Jag har haft en plattsättare som lagt plattor runt mitt hus. Nu anser han sig klar efter att han paddade idag med en rullvibrator men när jag går barfota på underlaget (vilket jag normalt sett gör) så känner jag att det är väldigt ojämnt och många plattor rör på sig (det är dock inte fogat ännu) när man trycker på olika sidor av plattorna.
Jag tittar man i släpljus så ser det inte speciellt roligt ut.

Hur jämt kan man lägga plattor och vad bör man kunna kräva?

Plattorna är Benders City Stormix (600x400, 400x400 och 200x200)
 
  • Ojämnt lagda plattor i olika storlekar runt ett hus på natten, synliga ojämnheter i släpljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämnt lagda plattor av olika storlekar runt ett hus, ej fogade, med en kvastskaft i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämnt lagda mörka plattor i olika storlekar på uteplats i släpljus, med cykel och låda i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade nog frågat plattsättaren vad han egentligen jobbar med, för de där ser inte bra ut :oops:
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Oj! Vet inte vad man ska säga. Inget vackert jobb.
 
Nä, vi är inte speciellt nöjda heller!! Frågan är hur jämt kan man förvänta sig när man tittar i släpsljus?
 
B
Hur stor höjdskillnad är det egentligen? Släpljus är lite lurigt.

Men det ser inte klockrent ut. Har ju lite svårt att förstå hur man kan fortsätta med nya plattor när det det ut så där. Jag hade själv inte gjort det.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Vi reagerade först när grannen kom med bilen och ljuset mot vår uppfart. Vår tidigare marksten såg absolut inte ut så!

Vi pratar skillnader på upp mot 3-5 mm mellan närliggande plattor, sen känns det som det är ojämt under större plattor vilket gör att dem vippar där de ligger.
Det är också tydligt att de mindre plattorna har sjunkit in mycket mer än de större plattorna vilket förstärker problemet efter som det är lagt i romanum mönster.
 
Herrejisses! Det där var inte vackert
 
Trodde först att det var lagt som ett nivåmönster men nej...nej nej nej nej...Du kanske kan fråga om plattsättare är nöjd med resultatet och vilken felmarginal han tro sig ha på plattorna..
 
Enl. hantverkaren som pratat med försäljaren så har det att göra med att plattorna är olika tjocka.. Har någon hört att plattor skulle vara så olika i tjockleken?

Detta är Benders City Stormix som enl. tillverkaren har dimensionsklass 3 (R) enl. EN 1339:2003 vilket är högsta klassen så jag tycker det verkar konstigt.

Jag skall hem ikväll och kontrollmäta plattor för att se om det stämmer.
 
Hade han kört med en riktig padda(eventuellt med gummiduk) så hade det nog blivit bättre resultat. Rullpadda trycker ingenting utan valsarna vibrerar bara för att fogsanden ska kommer ner i fogen.
 
RoTe
Jag tycker det ser häftigt ut! Men knappast praktiskt förstås...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.