optimum optimum skrev:
Japp, så tänkte jag också förra året när jag renoverade vår balkong. Behövde tryckimpregnerad trall 28x120.
12 meter lång balkong med 180 cm bredd.
Åkte till Beijer och konstaterande att inte ens dyra kvalitén höll måtten.
115-125 mm på trallbrädorna.
Sedan vidare till en annan trävarufirma på orten som ofta har bra kvalitet. Ännu sämre.
Blev Byggmax, 119-122 mm var de vilket underlättar när man lägger trall.
Visst räknade med visst spill men blev radikalt billigare.
Och givetvis åker man dit tidigt så slipper man kö. Lördag eller söndag morgon är perfekt för då sover de flesta, men inte jag.
Fundera gärna efter varför det är så lugnt och fridfullt på Beijer?
Visst jag handlar en del på Beijer också och då finner jag mig i att priset är betydligt högre än det borde vara.
Köpte ny garageport där då jag ville ha en Crawford port. Frågade vänligt om de kunde göra något på priset och fick snällt nog 20%. Hade jag varit typisk svensk och inte frågat hade det varit utan rabatt.
Antagligen får proffsen 30-40% på motsvarande. (eller mer)
Nej jag är inte snål men jäkligt medveten om vart jag lägger mina pengar.
Lustigt. På 'mitt' Byggmax är det vanligen runt tio bilar med släp i kör strax före öppning.
 
optimum
F Fluxor skrev:
Lustigt. På 'mitt' Byggmax är det vanligen runt tio bilar med släp i kör strax före öppning.
Jo det har hänt mig också men de stod efter mig.:cool:
 
optimum optimum skrev:
Jo det har hänt mig också men de stod efter mig.:cool:
Så är det, you snooze you lose!
 
  • Gilla
  • Haha
Markarbetaren och 2 till
  • Laddar…
B
C Carl Johansson skrev:
Jag har många kunder inom skogsnäringen och egentligen har alla leden lidit fram till i år av stormen Gudrun. Massor av virke har ruttnat/ angripits och det som kunde förvaras har äntligen gått åt, flera skogsägare avverkar för första gången i år sedan stormen, är det 15 år sedan? Man skulle kunna vända på det och säga att virke varit alldeles för billigt i många år?

Det finns inga skogsägare som lider.
Tvärt om får de casha hem rejält.
Jävla ocker,

Hoppas staten tar över all skog och låter miljöpartiet anlägga reservat.

Gnida loffare
 
  • Arg
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Timmerpriserna steg inte särskilt mycket. Det var sågverken som tjänade pengar under uppgången.
 
  • Gilla
SwiftD och 3 till
  • Laddar…
B byron v2 skrev:
Det finns inga skogsägare som lider.
Tvärt om får de casha hem rejält.
Jävla ocker,

Hoppas staten tar över all skog och låter miljöpartiet anlägga reservat.

Gnida loffare
kolla vad skogsägare får för virket innan du uttalar dig
om miljöpartiet får anlägga reservat då lär du få betala dyrt för virket
 
Redigerat:
  • Gilla
Heij83 och 4 till
  • Laddar…
A
B byron v2 skrev:
Det finns inga skogsägare som lider.
Tvärt om får de casha hem rejält.
Jävla ocker,

Hoppas staten tar över all skog och låter miljöpartiet anlägga reservat.

Gnida loffare
Nu får du allt förklara dig..
För det är inga stora summor det rör sig om för en skogsägare..
Men du kanske inte förstår detta med att betala skatter som företagare..
För skogsägare är företagare..
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Det är en lång resa med röjning/gallring och oroliga stormnätter innan du efter en mansålder kan avverka.
 
  • Gilla
hydrolift och 4 till
  • Laddar…
A
A AndersS skrev:
Det är en lång resa med röjning/gallring och oroliga stormnätter innan du efter en mansålder kan avverka.
Japp första 30 åren är bara en massa kostnader... För att sedan göra en gallring som ger i bästa fall någonting alls.. Eller plus minus noll..
 
A
B byron v2 skrev:
Det finns inga skogsägare som lider.
Tvärt om får de casha hem rejält.
Jävla ocker,

Hoppas staten tar över all skog och låter miljöpartiet anlägga reservat.

Gnida loffare
Vad ska du torka dig med då?
Och allt som vi nu gjort av virke som tidigare bara tillverkades av olja... Ska alltså fortsätta igen att tillverkas av olja..
jippie.. du är så smart att man blir helt enormt imponerad.. :thinking::rofl:
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Japp första 30 åren är bara en massa kostnader... För att sedan göra en gallring som ger i bästa fall någonting alls.. Eller plus minus noll..
Att ta kostnaden för röjningar köper jag, oavsett om jag kan göra det själv eller behöver leja bort jobbet, men att göra en gallring som inte är bra för beståndet och inte ger ett netto till mig som skogsägare anser iaf jag fel.
Efter dina trettio år i exemplet Maskintok vill jag ha åtminstånde en sågbar kubb på trädet och kan jag inte få ett netto på en sån gallring är jag för dålig affärsman eller har underlåtit att markbereda, plantera och röja.

Det handlar inte om att skära guld med täljkniv, men att påstå att inte skogsägaren kan tjäna pengar anser jag är fel.
Nu i år kan väl en vanlig kortregel tex en 2x4" sägas kosta 100kr i handeln och sågverket tar 2 sånna ur en 30årig gallringskubb som jag som skogsägare inte får en 50lapp för.
Som vanligt är det inte råvaruproducenterna som tjänar stora pengar utan förädlingsvärdet ligger ju i sågning/hyvling och detaljistledet har absolut ok marginaler.

Som skogsägare vill jag inte gallra fram <200sågkubbar för några tior st per ha i 30 årig gallring skog, de och massaveden är en bieffekt av att jag sköter skogen. Jag vill producera 500 fina rotstockar som kan vara värda 500-1000kr st, om det tar 60 eller 120 år beror ju bla. på marken, breddgraden, nederbörden och skötseln. Självklart siktar jag på att producera ytterligare 2000 stockar/ha under beståndets livslängd, men de har inte så stort ekonomiskt värde som en fin rotstock i en slutaverkning.
Får jag och de 300 000 andra skogsägarna inte avverka, lägger sig aktivister, föreningar, närboende, myndigheter nu SVT eller EU taxonomi i skogsskötseln och avverkningen kan konsumenten inte räkna med att kunna köpa nått virke. Sluta jävlas med skogsägarna om ni vill köpa nått virke framöver.

Självklart ska prissättningen vara fri!
Jag behöver inte hugga om jag inte vill eller tjänar tillräckligt på det. Jag behöver inte ens sköta skogen om jag inte tror att det behövs eller om man som Maskintok hävdar går +-0 på en gallring.
Sågverket behöver inte köpa om de inte tjänar tillräckligt.
Virkeshandlaren/byggmarknaden behöver ju heller inte köpa om de inte tjänar tillräckligt.
Konsumenten är oxå fri att handla, om produkten är för dyr eller dålig kommer sannolikt konsumenten inte handla.
 
A
F fribygg skrev:
Att ta kostnaden för röjningar köper jag, oavsett om jag kan göra det själv eller behöver leja bort jobbet, men att göra en gallring som inte är bra för beståndet och inte ger ett netto till mig som skogsägare anser iaf jag fel.
Efter dina trettio år i exemplet Maskintok vill jag ha åtminstånde en sågbar kubb på trädet och kan jag inte få ett netto på en sån gallring är jag för dålig affärsman eller har underlåtit att markbereda, plantera och röja.

Det handlar inte om att skära guld med täljkniv, men att påstå att inte skogsägaren kan tjäna pengar anser jag är fel.
Nu i år kan väl en vanlig kortregel tex en 2x4" sägas kosta 100kr i handeln och sågverket tar 2 sånna ur en 30årig gallringskubb som jag som skogsägare inte får en 50lapp för.
Som vanligt är det inte råvaruproducenterna som tjänar stora pengar utan förädlingsvärdet ligger ju i sågning/hyvling och detaljistledet har absolut ok marginaler.

Som skogsägare vill jag inte gallra fram <200sågkubbar för några tior st per ha i 30 årig gallring skog, de och massaveden är en bieffekt av att jag sköter skogen. Jag vill producera 500 fina rotstockar som kan vara värda 500-1000kr st, om det tar 60 eller 120 år beror ju bla. på marken, breddgraden, nederbörden och skötseln. Självklart siktar jag på att producera ytterligare 2000 stockar/ha under beståndets livslängd, men de har inte så stort ekonomiskt värde som en fin rotstock i en slutaverkning.
Får jag och de 300 000 andra skogsägarna inte avverka, lägger sig aktivister, föreningar, närboende, myndigheter nu SVT eller EU taxonomi i skogsskötseln och avverkningen kan konsumenten inte räkna med att kunna köpa nått virke. Sluta jävlas med skogsägarna om ni vill köpa nått virke framöver.

Självklart ska prissättningen vara fri!
Jag behöver inte hugga om jag inte vill eller tjänar tillräckligt på det. Jag behöver inte ens sköta skogen om jag inte tror att det behövs eller om man som Maskintok hävdar går +-0 på en gallring.
Sågverket behöver inte köpa om de inte tjänar tillräckligt.
Virkeshandlaren/byggmarknaden behöver ju heller inte köpa om de inte tjänar tillräckligt.
Konsumenten är oxå fri att handla, om produkten är för dyr eller dålig kommer sannolikt konsumenten inte handla.
Vilken tur att Sverige är avlångt och att det skiljer..
För här är detta verkligheten även fast man skött allt exemplariskt... i Härjedalen är det än värre... På grund av låg tillväxt..
 
vill ni ha något annat i relation till virke så har plåt/ stål priserna stigit 60 % i år för oss plåtslagare för stigande råvarupriser .
då är det ju extra kul som företagare när man läser att LKAB ( statligt ) dragit in 10 miljarder i vinst på en omsättning som är 15 miljarder , alltså 65% vinst under andra kvartalet

https://omni.se/rekordkvartal-for-lkab-vinstlyft-pa-300-procent/a/y4z96E
 
B
Maskintok skrev:
Nu får du allt förklara dig..
För det är inga stora summor det rör sig om för en skogsägare..
Men du kanske inte förstår detta med att betala skatter som företagare..
För skogsägare är företagare..
Skogsägare lever gott, allt annat är dumheter.
 
B
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
vill ni ha något annat i relation till virke så har plåt/ stål priserna stigit 60 % i år för oss plåtslagare för stigande råvarupriser .
då är det ju extra kul som företagare när man läser att LKAB ( statligt ) dragit in 10 miljarder i vinst på en omsättning som är 15 miljarder , alltså 65% vinst under andra kvartalet

[länk]
10% prishöjning.
Motsvarar väl 1% till kund med tanke på den skyhöga debitering plåtslagare har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.