan vi inte åtgärda det själva utan måste leja hantverkare och jag funderar på om det blir billigare att tex. byta till ett plåtpannetak om man räknar in arbetskostnaden?
Taklutningen är ca 25 grader.

Vi vill ha ett tak som är så underhållsfritt som möjligt. :)
 
Det blir inte billigare att byta till plåt. Dessutom blir det skramligare och knäpper vid variationer i värmen. Åk runt och titta på plåttak av pann-typ som har 12-15 år på nacken. Titta på färgen hur den har blekts, om den nu inte har flagnat av.
För hantverkaren är det samma läktning som för betongpannor, eller något krångligare om ert tak har stora svackor. Man måste vara mycket noga med uppriktning när man lägger plåt av takpannetyp.

Prismässigt så ligger betongpannan i prisläge 60:- m2. Takpanneplåt varierar mycket i pris, men under 120:-/m2 skulle inte jag vilja ge.

Det man ska kolla här är färgtjockleken, och det är där priset skiljer sig. Den dyrare plåten har en tjocklek på ca 200my medan den billiga kan ligga så lågt som 27my.
Därav skillnaden

Tartan
 
Troligen rätt så sant.

Läste detta nedan också:
Jag läste i Vi i villa nr 3/2005:
"Rent generellt brukar man säga att tegeltak håller minst 100 år, betongtak numera ungefär lika länge, plåttak (förzinkat) 20-30 år, moderna papptak 25-30 år, gummiduk garanterar man minst 10 -15 år, beroende på metod. "

[länk]
Det är hantverkaren som förestår plåttak av pann-typ.

Livslängden är sämre för plåt och kanske också mindre gediget utseende. Fördelen är lägre vikt.

Hur är det med snö? Skall man försöka få snö att glida av i lagom takt från sitt tak? ::)
Det verkar som man i vissa fall kan räkna med intensiv nederbörd.
 
Går själv i takbyggartankar å tog detta foto så sent som igår. Vet inte säkert om jag ska använda det som inspiration eller avskräckande exempel...

(ursäkta om det är för off topic)
 
  • DSCF0047_Medium_Small.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det var ett häftigt tak - behöver nog inte skottas så ofta :)

Fast jag börjar inse att takras inte är så bra där detta hus är. :(

Men om man tänker på betongpannor (svarta :) ).
Vad är då bättre:

Att ha ett tak med granulerad yta (som troligen håller kvar snön utan snö rasskydd) eller ytbehandlade pannor som behåller färgen bättre och minskar risken för beväxning men som kräver snörasskydd?
Blåser snön bort sämre från ett tak med snörasskydd?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.