B
skoge skoge skrev:
kolla vad skogsägare får för virket innan du uttalar dig
om miljöpartiet får anlägga reservat då lär du få betala dyrt för virket
Det lär man få göra.
Men de gnidna skogsägarna får mindre.
Hellre högt pris til någon utanför Sverige i så fall, än göda reda rika skogsägare.
 
A
B byron v2 skrev:
Skogsägare lever gott, allt annat är dumheter.
som ditt argument då.

Du svarade fortfarande inte på frågorna..
Men du som är så tuff ska väl använda plåt och torka dig med efter toabesöket..
 
B
Maskintok skrev:
Japp första 30 åren är bara en massa kostnader... För att sedan göra en gallring som ger i bästa fall någonting alls.. Eller plus minus noll..
Första 30 åren ingenting.
Skogsägare lär väl elda sitt och barnens/föräldrarnas hus med ved.
Kostnad för att värma hus/varmvatten.
25000 kr/å x 3 hus.

75000 kr år x 30 år = 2 250 000 kr.


Rätt bra betalt för att vara inget betalt....eller.
 
B byron v2 skrev:
10% prishöjning.
Motsvarar väl 1% till kund med tanke på den skyhöga debitering plåtslagare har.
Hur tänker du nu? Och vad är den skyhöga debiteringen? Vi tar nämligen inte mer än någon annan yrkesgrupp.....
 
B byron v2 skrev:
Det lär man få göra.
Men de gnidna skogsägarna får mindre.
Hellre högt pris til någon utanför Sverige i så fall, än göda reda rika skogsägare.
köp dig en egen skog om du stör dig...

de som är gnidna är naturskyddsföreningen som kalhugger skog de fått...hade ju varit ett bra tillfälle att leva som man lär

https://iskogen.se/skog-eu-glesbygd/stubbar-hos-naturskyddsforeningen-i-stubbhult/
 
  • Gilla
Manberg och 1 till
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
köp dig en egen skog om du stör dig...

de som är gnidna är naturskyddsföreningen som kalhugger skog de fått...hade ju varit ett bra tillfälle att leva som man lär

[länk]
hyckleriet är stor.. Men det är ju fint gud bevars.:rofl:
 
B byron v2 skrev:
10% prishöjning.
Motsvarar väl 1% till kund med tanke på den skyhöga debitering plåtslagare har.
Låter som du har dåliga erfarenheter av plåtslagare .
berätta gärna mer , gärna via PM om du har funderingar så skall jag se om jag kan hjälpa dig ,
då detta vart lite OT.
 
  • Gilla
Lutte och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Vilken tur att Sverige är avlångt och att det skiljer..
För här är detta verkligheten även fast man skött allt exemplariskt... i Härjedalen är det än värre... På grund av låg tillväxt..
Sant
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
Sant
boniteten styr ju det mesta, men jag har några kunder som tänker annorlunda..
De odlar asp eller Björk ovan den yngre skogen för att få fram kubb i minst 2 omgångar innan den undre skogen är för hög.. det ger stadig intäkt fram till röjning på beståndet..
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Hur tänker du nu? Och vad är den skyhöga debiteringen? Vi tar nämligen inte mer än någon annan yrkesgrupp.....
Jo det gör ni. För att ni måste. Eftersom en plåtslagare har en högre lön än en målare tex.
 
B byron v2 skrev:
Det finns inga skogsägare som lider.
Tvärt om får de casha hem rejält.
Jävla ocker,

Hoppas staten tar över all skog och låter miljöpartiet anlägga reservat.

Gnida loffare
Det var märkligt hur många skogsägare som satte igång att avverka åt sågverken trots att dessa inte höjde priserna särskilt mycket och dessutom massa- och brännvedspriserna var låga så att det blev dåligt betalt för den delen av sortimentet, det går ju inte att avverka timmer utan att det också blir klena bitar i topparna. Flaskhalsen var väl kanske som trängst när det gällde sågverkskapacitet men det var/är nog timmerbrist också eftersom det finns för mycket ungskog och för lite timmerskog. Timmer och vedpriserna har ökat mycket långsamt de senaste 25-30 åren så det är skogsägarna väl unnat att få bättre betalt för riktigt timmer. Dessa pressade priser har tyvärr också pressat fram allt hårdare skövlingar och allt groteskare maskiner i skogen. Råvarukostnaden är dessutom en ganska lite del av priset man får betala på byggvaruhusen. Visserligen är sågverksutbytet bara 45% eller något sådant så det blir mycket "spill", men detta spill används till närmare 100% i andra, betalade, produkter (OSB?, massavedsflis, spånskivor, bränslepellets etc) så det borde inte vara någon kostnad som de behöver lägga på bräder och reglar.
 
F FGLIN skrev:
Det var märkligt hur många skogsägare som satte igång att avverka åt sågverken trots att dessa inte höjde priserna särskilt mycket och dessutom massa- och brännvedspriserna var låga så att det blev dåligt betalt för den delen av sortimentet, det går ju inte att avverka timmer utan att det också blir klena bitar i topparna. Flaskhalsen var väl kanske som trängst när det gällde sågverkskapacitet men det var/är nog timmerbrist också eftersom det finns för mycket ungskog och för lite timmerskog. Timmer och vedpriserna har ökat mycket långsamt de senaste 25-30 åren så det är skogsägarna väl unnat att få bättre betalt för riktigt timmer. Dessa pressade priser har tyvärr också pressat fram allt hårdare skövlingar och allt groteskare maskiner i skogen. Råvarukostnaden är dessutom en ganska lite del av priset man får betala på byggvaruhusen. Visserligen är sågverksutbytet bara 45% eller något sådant så det blir mycket "spill", men detta spill används till närmare 100% i andra, betalade, produkter (OSB?, massavedsflis, spånskivor, bränslepellets etc) så det borde inte vara någon kostnad som de behöver lägga på bräder och reglar.
Storsågverken(Sävar) når över 53% utbyte, små privatägda (Åttersta) utan koppling till massaindustrin betydligt högre.
 
F fribygg skrev:
Att ta kostnaden för röjningar köper jag, oavsett om jag kan göra det själv eller behöver leja bort jobbet, men att göra en gallring som inte är bra för beståndet och inte ger ett netto till mig som skogsägare anser iaf jag fel.
Efter dina trettio år i exemplet Maskintok vill jag ha åtminstånde en sågbar kubb på trädet och kan jag inte få ett netto på en sån gallring är jag för dålig affärsman eller har underlåtit att markbereda, plantera och röja.

Det handlar inte om att skära guld med täljkniv, men att påstå att inte skogsägaren kan tjäna pengar anser jag är fel.
Nu i år kan väl en vanlig kortregel tex en 2x4" sägas kosta 100kr i handeln och sågverket tar 2 sånna ur en 30årig gallringskubb som jag som skogsägare inte får en 50lapp för.
Som vanligt är det inte råvaruproducenterna som tjänar stora pengar utan förädlingsvärdet ligger ju i sågning/hyvling och detaljistledet har absolut ok marginaler.

Som skogsägare vill jag inte gallra fram <200sågkubbar för några tior st per ha i 30 årig gallring skog, de och massaveden är en bieffekt av att jag sköter skogen. Jag vill producera 500 fina rotstockar som kan vara värda 500-1000kr st, om det tar 60 eller 120 år beror ju bla. på marken, breddgraden, nederbörden och skötseln. Självklart siktar jag på att producera ytterligare 2000 stockar/ha under beståndets livslängd, men de har inte så stort ekonomiskt värde som en fin rotstock i en slutaverkning.
Får jag och de 300 000 andra skogsägarna inte avverka, lägger sig aktivister, föreningar, närboende, myndigheter nu SVT eller EU taxonomi i skogsskötseln och avverkningen kan konsumenten inte räkna med att kunna köpa nått virke. Sluta jävlas med skogsägarna om ni vill köpa nått virke framöver.

Självklart ska prissättningen vara fri!
Jag behöver inte hugga om jag inte vill eller tjänar tillräckligt på det. Jag behöver inte ens sköta skogen om jag inte tror att det behövs eller om man som Maskintok hävdar går +-0 på en gallring.
Sågverket behöver inte köpa om de inte tjänar tillräckligt.
Virkeshandlaren/byggmarknaden behöver ju heller inte köpa om de inte tjänar tillräckligt.
Konsumenten är oxå fri att handla, om produkten är för dyr eller dålig kommer sannolikt konsumenten inte handla.
Precis som annan verksamhet får skogssektorn allt tåla en del regleringar av miljöskäl och andra anledningar. Andelen formellt skyddad skog är ännu alltför låg och mycket av de skyddade skogen berör lågproduktiva områden i norr. Dessa områden är givetvis värdefulla ur naturvårdssynpunkt men skogarna i södra och mellersta Sverige skiljer från de nordliga och vi behöver fler skyddade exempel på sådana. Vissa generella regler får skogsägarna tåla och de eller deras efterkommande kommer förmodligen också att ha nytta och glädje av att skogarna inte behandlades alltför hårt. Mer ingripande åtgärder måste naturligtvis ersättas och så vitt jag vet är det vanligt att ersättningen uppgår till 125% samtidigt som ett formellt ägande och jakt o fiske ibland kvarstår för ägarna. Eftersom medelåldern på skogsägare är ganska hög bör de ha goda möjligheter att köpa ny skog för pengarna. Det kan naturligtvis vara svårt att skiljas från skog som gått i släkten men då är det konstigt om man vill ha den kvar för att kunna skövla den. Skogsbolagen vill förstås ha god tillgång på billig massaved, men för enskilda skogsägare borde en större andel skyddad skog innebära att de kan få bättre priser när de säljer från sin skog.
 
F FGLIN skrev:
Det var märkligt hur många skogsägare som satte igång att avverka åt sågverken trots att dessa inte höjde priserna särskilt mycket och dessutom massa- och brännvedspriserna var låga så att det blev dåligt betalt för den delen av sortimentet, det går ju inte att avverka timmer utan att det också blir klena bitar i topparna. Flaskhalsen var väl kanske som trängst när det gällde sågverkskapacitet men det var/är nog timmerbrist också eftersom det finns för mycket ungskog och för lite timmerskog. Timmer och vedpriserna har ökat mycket långsamt de senaste 25-30 åren så det är skogsägarna väl unnat att få bättre betalt för riktigt timmer. Dessa pressade priser har tyvärr också pressat fram allt hårdare skövlingar och allt groteskare maskiner i skogen. Råvarukostnaden är dessutom en ganska lite del av priset man får betala på byggvaruhusen. Visserligen är sågverksutbytet bara 45% eller något sådant så det blir mycket "spill", men detta spill används till närmare 100% i andra, betalade, produkter (OSB?, massavedsflis, spånskivor, bränslepellets etc) så det borde inte vara någon kostnad som de behöver lägga på bräder och reglar.
Jag tror absolut inte att man skulle se mindre uttag och maskiner med ett högre pris. Snarare tvärtom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.