Hej,

Jag har nyligen köpt mitt första hus. Nu när det börjar bli kallt har jag märkt att elpannan inte fungerar som den ska. Även om jag drar upp den till max kommer den igång, trycker upp vattentemperaturen till 30*C för att sedan snabbt lägga av. Detta gör att huset inte värms upp bra och vi har det kallt.

Vi vill installera en frånluftsvärmepump (idag har vi en elpanna), men leveranstiderna på frånluftsvärmepumpar verkar vara minst en månad i sviterna av halvledarbristen som råder.

Hur skulle ni värma upp huset tills vidare, förutsatt att vi ej kan reparera pannan? Nu går temperaturen ner och nästa vecka förväntar vi oss som kallast ca 2*C på natten. Skulle ni köra elektriska värmefläktar och räcker detta och kan man köra dem i över en månad för att värma huset?

Det är ett trähus på 146m2

Tack,
Ronny
 
Redigerat:
Ett par byggfläktar om 2 kW räcker långt. När är huset byggt?

OBS! Direktverkande el = el-radiatorer. Är det verkligen det ni har om ni också har el-panna??
 
H
har inte sett om det är ett värme element i pannan som gått sönder?
Kanske lägga 1-2 timmar på att söka fel innan du lägger pengar på fläktar.
får du den att fungera så har du kanske värme en månad.
För det är väl den som gör varmvatten med eller har du egen beredare?
 
Hej,
Bra poäng. Vi har vattenburen värme som värms upp av en elpanna, så att säga att vi har direktverkande el stämmer alltså inte - jag har redigerat ursprungsinlägget.

Vi har en separat varmvattenberedare som funkar fint.

Vi kommer felsöka pannan men eftersom temperaturen när som helst kan droppa ganska lågt nu så vill jag vara förberedd med en backupp-lösning om vi ej får igång pannan.

Vi bor inte i huset permanent. Vågar man låta byggfläktar stå på flera dagar i sträck utan att man är där?

Huset är byggt 1981

Mvh,
Ronny
 
Redigerat:
Stearinvärmeljus ger 100W stycket och är billiga på ikea ;)

Skämt o sido så är 2 byggfläktar a 2kW som @Josth föreslagit nog en bra temporär lösning tills antingen ni fått pannan reparerat eller fått FLVP installerad.
 
Har ni tittat på hur ni ska bygga om ventilationen för att kunna ha frånluftsvärmepump? Tror annars bergvärme eller luftvattenvärmepump är bättre. Vilken framledningstemperatur behövs när det är som kallast på vintern? Värmepumpar jobbar inte med lika höga temperaturer som t.ex. oljepannor och elpannor kan göra.
 
Vi bor i ett radhusområde där det redan är förberett för frånluftspump, därför tänkte vi köra på det.

Mvh,
Ronny
 
H
Vart i sverige är detta?
Jag beställde en pump hem nu i måndags för jag tänkte dom hade 1-1,5 månads väntetid på montering.
tisdagen ringde dom och ville montera måndag till veckan.
Det var lite för fort då jag inte är helt klar med platsen där jag ska ha den.
Så dom kommer om 2 veckor istället.
 
Det låter lovande Hallerudsbo. Vi bor i en medelstor stad i Västsverige. Ska kolla vad leveranstiden är givet att vi ej lyckas reparera pannan. Skulle dock vara intressant att höra vad plan C skulle vara. Ni säger 2x byggfläktar på 2kW - men vågar man låta dessa gå dygnet runt när man inte är i huset på flera dagar, kanske över en vecka?

Mvh,
Ronny
 
Ok, det var ju bra att det är förberett. Frånluftsvärmepumparna började komma under 80-talet och både ventilation och värmesystem behövde anpassas efter detta.

Byggfläktar ska tåla åtskilligt. Har ett par som bara fläktar runt luften i krypgrunden sedan flera år tillbaka. Avfuktaren fungerar bättre då.
 
H
Ska inte va problem att köra fläktar dygnet runt i ett par veckor.
Men ska man sova där när dom går så kanske en del reagerar på ljudet.
 
J JohnnyVang skrev:
Vi bor i ett radhusområde där det redan är förberett för frånluftspump, därför tänkte vi köra på det.

Mvh,
Ronny
I ett radhus och med väntade +grader dygnet runt tror jag inte du behöver göra någonting. Spillvärme från grannarna lär hålla ditt hus frostfritt då du inte är där. Om du är oroligt lagd kan du skaffa ett elelement av någon sort och ställa bredvid vattenmätaren i väntan på nytt värmesystem.
 
Jag är inte orolig att huset skulle bli frostskadat men vad jag förstår ska ett trähus gärna hållas över 14*C? Mina alternativ för uppvärmning (givet att elpannan ej kommer igång och att leveranstiden är lång för en FLVP) verkar alltså vara värmefläkt eller oljefyllt element.

Vad är för-/nackdelar med respektive alternativ av dessa två?

Mvh,
Ronny
 
J JohnnyVang skrev:
Jag är inte orolig att huset skulle bli frostskadat men vad jag förstår ska ett trähus gärna hållas över 14*C? Mina alternativ för uppvärmning (givet att elpannan ej kommer igång och att leveranstiden är lång för en FLVP) verkar alltså vara värmefläkt eller oljefyllt element.

Vad är för-/nackdelar med respektive alternativ av dessa två?

Mvh,
Ronny
En byggfläkt blåser ju runt luften så att värmen sprider sig snabbare runt i huset medan ett element ger värme där det står
Byggfläkten låter ju endel medan ett element är tyst, så ska man bo i huset undertiden får man göra en avvägning mellan sprida värmen mot tystnad.

Både byggfläktar och oljeelement verkar kunna gå få tag i för ca 500/st
 
  • Gilla
JohnnyVang
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.