Hej!

Jag har bilat bort plattan i ett rum (rummet längst till vänster med nytt avlopp på skissen) i vårt betonghus från -56. Under plattan fanns berg som spräckts och burits ut i den omfattning att jag nu har ca 30 cm djup från tänkt golvnivå ner till högsta bergstopparna.
Vad gäller innan jag gjuter?

Min plan är vanligt singel upp till nivån på högsta bergstopparna så att underlaget blir helt jämt, sedan 20 cm cellplastisolering och sedan armering, golvvärmeslang och betong.

Vissa använder fiberduk, andra inte. Vad är syftet med fiberduk?
Vi har berg i största delen av rummet men det finns också sand/jord.

Vissa använder tvättat singel, andra vanligt singel. Vanlig cellplastisolering är ju kappilärbrytande, så varför behövs tvättat singel?

Vad mer skall jag tänka på?

Vidare skall jag lägga vattenburen golvvärme i nya badrummet och i gamla pannrummet också lite längre fram. Hur löser jag det? Eftersom jag blir tvungen att göra ett rum i taget... Skarva slangen i golvet? Jag misstänker att man inte får göra det...


Mvh
/Christian
 
  • Image1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du lägger flera slingor golvvärmeslang så kan du göra en i taget. Jag gjorde min källare som du, singel till rimlig nivå, sen cellplast som jag skar ur för berg här och var, och sen armering med golvvärmeslang och betong. Innan jag gjöt la jag ner kv/vv och alla vp-rör. En tråd med bilder finns under Golv/Källarprojekt
 
Problemet blir att rummet jag gör nu kommer bli pannrum. Alltså ligger rummen som skall få golvvärme på rad bort från pannrummet. Drar man slangen på väggen för att komma till rummet bortanför pannrummet etc. eller hur gör man? Övriga rör går i taket, är det där rören/slangen skall gå?

Mvh
/C
 
Fiberduk används om du har pordrän/isodrän isolering för att förhindra att betongen rinner ner i isoleringen.

Angående slangdragning så blir det som sagt en slinga per rum normalt. Behöver du gjuta golv kring fördelaren så får du lägga ner skyddsrör som du kan dra slangen i i framtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.