Tjena allihopa.

Hoppa att jag inte har postat fel, ber om ursäkt för de då!

Det är första gången jag installerar central (automat) eller ja andra gången om man räknar med att vi installerade diazedcentral.

Neutralen på jordfelsbrytare sitter på högersidan. Det finns ingen gaffel i fasskenan som leder till neutralen!

Ville mest kolla med er som är kunniga inom yrket vad jag kan förbättra.

Klämmorna som ni ser på högersida (provisoriskt) då jag inte behövde springa fram och tillbaka.

Matning in till centralen 2.5mm2 och centralen 6mm2
och ut 1,5mm2

Tar gärna emot mycket tips/kritik

Tänk nu på att jag INTE har har påbörjat ”INSTALLATION” ännu utan allt jag gjort på bilden är baserat på 1a/2a gången installation utan några som helst övningar på hur man böjer kabel, kopplar och div. Allt har varit teoretiskt i stort sätt fram tills nu.

OBS!!! Tänk inte på att det hänger löst vid kopplingarna. Läraren ville se kabeldragningen. (Kronkoppling)
 
  • Elcentral monterad på OSB-panel, med synlig kabeldragning och provisoriska klämmor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral installerad på trävägg med öppna kabeldragningar, jordfelsbrytare och provisoriska klämmor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
thellberg
  • Laddar…
Det är rätt kopplat vad jag kan se.

Inkommande N går direkt till JFBn. Den borde gå till en separat N-plint före JFBn, men en sådan plint finns inte i denna kapsling. Men jag tror inte att det går anmärka på detta, det är inte fel, just nu. Problemet kommer om man i framtiden behöver utöka centralen med fler JFBer eller grupper utanför JFBerna.

Jag skulle också bryta JFB och HB så att centralen har det utgångsläget vid driftsättning senare.

Det estetiska ingår kanske inte i kursen? Du klamrar ändå snyggare än vad jag klarar av... Du har en svart RK mellan HB och JFB som är onödigt lång. Det är viktigt att försöka få lite ordning i centralen om det ska få plats 30 gruppledningar utan att allting blir en enda röra som inte går att varken följa eller rubba.
 
  • Gilla
Agge87
  • Laddar…
En JFB med nolla till vänster fungerar bättre.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är rätt kopplat vad jag kan se.

Inkommande N går direkt till JFBn. Den borde gå till en separat N-plint före JFBn, men en sådan plint finns inte i denna kapsling. Men jag tror inte att det går anmärka på detta, det är inte fel, just nu. Problemet kommer om man i framtiden behöver utöka centralen med fler JFBer eller grupper utanför JFBerna.

Jag skulle också bryta JFB och HB så att centralen har det utgångsläget vid driftsättning senare.

Det estetiska ingår kanske inte i kursen? Du klamrar ändå snyggare än vad jag klarar av... Du har en svart RK mellan HB och JFB som är onödigt lång. Det är viktigt att försöka få lite ordning i centralen om det ska få plats 30 gruppledningar utan att allting blir en enda röra som inte går att varken följa eller rubba.
Tack för inputten! Uppskattas verkligen!

Tyvärr så är det inte så mycket att jag har att välja på när det kommer till material.

Hade själv velat ha Neutralen på vänstersidan så att jag kan dra sladden lite snyggare och för smidigheten.

Jag vill gärna lära mig så mycket som möjligt då jag utgör ETG vid varje steg! Och självklart säkerheten före allt! Så sk absolut ta med mig de med kabeldragningen till när vi börjar med installation.

Ska den svarta RK kabeln mellan JFB och HB sitta så att den precis når med lite flexibilitet eller ?

Uppskattar verkligen hjälpen!
 
  • Gilla
CarVal
  • Laddar…
E elmont skrev:
En JFB med nolla till vänster fungerar bättre.
tyvärr hade jag inte mycket att välja mellan på skolan men jag håller med. För mig som är så pass ny så kan det bli lite rörigt i början!
 
  • Gilla
Bleydrunner
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är rätt kopplat vad jag kan se.

Inkommande N går direkt till JFBn. Den borde gå till en separat N-plint före JFBn, men en sådan plint finns inte i denna kapsling. Men jag tror inte att det går anmärka på detta, det är inte fel, just nu. Problemet kommer om man i framtiden behöver utöka centralen med fler JFBer eller grupper utanför JFBerna.

Jag skulle också bryta JFB och HB så att centralen har det utgångsläget vid driftsättning senare.

Det estetiska ingår kanske inte i kursen? Du klamrar ändå snyggare än vad jag klarar av... Du har en svart RK mellan HB och JFB som är onödigt lång. Det är viktigt att försöka få lite ordning i centralen om det ska få plats 30 gruppledningar utan att allting blir en enda röra som inte går att varken följa eller rubba.
Säker så kommer hb och jfb brytas innan kontroll före drifttagning
Säkbrytaren innan mätartavlan är ju från och låst
Sen ingår estetiken också
Ser inte så illa ut med tanke på att det inte har gjorts så många gånger.

Så till TS: fortsätt på det viset så blir du säkert riktigt duktig
 
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Svårt att se, men hoppas du klippt gaffeln på skenan, annars går det sämre.

Annars ser det propert ut anser jag

Edit, såg att du klippt den.
 
  • Gilla
Agge87
  • Laddar…
Nu har du inte möjligheten till produktval, men jag ger dig ändå tipsen.
Använd samma klammerserie, blanda inte.
Använd samma säkringsserie och fasskenor de passar bättre ihop (hagers låser fast skenan mot säkringarna).
Du kommer märka vilken tillverkare av kabel du gillar att arbeta med, vilka som har låg friktion, är enkla att skala mm.
Lycka till med utbildningen, du har börjat bra.
 
  • Gilla
Lidd
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Säker så kommer hb och jfb brytas innan kontroll före drifttagning
Säkbrytaren innan mätartavlan är ju från och låst
Sen ingår estetiken också
Ser inte så illa ut med tanke på att det inte har gjorts så många gånger.

Så till TS: fortsätt på det viset så blir du säkert riktigt duktig
tack så mycket ! Det värmer! Vill bli riktigt duktig på det. Försöker lära mig så mycket jag kan då jag kör ETG efter kurserna. Då kommer man ut som första årsmontör
 
L Lutte skrev:
Svårt att se, men hoppas du klippt gaffeln på skenan, annars går det sämre.

Annars ser det propert ut anser jag

Edit, såg att du klippt den.
Att bara klippa en vanlig 3-fas skena är väl inte riktigt rätt? Fasföljden blir väl fel om man inte tar det i beaktande när man fäster säkringarna?
 
X xLnT skrev:
Att bara klippa en vanlig 3-fas skena är väl inte riktigt rätt? Fasföljden blir väl fel om man inte tar det i beaktande när man fäster säkringarna?
bara för att påpeka så har jag inte klippt i något utan har gaffeln ^^^N^^^^ (neutral, sitter ingen gaffel)
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Agge87 Agge87 skrev:
bara för att påpeka så har jag inte klippt i något utan har gaffeln ^^^N^^^^ (neutral, sitter ingen gaffel)
Du har mao en fasskena som är anpassad för en JFB med nolla till höger?
 
  • Gilla
Agge87
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Du har mao en fasskena som är anpassad för en JFB med nolla till höger?
Ja asså man kan ändra, flytta på gafflarna.
Sätta in och ta ut.

så jag förmodar det! Sorry om svaret verkar dumt. Har inte lärt mig mer än så :)
 
X xLnT skrev:
Här är skillnaden:

Anpassad för JFB: [länk]
Inte anpassad för JFB: [länk]
Agge87 Agge87 skrev:
Ja asså man kan ändra, flytta på gafflarna.
Sätta in och ta ut.

så jag förmodar det! Sorry om svaret verkar dumt. Har inte lärt mig mer än så :)
Jajamänsan! Det stämmer!

anpassad!
 
  • Gilla
xLnT
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.