Nu vet jag inte om bygga hus är rätt ställe för dessa frågor, skulle rekommendera sweclockers.

Men, man kan ha ett anti-stat armband...jag använde mitt säkert en gång och sedan dess har jag byggt 20 + datorer och rivit runt i servrar och inte brytt mig alls.
 
  • Gilla
Johda
  • Laddar…
Så länge du inte har en heltäckningsmatta i rummet så bör det vara lugnt. Jag brukar röra vid elementet i rummet. Om du har datorn ansluten till ett jordat vägguttag så är chassit jordat och det räcker att röra chassit för att bli av med statisk laddning.
 
  • Gilla
da98jpn
  • Laddar…
Undvik fleecetröjan och peta på jordblecket i ett vägguttag eller något jordat (datorn) innan du börjar bara.
 
Jag har byggt datorer i 30 år, aldrig haft problem. Ta i ett element för att ladda ur dig och rör inte känsliga komponenter, ta i kanten på kretskortet.
 
Använd antistat-armband. Skador pga statisk elektricitet behöver inte visa sig direkt, utan kanske dyker upp långt senare. När folk säger att de inte har haft några problem så kanske de inte tänker på att när de drabbas av problem, t ex mystiska omstarter/kracher, att det kan bero på att de hanterade komponenterna oförsiktigt två år tidigare.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Nu var det nog i runda slängar 100 år sen jag höll på med det här. Men jag minns att jag brukade försöka ha kontakt med chassit med någon del av handen under hela operationen. Inklusive när jag tog ur kortet ur antistatpåsen.
Jag ägde också ett sådant där armband en gång i tiden. De riktigt inbitna hade även en antistatmatta som de la under chassit när de jobbade. De personerna använder förmodligen handskar när de kör bil idag. ;)
 
S Strontus skrev:
Använd antistat-armband. Skador pga statisk elektricitet behöver inte visa sig direkt, utan kanske dyker upp långt senare. När folk säger att de inte har haft några problem så kanske de inte tänker på att när de drabbas av problem, t ex mystiska omstarter/kracher, att det kan bero på att de hanterade komponenterna oförsiktigt två år tidigare.
S Strontus skrev:
Använd antistat-armband. Skador pga statisk elektricitet behöver inte visa sig direkt, utan kanske dyker upp långt senare. När folk säger att de inte har haft några problem så kanske de inte tänker på att när de drabbas av problem, t ex mystiska omstarter/kracher, att det kan bero på att de hanterade komponenterna oförsiktigt två år tidigare.
Blåskärm kan lika gärna vara kosmisk strålning som får en nolla att bli en etta i ett register. ;)
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Blåskärm kan lika gärna vara kosmisk strålning som får en nolla att bli en etta i ett register. ;)
Du menar som riktiga programmerare gör? :)real_programmers.png
 
  • Gilla
m4n63 och 1 till
  • Laddar…
Ett antistatisk armband är inte dyrt tex 29kr på NetOnNet eller lite dyrare på Kjell Co men lätt arr få tag på.
Man kan väl börja med att lära sig göra rätt och sen kanske lära sig hur man ”fuskar” på ett säkert sätt.

Ta i metalldelar, vid skruvhål etc om där finns metallisk kontakt till kretskortets jord när du packar upp grafikkortet ur förpackningen. Ta i något ledande jordad blank metall när du tagit av locket på datorn.
Man kan tex sticka ner ett finger för att känna om en komponent är varm, men potential utjämna dig först genom att ta i och gärna hålla i något metallisk ledande del på vad det nu är.

Även om lösa komponenter är mer känsliga och kretskortsmonterade komponenter är ganska okänsliga så är det onödigt att vara vårdslös. ;)

Edit: Med jordat så menade jag något ledande i datorn som i normala fall är jordat, men datorn behöver inte vara jordad under arbetets gång. Det viktiga är att potentialutjämna sig mot prylarnas 0-volt.
 
Redigerat:
S
Att springa iväg o ta i ett element är direkt kontraproduktivt, du laddar upp dig igen på väg tillbaks från elementet.

bättre att använda esd armband som du kopplar till chassits plåt. Du behöver inte introducera någon jord när du håller på, det viktiga är att du och komponenten håller samma potential, det enda vi kan veta med säkerhet är att ditt grafikkort inte är jordat när du tar upp det så att du själv ska jordas fattar jag inte :)
 
  • Gilla
Jaif och 1 till
  • Laddar…
Här är min Nvidia rtx 3090 som jag demonterade utan ESD band. Ni blir väl helt kallsvettiga antar jag :)

Nvidia RTX 3090 grafikkort demonterat och ligger på ett bord utan ESD-skydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nvidia RTX 3090 grafikkort demonterat och placerat på en ESD-påse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Känns ju dumsnålt att inte kosta på sig ett antistat-armband för några tior när det handlar om ett så dyrt kort, men alla gör ju som de vill såklart. Men det är ju bra om man känner till att risken finns trots allt när man beslutar sig för att chansa.
 
Esd armband är en billig försäkring om du är osäker.
Kör på det, det är ju ingen stor peng.
 
Men sätt inte krokodilklämman på elnätets jordstift utan se till få bra kontakt mot cassie i datorn. :p
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.