Hej!

Jag bygger ett förråd och vill ha ett grått utseende på trät. Helst vill jag ha ett utseende likt bilderna. Vad tror ni de ha använt för träslag? Är det behandlat på något vis? Tacksam för lite hjälp och förslag.

Med vänlig hälsning,
Peter
 
  • Modern byggnad med vertikalt monterat, grått träpanel på fasaden och ett stort fönster med orange motiv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modern byggnad med ljust grått, vertikalt träbeklädnad och stora fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modern byggnad med stora glaspartier och grå träbeklädnad vid skymningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Obehandlad gran/furu grånar med tiden.

/ATW
 
  • Gilla
nilshav
  • Laddar…
Jag gissar på lärk eller ceder men järnvitrol ger snabbt en grå yta på vanligt virke. Du kan också lägga ner vanliga järnföremål i ättika för att skapa din egen blandning.
Ingen av varianterna ger i sig något större skydd av ytan utan man bör efterbehandla på något sätt.
Om jag förstår det rätt står namnet på arkitekten på bilderna så du kan ju också fråga mer exakt vad de har gjort.
 
  • Gilla
1977bjorn och 1 till
  • Laddar…
Stort tack för svar!
 
Jag har kört järnvitrol på en del saker. Man får inget skydd av det men det blir snyggt. Har även kört det på tryckt virke med framgång. Man behöver då inte ens ”vänta ett år” med behandlingen. Nu har man ju inte tryckt virke på fasad, men ändå.
Vi har en del hus i omgivningen med just sådant utseende. Övervägande lärk som behandlats med någon form av tjära (min gissning). Oftast är de bruna toner första året för att sedan gå mer och mer mot silvergrått efterhand som tjäran går in.

Jag behandlade mitt pumphus som är av fur med tjärvitrol från auson. En blandning av tjära, rå linolja och balsamterpentin plus grått pigment (färdigblandat). Det fanns en brungrön nyans i början, men efter ett par månader så är det nu mer gul-grått. Efterhand som träet åldras räknar jag med att det gula går över i grått det med. Enligt tillverkaren skall man stryka två ggr. På sista bilden kan man se kortsidan som är dubbelstruken. Jag blev lite osäker på om jag ville ha det så då jag tycker det ser ”målat ut”. Min panel är ganska full av kåda/tjära naturligt, så jag tror egentligen inte att det behövs i mitt fall. Vi får se, jag väntar till våren innan det blir en andra strykning så ser jag hur det blir med enkel respektive dubbelstrykning. På ausons produktbilder ser i alla fall slutresultatet ganska likt ut det som jag var ute efter och det liknar även det som du visade. Vi får se om det blir så :cool:

träskyddet är åtminstone långt mycket bättre med tjärvitrolen än ren järnvitrol. Mitt pumphus står ”i skogen” och utsätts för en del fukt, dagg osv, så för mig var den aspekten viktigast.
 
  • Ett pumphus av trä behandlat med tjärvitrol, visande en gul-grå nyans och omgiven av trädgårdsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av trätäckt fasad med gråbruna nyanser, behandlad med tjärvitrol vilket ger ett lätt patinerat och skyddande ytskikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pumphus av fur med grått ytskikt behandlat med tjärvitrol, omgivet av trämaterial och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Z z_bumbi skrev:
Jag gissar på lärk eller ceder men järnvitrol ger snabbt en grå yta på vanligt virke. Du kan också lägga ner vanliga järnföremål i ättika för att skapa din egen blandning.
Ingen av varianterna ger i sig något större skydd av ytan utan man bör efterbehandla på något sätt.
Om jag förstår det rätt står namnet på arkitekten på bilderna så du kan ju också fråga mer exakt vad de har gjort.
just det, ceder kan det också vara... men troligtvis inte den vanligaste trädsorten för detta utseende.

Jag har som sagt hus i omgivningen som är av lärk med liknande behandling som ser ut så här.

Ceder brukar vanligast användas på trädetaljer i hybridlösningsar där vissa väggar är tegel och andra delar har panel. Uteslutande är de då behandlade för att behålla lystern i cederträt, dvs någon nyans av rödbrunt.
 
... och om man vill använda tjärvitrol går det jättebra bra att köra järnvitrolbehandling först. Jag gjorde inte det då jag vill få på ”skyddet” direkt.

ett alternativ skulle vara att köra en järnvitrolbehandling på våren för att lägga på tjärvitrol på sensommaren, men... kan man bara vänta ett tag så blir slutresultatet det samma även utan järnvitrol.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.