Skulle vilja höra med er andra här i forumet vad era erfarenheter är gällande offert/ kostnad på garage.

-
Initialt tänkte jag beställa en byggsats av en av de större tillverkarna; Kostnad 170 000:- då med ett garage på ca 85 kvm och med en övervåning om ca 60 kvm, nockhöjd ca 5 meter. Allt material ingick, utom isolering och betongplatta, men allt annat (exkl ev. port).

Sen fick jag "höra" att det är helt galet att bygga ett så högt garage, att man med frivirke kan bygga ett lägre garage till halva kostnaden. D v s skulle det bli ca 85000:- men en del billigare ändå..

Nåja, lät "tomten" bygga det mindre.
Men nu är vi inte alls överens vad som sas, där jag menar på att han haft materialkostnader på nånstans mellan 60" för virke och tillkommande 25" för betong, markarbetet hade jag redan betalat annan entreprenör.

Det blev en del fel också; inget hammarband, ingen luftspalt, mm..

Jag stod för alla OSB & gips, cellplats, L-block.

Nu är det massa tjafts . men jag hävdar bestämt att ovan "beställning" om ett mindre garage, på ca 70 kvm - istället för det för 170 000:- i byggsats, - är det vi kom överens om eftersom det skulle bli "halva kostnaden".
 
M MiWass skrev:
Skulle vilja höra med er andra här i forumet vad era erfarenheter är gällande offert/ kostnad på garage.

-
Initialt tänkte jag beställa en byggsats av en av de större tillverkarna; Kostnad 170 000:- då med ett garage på ca 85 kvm och med en övervåning om ca 60 kvm, nockhöjd ca 5 meter. Allt material ingick, utom isolering och betongplatta, men allt annat (exkl ev. port).

Sen fick jag "höra" att det är helt galet att bygga ett så högt garage, att man med frivirke kan bygga ett lägre garage till halva kostnaden. D v s skulle det bli ca 85000:- men en del billigare ändå..

Nåja, lät "tomten" bygga det mindre.
Men nu är vi inte alls överens vad som sas, där jag menar på att han haft materialkostnader på nånstans mellan 60" för virke och tillkommande 25" för betong, markarbetet hade jag redan betalat annan entreprenör.

Det blev en del fel också; inget hammarband, ingen luftspalt, mm..

Jag stod för alla OSB & gips, cellplats, L-block.

Nu är det massa tjafts . men jag hävdar bestämt att ovan "beställning" om ett mindre garage, på ca 70 kvm - istället för det för 170 000:- i byggsats, - är det vi kom överens om eftersom det skulle bli "halva kostnaden".
Skriftligt eller muntligt avtal?
 
P Petter Forsen skrev:
Skriftligt eller muntligt avtal?
Muntligt, men grunden var det garage jag ritat på en "byggsatsfirma" som också var angivet i beviljat bygglov - men som sedan reducerades till ett mindre..
 
M MiWass skrev:
Muntligt, men grunden var det garage jag ritat på en "byggsatsfirma" som också var angivet i beviljat bygglov - men som sedan reducerades till ett mindre..
Då har ni problem!

Men för mig var det mycket lågt pris, jämfört med de offerter jag fått på 12x8
 
Hur menar du?

Nu blev det ju inte byggsatsen för 170 000:- som då hade givit mig ett garage på 90 kvm undervåning och ca 55 kvm "boyta" ovanpå.

Istället blev det 70 kvm; där jag gick i tron på "hantverkaren" om att materialet skulle hamna på ca 85000:- för stomme, betong, fasad, takstolar och ca 30 timmars arbete, där jag betalat ca 140000:-
-
Tillkommande var;
Iordningställande grund: 100 000:-
L-Block och cellplast: 22 000:-
OSB & Gipsskivor: 20 000:-
Plåttak och vattenavrinning: 18 000:-
Arbete, montering: 100 000:-
Färg: 12 000:-
Arbete målning: 15 000:-
isolering: 9000:-
+ en del annat ca 20 000:-

Nu kräver "hantverkaren" mig på ytterligare 252 000:- utöver de 140 000:- han redan fått.
Det är orimligt anser jag då garaget dessutom inte är byggt enligt gällande regler; inget hammarband, ingen luftspalt mm... fick installera fläktar för ca 15000:-

Säkert glömt nån kostnad,,,, men hade en uträkning som visar på 703 000:- om jag skulle betala ytterligare 252 000:- Det anser jag helt orimligt.
 
B
Muntligt avtal är ju lurigt och brukar bli till kundens förmån i en rättssituatio , eftersom en företagare mer eller mindre borde veta bättre. Men man ska väl inte bortse från att vissa skapar sin egen "rättvisa", så man bör ju sträva efter att kompromissa, eller i vart fall inte blåsa någon part.

Om man nu bortser från att innehållet i ert avtal är oklart, och ni inte är speciellt överens, så finns ju även 3 olika avtalstryper. Löpande, fast eller ett ungefärligt angivet pris. Men ni verkar ju inte vara överens om avtalsformen heller? Det kanske är läge att blanda in en jurist i det hela? Har en känsla av att detta kommer spåra ut.

En sak jag reagerar på.
"Istället blev det 70 kvm; där jag gick i tron på "hantverkaren" om att materialet skulle hamna på ca 85000:- för stomme, betong, fasad, takstolar och ca 30 timmars arbete, där jag betalat ca 140000:-"

Trodde du att det skulle ta 30h arbete att fixa ett 70kvm garage i lösvirke, inkl. Markarbeten, målning osv för 1 snickare? 4 arbetsdagar? Det låter optimistiskt minst sagt.

Det har ju varit covid-priser på mycket saker med, så materialpriderna har ökat mycket.

Jag tror min vedbod landade på ungefär samma kostnad per kvadratmeter i material.

Jag hade nog gissat på runt +5000kr per kvadratmeter nånstans för att bygga garage, men takhöjd, portar med mera påverkar ju massor.
 
B BSOD skrev:
En sak jag reagerar på.
"Istället blev det 70 kvm; där jag gick i tron på "hantverkaren" om att materialet skulle hamna på ca 85000:- för stomme, betong, fasad, takstolar och ca 30 timmars arbete, där jag betalat ca 140000:-"

Trodde du att det skulle ta 30h arbete att fixa ett 70kvm garage i lösvirke, inkl. Markarbeten, målning osv för 1 snickare? 4 arbetsdagar? Det låter optimistiskt minst sagt.
.
Ser att jag behöver förtydliga en del i denna tråd.

Visst, det var en muntlig överenskommelse med "dumbo"
"Dealen" var; Jag hade skissat ut ett garage vid en större byggsatsfirma, där materialkostnaden blev ca 170 000:- för byggsatsen. Det var betydligt högre och större - med stor carport alldeles utanför själva garaget. "Dumbo" menade på att det är idiotiskt att bygga så, där jag skulle kunna komma på halva kostnaden i material i lösvirke och att det skulle vara ett betydligt enklare bygge att genomföra.

Själva arbetet hade jag redan anlitat en annan som snickare - så all tid som "dumbo" lagt är ca 20-30 timmar, men att det var "dumbo" som skulle leda arbetet så det blev utfört på rätt sätt.

Jag hade själv stått för grunden:markarbetet, dräneringen (utom betongen som göts platta), L-blocken, takplåt, all gips och playwood skivor

Så det jag menar; dessa 140 000:- jag betalat till honom, ska vara mer än tillräckligt när jag hört mig för av två olika besiktningsmän (som dessutom är KA vid byggen) vad avser materialet.

Jurist är anlitad och fick nyss reda på att hans advokat kommer lämna in stämning.

Hade jag vetat att garaget på ca 70 kvm skulle kosta närmare 700 000:- hade jag istället tackat ja tills hustillverkarens "sidobyggnad" om ca 30 kvm för 225 000:- som då hade blivit garage.

Jag har betalat:
100 000:- markarbete grund
100 000:- snickarens arbetskostnad
140 000:- material till "dumbo"
90 000:- invändigt material, dörrar, gips/ OSB skivor, fönster
10 000:- Tak, takavvattning mm
20 000:- Elektriker
10 000:- extra för fläktar, då de missat att göra luftspalt
8 000:- målaren arbete
? ???:- för fasadfärg
(finns säkert mer jag betalat själv)

Ska jag då ytterligare tvingas betala 250 000:- till "dumbo"

Carporten är inte klar, inte ens påbörjad - som finns med i bygglovet.

Min KA sa att det finns byggtekniska fel, vilket borde ha gjorts klart under byggets gång men då vi hamnade i konflikt, valde jag att inte ta hit "dumbo" mer.
Slutbesiktningen gick dock bra, därav blev det dock att jag fick sätta in fläktar i vardera sidovägg då inte luftspalt fanns.
 
Luftspalt vardå?
 
Tråden är 3 år gammal, men vore intressant att höra hur det gick
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.