Hej,

Försöker förstå vad skattemyndigheten menar är för kostander man kan dra av från reavinsten rörande om-/till-/reperation.

Tex vi har byggt till en del av huset, renoverat ett badrum som det var plastmatta och duschkabin i innan till att bli klinker/kakel och badkar, reniverat ett annat badrum med nytt kakel/klinker samt lagt in klinker i hall med golvvärme (fanns inte tidigare).

Alla dessa investerinagr är äldre ån 5 år och jag undrar nu vad jag kan använda för att dra av reavinsten vid försäljning.

MVH

Sunemangs
 
  • Gilla
Stugrenoverare
  • Laddar…
Tillbyggnaden får ni dra oavsett om det gått mer än 5 år. Vad gäller renovering av badrum är det 5 års regeln som gäller men det kan bli tal om ny- till eller ombyggnad om ni flyttat väggar och stammar, dvs en större förändring. Har ni inte gjort det får ni dra mellanskillanden vad det kostar att sätta in klinkers och kakel jämfört med vad det kostar att sätta in plastmatta. Alltså värdehöjningen. Sedan ska man göra värdeminskning beroende på hur mångar år sedan ni gjorde det!??! De flesta drar nog allt ändå tror jag! Det är ju du som skriver på den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.