Hej allesammans.

Jag tänkte bygga ett tak över entrén i plåt på 4x2m och tänkte fästa det i trallen som går runt huset. Jag hade inte tänkt gjuta eller sätta ner plintar eftersom det är så lågt, utan tänkte låta stolparna till taket fästas i bärlinan på trallen som i sin tur vilar på marksten, nog sjutton borde väl altan väga tillräckligt mycket att man slipper sätta plintar?

Jag har gjort likadant på baksidan fast det är bara en pergola utan tak, tänker mig att det bör fungera lika bra med ett plåttak.

Vad tror ni experter på forumet?

3D-rendering av ett tänkt plåttak över en altan, med stolpar fästa i en trall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av ett hus med ett planerat takprojekt över entrén, placerat på en trädäckad altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej,

Nu ser det ju stabilt byggt ut men hur är det med underlaget?
Bärlinorna ligger på marksten. Så långt inga problem. Vad ligger markstenen på? Är det dränerat med makadam eller singel från huset ut till där trädäcket slutar? I så fall går det nog bra.
Ligger makstenen på jord så beror det på hur väl packad jorden är... är det stenhård lera så är det också lungt skulle jag säga.

Det blir oavsett några hundra kilo (?) som kommer belasta stolparna/bärlinor/markstenen...

Personligen hade jag satt plintar ”bara för att”. Plint med lite betong runt (vattna ner torrbruk runt om i hålet bara). Det går ju att få ner dem under nivån på trädäcket så att de ändå inte syns. Skall tilläggas att jag ändå hatar att sätta plintar :crysmile:
 
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Hej,

Nu ser det ju stabilt byggt ut men hur är det med underlaget?
Bärlinorna ligger på marksten. Så långt inga problem. Vad ligger markstenen på? Är det dränerat med makadam eller singel från huset ut till där trädäcket slutar?
Tack för ditt svar. Ja huset är byggt 2019 med ny stödmur och det ligger ett tjockt bärlager under där trallen ska stå så det bör inte bli några bekymmer med sättningar. Jag hatar också att greja på med plintar :D
 
HomeboY HomeboY skrev:
nog sjutton borde väl altan väga tillräckligt mycket att man slipper sätta plintar?
Det handlar väl inte om vad altanen väger utan om hur stabilt underlag den har. Lite svårt att veta hur stabilt "vilar på marksten" är hos dig.
 
Glöm inte bort att du med snöfickan (av vind) på den konstruktionen mot en högre bakomliggande gavelvägg kommer belasta grunden med några ton snö också beroende på vilken snözon du bor i...

received_326060532053333-5.jpeg
 
  • Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det handlar väl inte om vad altanen väger utan om hur stabilt underlag den har. Lite svårt att veta hur stabilt "vilar på marksten" är hos dig.
Om du tänker ca 50 cm välpackat bärlager av makadam som ligger på ca 100 cm fyllnadsmassor med mycket sten. Skadar ju förstås inte att sätta plintar där stolparna för att vara på den säkra sidan.

Ingenjören Ingenjören skrev:
Glöm inte bort att du med snöfickan (av vind) på den konstruktionen mot en högre bakomliggande gavelvägg kommer belasta grunden med några ton snö också beroende på vilken snözon du bor i...
Snözon 3,5. Hur bör man beräkna denna "snöficka"?
 
;)
HomeboY HomeboY skrev:
Om du tänker ca 50 cm välpackat bärlager av makadam som ligger på ca 100 cm fyllnadsmassor med mycket sten. Skadar ju förstås inte att sätta plintar där stolparna för att vara på den säkra sidan.



Snözon 3,5. Hur bör man beräkna denna "snöficka"?
Då fattar jag varför du inte ”bara gräver ner” ett par plintar ;)

men det går med en handdriven plintborr om man vill plåga sig. Jag har grävt ner c:a 15 plintar genom bärlager. Det var gammal hederlig makadam dessutom. Tar lite tid, men det går. Du har ju säkert sånt där modernt bärlager av mindre sten...
 
  • Gilla
HomeboY
  • Laddar…
1977bjorn 1977bjorn skrev:
;)

Då fattar jag varför du inte ”bara gräver ner” ett par plintar ;)

men det går med en handdriven plintborr om man vill plåga sig. Jag har grävt ner c:a 15 plintar genom bärlager. Det var gammal hederlig makadam dessutom. Tar lite tid, men det går. Du har ju säkert sånt där modernt bärlager av mindre sten...
Ja jag tar nog och sätter plintar där stolparna skall stå så är jag på den säkra sidan. Mina stolpar till taket blir 2 st skruvlimmade 45x145 reglar. Jag hittar bara 3" eller 4" plintar och 3" är ju 76 mm och 4" är ju ca 100 mm så mina stolpar på 90 mm kommer ju glappa.

Eller ska jag montera bärlinan till altan på plintarna och sedan stolparna på bärlinan i sin tur?
 
Bara för att visa hur jag gjorde om nån är intresserad. Jag grävde ner två plintar till slut där de yttre stolparna står. Där mittenplinten skulle ligga var en gigantisk sten som var omöjlig att få bort utan maskinhjälp så mittenstolpen fick vila på en marksten men det känns mycket stabilt. (y)

Påbörjat byggprojekt med trästolpar nedgrävda som grund för en uteplats vid en grå trähusfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggt trähus med lutande tak och belysning, yttre stolpar på en träaltan och verktyg synliga på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ludwig Aronsson och 3 till
  • Laddar…
Tjusigt!
 
M
Rejält trådlyft ;)
Har planer på liknande projekt i närtid.
Vad har du för tak? Råspont och sedan plåttak?
Hur mkt lutning på taket?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.