Hej!
Är det någon som har erfarenhet från takmålning/behandling? Är det värt att göra det?

Mitt tak är 31 år och jag står nu i valet att antingen anlita firma som tvättar och målar om takpannorna eller att lägga nytt.
Har fått in en offert på målningen, vilket skulle kosta ca 35000 för mina ca 260 kvadrat. Så prisskillnaden är ju stor. Nackdelen vid målning är ju att den gamla pappen samt läckt ligger kvar.

Tjänar jag verkligen så mycket på att måla eller blir det bara att jag skjuter problem längre fram?

Pontus
 
Jag ser det som bortkastade pengar att behandla gamla pannor!
Behöver du pappa & läkta om om några år så är det ju surt att ha lagt dom slantarna på pannor som sedan kastas bort.
 
  • Gilla
P-Wall
  • Laddar…
Needas Needas skrev:
Jag ser det som bortkastade pengar att behandla gamla pannor!
Behöver du pappa & läkta om om några år så är det ju surt att ha lagt dom slantarna på pannor som sedan kastas bort.


Det är så jag också tänker. Men inte den andra i hushållet...
 
  • Gilla
Needas
  • Laddar…
Vad har du för pannor, som bara stoppar i 31 år ???
Själv har jag betongpannor, som är över 40 ! Visserligen besprutade med " antimossa och anti alg" men har du tegel, så bör de ju hålla betydligt längre än betong.
Vad har fått dig att fundera på ny takbeklädnad?
 
  • Gilla
P-Wall
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Vad har du för pannor, som bara stoppar i 31 år ???
Själv har jag betongpannor, som är över 40 ! Visserligen besprutade med " antimossa och anti alg" men har du tegel, så bör de ju hålla betydligt längre än betong.
Vad har fått dig att fundera på ny takbeklädnad?

Även jag har betong. Dom få gångerna som någon har spruckit har jag bytt ut plattan direkt. Aldrig använt något antimedel av något slag. Dom håller allt länge till men börjar bli lite slitna.
Brukar man inte säga att pappen håller ca 30år och pannorna ca 50år? I så fall så börjar det bli dags för mig att byta papp, och då byter jag även pannor.
Ska jag byta allt så gör jag inte det i år utan om kanske 3-5 år.
 
Ok, jag har masonite under och alltså ingen papp, som åldras. Betongpannorna slits ju lite, men jag hoppas de håller ett antal år önnu.
 
  • Gilla
  • Älska
Alltiallot och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Om du behandlar pannorna nu, så är det endast av estetiska skäl. Det är underlagspappen som som styr när taket är slut. Och det närmar sig sitt slut nu.

När vi köpte vårt hus 98, så var underlagspappen troligen från 1960. Huset hade byggts om enormt 1960, och byggts ut 1976. Besiktningsmannen visade pappen, och beskrev att den nu håller tätt enligt läskpappersprincipen, den absorberar vatten, så det inte rinner igenom, så länge den inte blir mättad av vatten. År 2000 började det läcka, och vi bytte taket. Läckan började med att sotaren klev på en plåt runt takluckan, som bucklades till lite, därmed rann lite vatten ned på pappen, i en glipa mellan plåten till luckan och plåten runt skorstenen.
 
Bumpar denna tråden...

Har ett tak från 70 talet (mansardtak med papp+betongpannor). Ser inte att det läcker. Finns en del påväxt av mossa och tråkigheter.

Vilket alternativ bör jag välja?

1. Lita på folk som säger att "tekniska livslängden är slut" och byta rubbet omgående
2. Sitta lugnt i båten och avvakta tills läckage-problem eventuellt uppstår och göra något roligare för pengarna.
3. Ta in nån firma som tvättar, målar och byter trasiga pannor för en billig peng.
 
P plan-g skrev:
Bumpar denna tråden...

Har ett tak från 70 talet (mansardtak med papp+betongpannor). Ser inte att det läcker. Finns en del påväxt av mossa och tråkigheter.

Vilket alternativ bör jag välja?

1. Lita på folk som säger att "tekniska livslängden är slut" och byta rubbet omgående
2. Sitta lugnt i båten och avvakta tills läckage-problem eventuellt uppstår och göra något roligare för pengarna.
3. Ta in nån firma som tvättar, målar och byter trasiga pannor för en billig peng.
Jag har inget svar på din fråga, men sitter nästan i samma sits. Hösten 2018 var jag på alternativ 1. När jag insåg hur snuskigt dyrt det skulle bli (vi har eternit idag och bara sanera bort detta kostar 75-100.000) samt att alla takfirmor jag hade hemma sa att taket verkade vara i bra skick, ramlade jag ner till alternativ 2. Jag var en snabb sväng på alternativ 3 men insåg att det är att skjuta sig själv i foten. Sedan dess har jag vilat i ro i alternativ 2 igen, men till våren har vi pratat om att byta hela klabbet så man kan bocka det av listan. Men ja, det kommer gå lös på 300-400.000 för våra 190 kvm tak.
Lycka till med hur ni än gör, det är tråkiga pengar, men vad är egentligen all annan renovering värd om det regnar in? Man går ju inte runt i ösregn med ett paraply med decimeterstora hål i heller...
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
2.
Håll koll på taket varje år.
Sedan 1
inte 3

Du kan kanske få bort lite mossa och smuts själv. Jag ägnade några timmar med stålborste och kvast på taket för flera år sedan. Det blev lite snyggare, kanske höll lite längre men sedan blev det en läcka och jag märkte att läkten var helt kass på flera ställen och då lät jag byta taket.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.