Hej,
Jag funderar att typa om ca 40m2 biyta till boyta för att kunna uppvärdera huset och på så sätt kunna sänka belånigsgraden och därmed utöka låneutrymmet.

Biytan är 90% ovan mark och 2,30m i takhöjd, vanliga fönster samt isolerad.
Borde gå att typa om.


Jag är lite orolig att den gamla skatten återinförs men samtidigt tänker jag om jag kan omvärdera huset och får ner belånigsgrad samt möjlighet att låna lite för renovering borde det jämna ut sig. Med tanke på att lägre belånigsgrad brukar innebära lägre ränta hos banken.

Hur hade ni gjort? Finns det några ekonomiska nackdelar med att typa om?
Håller mitt resonemang?

Vore tacksam för svar och synpunkter.
 
Har gjort det efter en ombyggnad och renovering där biyta blev boyta. Man kan behöva anmäla ändring till stadsbyggnadskontoret tror jag, om man inte gör det i samband med bygglovet.

Men fördelarna är ju högre värdering (kvmpris x kvm) och belåningsgrad som sjunker. Nackdelen är ju risk för skatt framöver SAMT försäkring som ökar. Glöm för allt i världen inte att ändra här för om ni har försäkrat 100 kvm men sen brinner 140kvm ner så ligger ni klent till! Så det är kanske en fördel även här, att kunna försäkra de 40 kvadraten som boyta!

Minns inte om vi gjorde ändringen när det var dags att deklarera fastigheten eller om vi gjorde en extra sådan men man kan göra både och.
 
  • Gilla
Hborg
  • Laddar…
Min erfarenhet är att banken ger högre ränta vid lägre belåningsgrad. De vill ha maxade lån, det är deras affärsmodell, så det kan slå fel om du vill sänka räntan pga lägre belåningsgrad. Men har du tillräckligt stort lån redan kanske dom är nöjda hursomhelst. Kolla med din bank innan.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Om du menar att hela eller nästan hela golvet är under marknivå är det en källare och det är biyta.
Se Skatteverkets beskrivning: [länk]
Nja, det lite som en synvilla golvet är i höjd med marknivå och huset är byggd i två nivåer. Men samtidigt så ör biytan byggd i en sluttning och ena sidan är i marknivå och de andra tre sidorna är definitivt ovan mark. Kan tillägga att biytan står på platta och ingen källare.
Förra ägaren har byggt på detta sätt för att undgå skatt tror jag.

Är inte så jätterolig att jag inte skulle få igenom det hos skatteverket. Jag är mer intresserad i fall resten av resonemanget håller. Det där med försäkring är en kostnad jag inte räknat med tex.
 
Tänk även på det krav Boverket ställer på boyta, bl a rumshöjd, dagsljus, brand, vent etc.

Den tidigare ägaren kanske medvetet valt 2,30 cm för att det inte skulle klassas som boyta (med tanke på att du nämner att hen ”trixat” med utformningen för att undvika skatt).

Vad använder/planerar du att använda ytan till?

Så här säger Boverket om rumshöjd;
Textdokument som visar Boverkets krav på rumshöjd för olika typer av utrymmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M MetteKson skrev:
Tänk även på det krav Boverket ställer på boyta, bl a rumshöjd, dagsljus, brand, vent etc.

Den tidigare ägaren kanske medvetet valt 2,30 cm för att det inte skulle klassas som boyta (med tanke på att du nämner att hen ”trixat” med utformningen för att undvika skatt).

Vad använder/planerar du att använda ytan till?

Så här säger Boverket om rumshöjd;
[bild]
Det är två vanliga rum med belysning, solljus då det finns fönster, fimns ftx tilluft till rummen, de har elemet och är möblerade. Jag använder dom som allrum och sovrum redan.

Jag behver inte hjälp att tolka vad som räknas som boyta. Det är bara att söka tänker jag, uppfyller man kraven så gör man det annars får man väl avslag.

Jag undrar mer om ni hade gjort omvandlingen till boyta och ekonomiska för och nackdelar som detta medför.
 
  • Gilla
Christian Stensson
  • Laddar…
H Hborg skrev:
Det är två vanliga rum med belysning, solljus då det finns fönster, fimns ftx tilluft till rummen, de har elemet och är möblerade. Jag använder dom som allrum och sovrum redan.

Jag behver inte hjälp att tolka vad som räknas som boyta. Det är bara att söka tänker jag, uppfyller man kraven så gör man det annars får man väl avslag.

Jag undrar mer om ni hade gjort omvandlingen till boyta och ekonomiska för och nackdelar som detta medför.
Ok, jag förstår, jag är in-nördad på Boverkets byggregler och Plan- och bygglagen, därav mitt svar.
 
  • Gilla
Hborg
  • Laddar…
H Hborg skrev:
Det är bara att söka tänker jag, uppfyller man kraven så gör man det annars får man väl avslag.
Jag känner att jag missat något. Hur och till vem ansöker man om en ändring av biyta till boyta, om inget i byggnaden ändras? Menar ni taxeringen? Något annat?
 
BirgitS
H Hborg skrev:
Nja, det lite som en synvilla golvet är i höjd med marknivå och huset är byggd i två nivåer. Men samtidigt så ör biytan byggd i en sluttning och ena sidan är i marknivå och de andra tre sidorna är definitivt ovan mark.
Vad menade du då med följande?
H Hborg skrev:
Biytan är 90% ovan mark
Antingen är hela eller delar av golvet på/ovan resp. under marknivån och det avgör om det är boyta, biyta eller en blandning (sluttningsvåning).

Du bör förstås lämna in sanningsenliga fastighetstaxeringar för att slippa framtida problem.
 
Det jag menar är att genom att sänka marknivå en del borde jag kunna få hela biytan klassad som boyta. Än så länge har jag inte gjort något och därmed så har jag inte gjort något fel.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag har omklassificerat biyta till boyta. Takhöjden som gäller för boyta är 1,9 m. Har du snedtak så räknas ytan där taket är 1,9 m plus 1 längre ut mot ytterväggarna.

Vem är det som ska godkänna eller avslå din "ansökan" menar du? För att justera boytan ändrar man uppgifterna i taxeringsdeklarationen (lr vad det nu heter) görs väl en ny var tredje år. Skatteverket förutsätter att du rapporterar in korrekt information.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.