Avslutande arbeten pågår på vårt hus i Grekland och jag undrar vad ni har för reaktioner på fasadputsens struktur, hur appliceringen ter sig. Det ska målas två lager till, ev en annan nyans men reliefen blir ju i stort densamma.

Byggmästaren hävdar att så här gör man, så ser det ut här.
Det framgår väl att jag inte är nöjd. Det behöver inte ädelputsas men jag förväntar mig att det ev reliefeffekt ska uppstå av korngrovlek, och inte så här, ibland regelbundet och i ”skov”
 
  • Ett hus i Grekland med ojämn och fläckvis fasadputs under en klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämn och fläckig struktur på en nyputsad fasad med synlig horisontell relief.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nä, det där va inte grannt, även om det nu skulle vara så.
 
C
Det finns ju ett nästan oändligt antal olika putstekniker som alla ger olika struktur. Inget är väl på sätt och vis egentligen fel. I det här fallet verkar de ha slammat, dvs. man använder en borste för att få en ojämn och levande yta. Vilket mycket väl kan vara den teknik man traditionellt använder i Grekland på denna typ av hus, vad vet jag?

Sen kan man ju givet en viss teknik ha en åsikt om kvaliteten på utförandet, och där tycker jag personligen att det ser rätt bedrövligt ut med de regelbundna vågorna och många väldigt iögonfallande avvikelser i strukturen.
Det är självklart inget man fixar med lite färg.

Frågan är vad som är överenskommet? Förväntar man sig slätputs förstår jag att man känner sig riktigt missnöjd.
 
N
Är det cement bruk A alltihop eller någon annan puts?
Är ju lite levande vill jag säga =).
Men helt omöjligt att nu ändra i efterhand, speciellt om ni dragit på ett lager färg som knappt syns.
Kanske fungerar i grekland, hade dock nog inte gjort det i sverige.
 
Dom kallar det ”lime”. En kalkputs om jag har förstått det riktigt. Manuellt kastad på och slevad ut. Byggmästaren lät mer el mindre förorättad ut när jag påpekade att det nästan såg ”regelbundet oregelbundet” ut, o inte vad jag hade förväntat. Därmed inte sagt att jag inte gillar en rå och spännande struktur. Dom skiljer på stadshusfasader som ska vara helt släta, och countryhouse.

Är fortfarande inte nöjd med beläggningen.
 
N
Trodde dom inte använde kalkbruk där nere, då dom inte har minusgrader mm.
I varma klimat används ju bara cementbaserat bruk, ej kalk. Billigare.
 
N
Och ser man på färgen ser det enbart cementbaserat ut, ej kalk.
Och jag kan även ha fel i bedömningen av bruket. Men tror inte det =)
 
Du har säkert rätt. Det är nog cementbaserat, men vitt.
 
N
Ja, flammigt vitt. Men ser inte ut som kalkbaserat vitt.
 
D
Ser ut som misslyckad snutputs
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.