Hur bygger man ett pumprum till bergvärmepumpen? Tänkte på ljudisolering. Pumpen ska installeras i våran hall. Hur mycket låter egentligen en modern pump?
 
Så här skulle du få ett mycket tyst "pumprum". Tyvärr så är det kanske inte passande i en hall, du får väl ta de delar som går att applicera
Betongfundament under maskinen (för att få minsta möjliga rörelser=ljud)
Bygg sen ett rum med golv väggar och tak. Rummet placeras på luftkuddar. Klä väggar och tak med tungt mtrl samt ljudosilering.
Det ska vara (stålspunna) slangar till alla anslutningar.
Du måste även tänka på ventilation. En bergvärmepump drar ca 1000-3000 W och det blir fort mycket varmt om rummet är litet.

Som sagt, det är något överambitiöst men du får ta det som hallen och du själv mäktar med.
 
rör det sig om ett nytt eller gamalt hus?
hur kan det komasig att pumpen komer att hamna i en hell, låter hel konstigt, tror du har miss förstått nått, jag kan inte tänka mig att nån har ritat ein ett panrum i en hall...
 
Hej, har liknande funderingar till en tyst pump..........

BAS-om man redan har en btg platta, hjälper ett btg fundament till då?

finns det annars nåt speciellt framtagen extrafot av etx kork eller gummi man kan stoppa under benen?

DD
 
Ju tyngre golv du har desto bättre, men det är så marginellt om du redan har ett betonggolv. Lägg ner energin på något annat. Jag har lagt en innerslang för mountainbike under min maskin. Den "flyter" i luften och hålls på plats i sidled av brinerören som saknar slangar men är bra dämpade på annat sätt. Det tar bort stomljud ordentligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.