undine
Hej!

Jag står inför att ev köpa en villa (93 kvm, 1 badrum m dusch, 1 kök, 1 vardagsrum, 2 sovrum) som jag tänkte ha som fritidshus. Eget vatten och avlopp från 1970-talet.
Vattenprov från 2011 visade tveksam kvalitet på vattnet, bland annat lågt ph och högt koppar. VA delas med en annan fastighet som ligger intill.

Jag hade velat installera egen rening/filtrering av vattnet in. Jag vet att det finns sådana vattentankar man kan installera som vattnet går genom. Jag vill ha renat vatten i hela huset, inte bara en filtergrunka till kranen i köket.

Jag har googlat men inga företag skriver ut priser.
Jag har heller inte hittat någon som är verksam i Skåne; alla ligger norrut.

Ni som har installerat rening på ert egna vatten, vad landade det på prismässigt?
Tips på bolag i Skåne?

Tack!
 
Redigerat:
Hej,

Tag kontakt med Aqua Invent (https://aquainvent.se/) i Lomma - vi har använt dom till båda våra hus i Skåne. Till vårt nuvarande hus har vi köpt ett ASHN-25 (kalk, nitrat) kosta runt 15 lappar levererat hem + sen kostnad för inkoppling om man inte gör det själv. Dom borde kunna hjälpa dig.
 
Hej Undine

Anledningen till att man inte skriver ut priser på hemsidan är för att det finns så många filter att välja mellan. ex. i ert fall så har ni problem med lågt pH. Detta kan man lösa på många olika sätt, avluftning, bikarbonatdosering, neutralisering med hjälp av kalk.
Det vanligaste i privathus är att neutralisera med hjälp av kalk. man börjar med att mäta pH-värdet på plats då man endast får ett referensvärde på en analys. Efter detta så tittar man på hur lång kontakttid som krävs, alltså storlek på tanken och mängd massa. Man kan här också välja olika tekniker på hur man leder vattnet genom filter, det finns uppströms eller nedströms det finns manuella filter, automatiska filter, tidstyrda filter och flödestyrda filter. vad som är bäst är beroende på hur man använder vattnet.
Att begära att kunden själv ska kunna veta vad som är bäst och själv kunna luska ut vilket filter/teknik dom skall ha är tufft. Kunde skulle välja det billigaste alternativet och bli ruskigt besviken när det inte fungerar. Detta vill seriösa företag undvika, därför anger man inga priser.
Men alla är dig behjälplig om du bara tar kontakt med dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.