Tjena,

Vi har precis börja komma igång med byggandet av huset då det kommer fram att husleverantören vi har anlitat har missat att lägga 300mm islolering i bottenplattan. De har istället valt att lägga standard 200mm.

Vi betalade 15.000kr extra för detta tillägg som vi tror kommer att löna sig i framtiden, både på driftkostnad och värdeökning på huset.

Säljaren försöker nu hitta en lösning där han kan kompensera oss för detta misstaget eftersom det är lite försent för att lägga om grunden. Vad tycker ni är rimligt att kräva?

MVH
Mia
 
Hej

Vilken general-miss, :) Jag skulle kräva att de gör om grunden helt enkelt. Visst det är bökigt men det går ju, det är bara att ta fram grävskopan. En sån operation går ju säkert på ett par hundratusen för byggfirman men hur skall de annars kompensera er? Med ngn form av beräkning om framtida energikostnad förluster plus lägre värde på huset?

Lider mer er, men lycka till !


Klein
 
Är alltså grunden/plattan redan gjuten (betong)?
 
Dom borde kompensera er betydligt mer än bara det tillägg ni gjorde för att få mer isolering. Ni tog denna kostnad för att ni långsiktigt skall få en bättre ekonomi i huset som är betydligt mer värd än de 15000 extra ni gav. På något sätt måste ni kunna värdera denna ekonomiska förbättring ni nu går miste om, och kräva något likvärdigt. Kan vara t.ex. att andra energibesparande och/eller värdehöjande åtgärder införs, jag tycker inte ni skall acceptera kompensation i form av prisreducering eller ett finare kakel, snyggare badrum etc. annat än i nödfall eller om det är ok för er.
 
De kanske kan bjuda på extra isolering någon annanstans i huset, t.ex taket för att kompensera för den energiförlust ni får neråt, så blir den framtida energikostnaden i alla fall ungefär samma som ni har tänkt er.

Eller fönster med bätter energiegenskaper än ni har planerat med.
 
Tackar för alla svar!

ByggaNytt, japp plattan är redan lagd och husväggarna, taket är oxå på plats.

När vi pratade lite snabbt med säljaren så erbjöd han oss en kamin värde 40.000 som ersättning. Ingenaning om detta är bra eller dåligt. Vi pratade oxå med en annan byggkunning person och han tycker vi minst skall kräva 100.000kr.

I området vi bygger är det enbart ett få som valt 300mm isolering, men det skall ju inte påverka vårt val och resonemang runt värdet.

De hade ju inte varit helt fel om vi både fick en kamin och en inglasad altan :)

Jag blir så förvirrad, hur skall man resonera?

MVH
Mia
 
Maximia skrev:
Jag blir så förvirrad, hur skall man resonera?
Här verkar det finnas två skolor:

- Singla slant/köra huvudet i sanden/hålla för öronen och chansa (för att sedan glömma)
eller
- Försöka se alla alternativ ur alla vinklar, fråga, ligga sömnlös, bli nästan galen på kuppen och ändå känna sig blåst efter beslut :)

Själv hade jag nog tagit detta som en utmaning: NI har inte gjort fel alltså kan ni med ett leende låta någon annan ligga "sömnlös" ex säljaren i detta fall. KRÄV att detta görs om, kräv det med en dåres invishet! GRÅT över att ni inte fått 300 mm under plattan och påpeka att detta är en STOR sak i ert liv. Ni skall se att budet kanske höjs. En kamin, bättre fönster, bättre bättre...

Ge er precis innan säljarn får hjärtattack :)
 
Hej

Jag tycker att eftersom säljaren är beredd att ge en kamin för 40000:- så kan han säkert sträcka sig en bit till. Vore t.ex en kraftigare värmepump ngt som kunde vara nåt, det kan ju bidra till sänkt energikostnad (jag vet ju inte vilken pump ni valt iofs) ?

Kamin är ju ngt som verkligen kan bidra till sänkt uppvärmningskostnad och jag kan nästan inte förstå de som inte sätter in en kamin i ett nybyggt hus.

Sen kanske man kan ta reda på vad 30cm isolering gör för skillnad rent ekonomiskt. Kanske inte är så stor skillnad egentligen. Vissa hävdar ju också att det blir större risk för tjällyft med 30cm isället för 20cm men det beror säkert på om man har tjälfarlig mark under grunden.

Klein
 
klein skrev:
Hej

Kamin är ju ngt som verkligen kan bidra till sänkt uppvärmningskostnad och jag kan nästan inte förstå de som inte sätter in en kamin i ett nybyggt hus.


Klein

Har man inte egen skog att hugga och tvingas köpa så är det förlust jämfört med bergvärme per kwh.
 
Maximia skrev:
Tackar för alla svar!

ByggaNytt, japp plattan är redan lagd och husväggarna, taket är oxå på plats.

När vi pratade lite snabbt med säljaren så erbjöd han oss en kamin värde 40.000 som ersättning. Ingenaning om detta är bra eller dåligt. Vi pratade oxå med en annan byggkunning person och han tycker vi minst skall kräva 100.000kr.

I området vi bygger är det enbart ett få som valt 300mm isolering, men det skall ju inte påverka vårt val och resonemang runt värdet.

De hade ju inte varit helt fel om vi både fick en kamin och en inglasad altan :)

Jag blir så förvirrad, hur skall man resonera?

MVH
Mia
Har du inte tidigare sökt bygglov med kamin så måste du söka det separat. Kostar runt 1000-lappen.
 
Tjena,

nu har vi fått ett förslag till kompenstation.

Säljerna hade förberets sig ganska bra, de hade gjort några energiberäkningar som var baserad på följande:
Rumstemperatur på 22 grader

Rapport 1 = Med 200mm i plattan blev resultatet 76 kwh/m2
Rapport 2 = Med 300mm i plattan blev resutatet 75 kwh/m2
Rapport 3 = Med 200mm i plattan, plus extra isolering i hela taket, 74 kwh/m2
(skriver säkert helt fel på kilowatt m.m , men ni förstår säkert vad jag menar, knappt jag själv förstår ;) ;) )


Så de erbjöd oss följande:

Vi får en kredit på 15.000, de lägger mer isolering i taket värde runt 12.000 och sen sätter de in en kamin för ca: 40.000kr.(Vi hade redan bygglov för detta)

Vi skall nu tänka på saken över helgen, men tycker väl att det är ett hyffsat förslag, eller vad säger ni?
 
Hej

Verkar acceptabelt tycker jag. Inget skambud iallafall. Ni kommer elda för mullvadarna istället för kråkorna plus att ni får en kamin gratis. Ganska OK faktiskt.

Klein
 
Maximia skrev:
Tjena,

Säljerna hade förberets sig ganska bra, de hade gjort några energiberäkningar som var baserad på följande:
Rumstemperatur på 22 grader

Rapport 1 = Med 200mm i plattan blev resultatet 76 kwh/m2
Rapport 2 = Med 300mm i plattan blev resutatet 75 kwh/m2
Rapport 3 = Med 200mm i plattan, plus extra isolering i hela taket, 74 kwh/m2
(skriver säkert helt fel på kilowatt m.m , men ni förstår säkert vad jag menar, knappt jag själv förstår ;) ;) )
QUOTE]

Har de räknat med en förhöjd temperatur i golvplattan. I och med att man har golvvärme så skall golvets temperatur användas som indata och inte rummets förväntade temp. Alltså borde angiven temp kanske vara 25-27 grader istället för 22 grader. Det påverkar även energiförlusten.
 
Tomtletare, har faktisk ingenaning om det var rums eller golvtemp som det har tagit på. Tycker nog iaf att 22 grader i rumstemp är högt räknat. Så varmat kam man ju inte ha ;)

MVH
 
Mikael_L
Men tomtletare har en viktig poäng där, har dom räknat fel på detta vis så är det en glädjekalkyl, (eventuellt t.o.m medvetet räknefel).
Sen skulle det vara bra om dom använder en korrekt marktemperatur vid beräkningen, men den är nog inte så lätt att veta!

Jag tycker det börjar bli trivsamt vid ungefär 25° ... :)

tomtletare, kommer du byta nick när du hittat tomt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.