Hej!

Behöver tips på bra och billigt rengöringsmedel för att tvätta bort rök från tak, väggar, mm i en lägenhet. Bra och billigt då det är många m2.
 
rök? Cigarettrök? Från nån eldstad? Är det inomhusrökning det handlar om så är det nikotin du menar som sitter på allt. Det tvättar man inte bort på enkla billiga vis utan det blir snudd på en helsanering om det är illa.....Riva till grunden och måla/tapetsera om det mesta.
 
P putte82 skrev:
Behöver tips på bra och billigt rengöringsmedel för att tvätta bort rök från tak, väggar, mm i en lägenhet. Bra och billigt då det är många m2.
Vilken sorts rök? Vilket sorts material ska tvättas?
 
Ja det var ju otydligt. Det är cigarettrök.
 
Det är målade ytor, främst betong.
 
Ja då är det som sagt nikotinet som sätter sig överallt och det är inta bara att tvätta bort. Lukt och annat kan sitta i evigheter om man inte tar bort det helt och hållet. Ibland räcker det ju inte ens med att spärrmåla. Allt beror ju på omfattningen.
 
P putte82 skrev:
Ja det var ju otydligt. Det är cigarettrök.
Är det målade blanka ytor kan vanligt rengöringsmedel (Ajax/såpa/sprayrent) duga. För tapetserade ytor rekommendera jag spärrmålning som jag har bra erfarenhet av. Vet dock inte om dagens spärrfärger är lika "grymma" (effektiva/hälsofarliga) som de som fanns vid millenniets början. Spärrmålning kan tyvärr även behövas på målade ytor om röken "trängt in".

Bara som någon slags tumregel skulle jag säga att en blank skåplucka ofta går att tvätta men ett matt tak behöver spärrmålas. Bara en tumregel då det finns väldigt många okända faktorer här.
 
Jag tvättade ner stuckaturtaken och de målade väggarna med ammoniak. Bortsett från att jag en tid var väldigt snurrig i huvet :thinking: fungerade det bra efter att jag därefter målat med spärrfärg och slutligen med takfärg och väggfärg.

Nu hade jag ingen cigarettröksdoft i huset men förre ägaren hade sanerat utan spärrfärg vilket innebar att det blev fula fläckar som kröp igenom ytskiktsfärgen efter ett par år.
 
Målartvätt sen spärrfärg .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.