Bananskalare Bananskalare skrev:
Man pratar om att batteriet blir varmt.
Då funderar på teslan så sitter batteriet under bilen. Snö och is borde på påverka.
Alstrar batterier värme
Alla batterier blir varma, inte bara i elbilar.
 
P Pin skrev:
Jag har faktiskt på fullt allvar i över tusen inlägg tillbaka i tråden trott att du menat just kombi och att det då absolut inte fick vara tex en SUV. Jag tror detta förklarar en hel del frågor du fått om ditt krav på kombi. Men nu är de utrett. (y)
Ja jag vet inte ens vad hälften av de där biltyperna du räknade upp betyder.

Min bild är att om en bil kallas SUV så kostar den 100 000 mer. Det verkar gå nån slags mode i det där med bilar, att köpa en vanlig "sedan" eller "kombi" är för "sossigt", istället köper man en SUV, "crossover" eller nåt annat buzzword.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
och sedan ta Passaten (2017 Alltrack 190hp TDi) när jag ska dra släp till torpet 17 mil bort.
Då var vi där igen. Jag är ensam i familjen om att ha körkort och jag kör 800 mil om året. Du får gärna visa mig en kalkyl där det skulle vara rimligt för mig att ha två bilar, även om den ena är m in nuvarande bensinare.
 
N Nerre skrev:
Då var vi där igen. Jag är ensam i familjen om att ha körkort och jag kör 800 mil om året. Du får gärna visa mig en kalkyl där det skulle vara rimligt för mig att ha två bilar, även om den ena är m in nuvarande bensinare.
Dessa två coronaår har jag kört phev knappa 1000 mil per år (mestadels på el) men min bil har varit en mycket dålig affär. När jag byter kommer jag ha samma dilemma du har. Risken är det blir en fossilbil under 2-3 år. Kanske kan jag åka kommunalt iom vi bara verkar förväntas vara på jobbet 2 dagar i veckan även framöver... Jag är dock helt övertygad att så fort en elbil går att räkna hem för mig kommer jag skaffa en. Ev även om jag går lite förlust pga miljöskäl.
 
J JohanLun skrev:
Jag är dock helt övertygad att så fort en elbil går att räkna hem för mig kommer jag skaffa en.
Vad innebär det? Om man tittar på VW till exempel så är leasingpriset på en Tiguan från 3.995 och en ID4 från 4.695. Soppan i mellanskillnad alltså, om vi låtsas som att elen är gratis. Så typ samma.

Nu måste man förstås inte leasa, och då ökar risken med elbilen (och iofs. även avgasbilen som vi diskuterat ovan), men ändå. Är det lika nog?

Eller är det fel bilar att titta på, eller är jämförelsen egentligen mellan en lyxigare elbil än den jämförda avgasbilen? Fullt rimligt på sitt sätt.

Själv har jag alltid blundat med minst ena ögat när jag tittat på bilkostnader och valt nästa bil, så mina ”kalkyler” är lite för ofta av slaget det här vill jag ha, hur motiverar jag det? inom någon form av rimlighetsgräns+moms. Vilket ju inte riktigt tål solens ljus och närmare granskning.
 
  • Gilla
  • Älska
fribygg och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Själv har jag alltid blundat med minst ena ögat när jag tittat på bilkostnader och valt nästa bil, så mina ”kalkyler” är lite för ofta av slaget det här vill jag ha, hur motiverar jag det? inom någon form av rimlighetsgräns+moms. Vilket ju inte riktigt tål solens ljus och närmare granskning.
Ja sådana är vi väl de flesta.
Och sen kommer det man bestämt innan generera alldeles tillräckligt med argument för ens val. Vare sig man tänker välja ICE eller BEV eller PHEV, vare sig man köper nytt eller begagnat.
Det man man i förväg "bestämt" har en otrolig impact på beslutet, när det sen väl tas.
(Och detta gäller ju iofs inte bara bilar).


edit:
Själv har jag gått och haft tankarna på BEV ett tag, men hur det skulle bli, och vilken bil det skulle bli och vilket bruk det skulle vara för den --- ja det var långt ifrån klart, och själv trodde jag att min elbils-oskuld skulle tas först om några år framåt i tiden.
Men plötsligt, snabbare än jag trodde, så blev det plötsligt att slå till.
(Jag tror det var tanken på att inte missa tåget med några års skattefrälse, som gav mig en spark i baken).
Och då blev det plötsligt så bråttom att jag inte ens lyckades köpa en bil som riktigt helt motsvarar mina behov, jag har räckviddsångest dagligen nu.

Men jag gillar ju utmaningar, att leta lösningar på problem jag inte ens visste fanns. Så på sätt och vis så lever jag också upp lite nu.
På min tur till Vaxholm med avstickaren med Heimlagas skruvstycke till Åkersberga så översteg jag räckvidden och fick hålla på och finna lösningar på situationen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Kanske kan jag åka kommunalt iom vi bara verkar förväntas vara på jobbet 2 dagar i veckan även framöver...
Jag åker ju redan kommunalt till och från jobbet, så mina 800 mil är exklusive arbetspendlande. Det är främst långresor till mina föräldrars stuga utanför Skutskär eller till sambons släkt i Sala och Örebro. Och så då de 200 mil om året som är campingsemester.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Själv har jag alltid blundat med minst ena ögat när jag tittat på bilkostnader och valt nästa bil, så mina ”kalkyler” är lite för ofta av slaget det här vill jag ha, hur motiverar jag det? inom någon form av rimlighetsgräns+moms. Vilket ju inte riktigt tål solens ljus och närmare granskning.
För mig har det alltid varit tvärtom, jag har fått ägna mycket tid åt att leta bilmodell och årsmodell som ryms inom min budget. Att begränsa inköpspriset är det första jag gör om jag ska söka efter bilar på Nätet. Sen tittar jag på vad jag kan få för de pengarna.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad innebär det? Om man tittar på VW till exempel så är leasingpriset på en Tiguan från 3.995 och en ID4 från 4.695. Soppan i mellanskillnad alltså, om vi låtsas som att elen är gratis. Så typ samma.

Nu måste man förstås inte leasa, och då ökar risken med elbilen (och iofs. även avgasbilen som vi diskuterat ovan), men ändå. Är det lika nog?

Eller är det fel bilar att titta på, eller är jämförelsen egentligen mellan en lyxigare elbil än den jämförda avgasbilen? Fullt rimligt på sitt sätt.

Själv har jag alltid blundat med minst ena ögat när jag tittat på bilkostnader och valt nästa bil, så mina ”kalkyler” är lite för ofta av slaget det här vill jag ha, hur motiverar jag det? inom någon form av rimlighetsgräns+moms. Vilket ju inte riktigt tål solens ljus och närmare granskning.
Det är att jag börjar köra mer mil som gör elbil ett alternativ. Jag är inne på att köra en något äldre bil ett tag pga få mil. Skulle jag leasa en ny bil igen blev det nog en id4 eller Octavia phev. Just nu är det så oklart hur mycket jag kommer köra. Därav passar en privatägd bil bättre. Via jobbet binder jag mig i 2 år.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L
N Nerre skrev:
För mig har det alltid varit tvärtom, jag har fått ägna mycket tid åt att leta bilmodell och årsmodell som ryms inom min budget. Att begränsa inköpspriset är det första jag gör om jag ska söka efter bilar på Nätet. Sen tittar jag på vad jag kan få för de pengarna.
Priset är iofs endast en faktor. Förvisso för många en ganska hård gräns.

Men förutom de saker man inte kan "trolla bort", så har man som regel en massa villhöver egenskaper som sen styr valet, allt är kanske inte helt logiskt.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
N Nerre skrev:
För mig har det alltid varit tvärtom, jag har fått ägna mycket tid åt att leta bilmodell och årsmodell som ryms inom min budget. Att begränsa inköpspriset är det första jag gör om jag ska söka efter bilar på Nätet. Sen tittar jag på vad jag kan få för de pengarna.
Ja där är vi förstås alla olika, både i vad vi har för medel att röra oss med och hur stor del av dem en bil kan få uppta.

Just i en elbilstråd vill jag dock vända mig mot fokuset på inköpspris, då de löpande kostnaderna är så olika på en elbil mot en avgasbil. Man måste, i synnerhet om man har små marginaler, se på hela kostnaden. Nu menar jag inte att du inte gör det, för du verkar ha koll på din egen situation, men dina generaliserande utlåtanden blir lite en spegelbild av just din situation snarare än generella.
 
  • Gilla
sinclairhacker och 3 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Ja jag vet inte ens vad hälften av de där biltyperna du räknade upp betyder.

Min bild är att om en bil kallas SUV så kostar den 100 000 mer. Det verkar gå nån slags mode i det där med bilar, att köpa en vanlig "sedan" eller "kombi" är för "sossigt", istället köper man en SUV, "crossover" eller nåt annat buzzword.
Nä det är ju dessa nymodigheter som är sossiga numera.:cool::rofl:

små sedaner är farmorsbilar, stora sedaner är gangsters och ditektörer.

men ofta är det sanna bil i olika kostymer. Elbilarna är ofta åt suv hållet. Och få per definition kombi om man menar sådan baklucka och lastutrymme.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad innebär det? Om man tittar på VW till exempel så är leasingpriset på en Tiguan från 3.995 och en ID4 från 4.695. Soppan i mellanskillnad alltså, om vi låtsas som att elen är gratis. Så typ samma.
Du glömmer dock fordonsskatten som är några hundralappar årligen för elbilen, till någonstans kring 10000 för Tiguanen. Bara där tippar vågskålen över med råge för elbilen.
 
Betalar inte leasingbolaget skatterna? Det har jag faktiskt aldrig tänkt på, då jag inte haft någon privatleasad bil, utan bara utgått från att skatten är inbakad i leasingkostnaden.

Jag tycker dock att @JohanLun:s svar är belysande. Valet står inte alltid mellan en ny elbil eller en ny avgasbil, utan man kan mycket väl skjuta upp drömmen (det är kanske ett överdrivet ord, men ni fattar) om en ny bil tills just en elbil känns mer överkomlig. Vilket förvisso gör att man jämför äpplen och päron, men sånt är ju livet ofta.

För min del var det liknande. Min första nya bil var en skattesubventionerad gasbil för tio år sedan. Den ställdes mot en Alfa som gått 10.000 mil; en mycket haltande jämförelse (och inte riktigt sann, för Alfan var den bil jag ersatte).

Men att valet mycket väl kan vara skevt, på grunder som ”ska jag köpa en ny bil ska det fan vara en elbil”, men att det ändå ställs mot något helt annat förstår jag som sagt var, och tycker rent av är rimligt. Så ny Tiguan mot ny ID4, nej valet ser nog oftast inte ut så ändå.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Betalar inte leasingbolaget skatterna? Det har jag faktiskt aldrig tänkt på, då jag inte haft någon privatleasad bil, utan bara utgått från att skatten är inbakad i leasingkostnaden.

Jag tycker dock att @JohanLun:s svar är belysande. Valet står inte alltid mellan en ny elbil eller en ny avgasbil, utan man kan mycket väl skjuta upp drömmen (det är kanske ett överdrivet ord, men ni fattar) om en ny bil tills just en elbil känns mer överkomlig. Vilket förvisso gör att man jämför äpplen och päron, men sånt är ju livet ofta.

För min del var det liknande. Min första nya bil var en skattesubventionerad gasbil för tio år sedan. Den ställdes mot en Alfa som gått 10.000 mil; en mycket haltande jämförelse (och inte riktigt sann, för Alfan var den bil jag ersatte).

Men att valet mycket väl kan vara skevt, på grunder som ”ska jag köpa en ny bil ska det fan vara en elbil”, men att det ändå ställs mot något helt annat förstår jag som sagt var, och tycker rent av är rimligt. Så ny Tiguan mot ny ID4, nej valet ser nog oftast inte ut så ändå.
Det är alltid leasingtagaren som betalar fordonsskatten. I vissa fall kan ju arbetsgivaren kompensera en för detta, men det är ju en annan sak. I ditt exempel Tiguan vs ID4 blir den senare billigare pga skatten. Hur de skiljer i utrustning för de priserna vet jag ej dock. Vinterdäck tillkommer dock till båda (som man köper privat).
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.