(Min svenska är inte tillräckligt bra för att skriva detta så det är google-översatt ...)

Vi köpte en JM 1990 -byggnadslägenhet (BrF) tidigare i år. Det är en trevlig lägenhet och i allmänhet ganska bra och helt ok. Men det finns ett gäng små men ändå irriterande saker som snabbt besvarades fel av säljaren/agenten på frågan. Kan något av dessa göras gällande mot vad agenten beskrev? Och är processen värd eller är den klibbig och inte värd besväret?

1.
Ytterdörrlåset var otroligt stelt. (Vem kontrollerar ett ytterdörrlås vid inspektion?) Det sägs att det bara var "en stil att använda nyckeln som du kommer att lära dig". Det har varit otroligt stelt sedan, gäster har varit inlåsta och jag har nu brutit av en nyckel inuti låset!

2.
Vinylgolvet i badrummet var målat över - vackert till försäljning. Det sades att det var "nytt och bra". Det flisar nu lätt. (Jag måste antingen fortsätta att applicera mer färg igen, sätta ett nytt golv ovanpå eller ta bort det hela. Inget av det vill jag göra med 2 unga barn här).

3.
Jag har haft en elektriker på besök. Huvudsäkringen - den som i huvudsak räddar ditt liv - är defekt/död.

4.
Elektrikern kopplar också om ett rum som har extern nätkabel som går till en serie uttag - och på två av dessa uttag var jordledningarna ur kontakten - ett potentiellt dödligt fel: hela ringen går runt det rummet via mina barn sovrummet var inte jordat.

5.
Badrummet har mycket amatörrör från tvättmaskinen. Det luktar illa. Denna lukt sades vara "lägenheten är tom ett tag innan försäljningen". Men det kommer tillbaka med tryckförändringar i huvudavloppet och det är ganska starkt Vi måste ringa en rörmokare för att ta en seriös titt på hela systemet och förutse minst en arbetsdag.

6.
Torkmaskinen gick sönder första veckan vi använde den. Bara otur? (Förmodligen)

7.
2 fönster sitter fast. (Förväntas jag kolla alla fönster vid visning?)

Alla dessa sammanfaller till en övergripande känsla av att inte bli sagt sanningen. Medan säljaren var trevlig och vi har varit i kontakt känner jag att jag inte borde gå på, vad, ... 25 000Kr? räkningen för allt detta. Speciellt som vi köpte i vårens hetta! Usch.

Tack för alla tips, förslag eller tydliga sanningar.
 
Det korta svaret är: Nej, du kan inte göra anspråk på ersättning för felen du beskriver.
 
J
Det är ju så att man vanligtvis köper en Brflägenhet i befintligt skick. Du måste alltså antingen ta dig tid att undersöka alla skavanker i förhand, eller ta smällen i efterhand.
 
S
Bara att fixa till alltihop, du har ingen möjlighet att kräva något för något av detta. Alla ”fel” var ju extremt lätta att se på visningen.

låset hade jag missat att kontrollera själv också, men å andra sidan hade jag aldrig ens funderat kring om säljaren ska stå för nytt lås :D
 
Det är köplagen som gäller för ett köpas bostadsrätt, och grundregeln är att köpet görs i befintligt skick. För att göra detta tydligt är det nu vanligt att det skrivs in i kontraktet att köparen uppmanats att göra en besiktning före köp, kolla om detta finns i ert kontrakt. Sådana här småfel är vanliga i äldre lägenheter. Om det till exempel finns indikationer på elproblem så kan man fördjupa sin kontroll genom att ta dit en elektriker eller annan elkunnig. De problem du nämner har nog vart och ett måttliga kostnader för att fixa. Den möjlighet som finns är att stämma säljaren, men er chans att lyckas med detta är mycket låg. Om ni är osäkra kan ni ju konsultera en kunnig jurist. Det kan också vara möjligt att kontakta säljaren och framföra era synpunkter och försöka få en uppgörelse i godo men en viss ersättning. Men annars får ni vara nöjda med att bostaden är i bättre skick när ni löst problemen
 
Thanks for all your reasonable answers. It's appreciated.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M Metros skrev:
Thanks for all your reasonable answers. It's appreciated.
Its the sad truth stated above, not easy to know everything before buying.
 
[QUOTE = "hapazard, post: 4432371, member: 172283"] Its the sad truth stated above, not easy to know everything before buying. [/ QUOTE]
That's ok. It's nothing too bad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.