Hej,

Har köpt en villa där det finns larm från Sector.

Fick ett mail från Sector där jag kan överta larmet för "endast" 429kr/månaden.

Detta ingår:
1st centralenhet (med inbyggd GSM-sändare)
· 3st rörelsedetektorer med nightvisionkamera
· 1st rörelsedetektor
· 3st rökdetektorer
· 3st magnetkontakter
· 1st manöverpanel
· 1st smartplug
· 5st larmbrickor
· App bl.a. för att larma av/på med

Är priset bra med vad som ingår och är larm något man bör ha?
 
Larm är trevligt att ha, men skyddet sitter nog mest i skyltarna.
Jag tycker det är skönt att kunna hålla lite koll på huset på distans, veta om strömmen gått och att det inte varit inbrott när man kommer hem.
De här trådlösa larmen som sector/verisure/mfl säljer är ofta väldigt dyra, med höga månadskostnader som ökar varje år. Man motiverar det med att ”fria utryckningar ingår”, men ett vettigt larm fellarmar inte så ofta att det skulle vara ett problem att betala en utryckning för några tusenlappar om det är skarpt läge.
Om kamerorna faktiskt satt fast några tjuvar eller upptäckt bränder vet jag inte.
Jag har ett trådbundet larm jag installerat själv (Vanderbilt spc) som jag är mycket nöjd med, men är man inte van vid att dra kabel och skruva själv är det nog onödigt komplicerat. Bra hjälp finns att få här på forumet.

Kolla med ditt försäkringsbolag som ibland har bra avtal med någon av firmorna.

Om du vill skydda mot inbrott så se i första hand över huset, dörrar, lås, altandörrar osv, därefter belysning som tänds på lämpliga ställen och sist larm.
 
Känner oxå att det mesta sitter i skylten, samtidigt som du skriver kan det vara skönt att ha lite koll även när man inte är hemma.

Nu har jag ingen koll på larm men antar att de som radas upp i listan på vad som ingår inte inkluderar några kameror som man själv kan övervaka via tex mobilen. (vad man nu ska göra det för, mer om det larmar)

Skulle jag överta larmet skulle jag vilja ha sånt dörrlås som man öppnar med kod eller mobilen. Eller det kanske man kan ha utan att man har larmet?
 
G Grizlo skrev:
Känner oxå att det mesta sitter i skylten, samtidigt som du skriver kan det vara skönt att ha lite koll även när man inte är hemma.

Nu har jag ingen koll på larm men antar att de som radas upp i listan på vad som ingår inte inkluderar några kameror som man själv kan övervaka via tex mobilen. (vad man nu ska göra det för, mer om det larmar)

Skulle jag överta larmet skulle jag vilja ha sånt dörrlås som man öppnar med kod eller mobilen. Eller det kanske man kan ha utan att man har larmet?
Nej du kan inte se i kamerorna.
Du kan ha ett kodlås utan larm, men vill du integrera dem med varandra får du kolla vilka modeller som stöds innan.

Jag tog över mitt larm från tidigare ägare så har också Sector, skulle jag göra samma sak idag så skulle jag köpt ett typ Ajax eller liknande.. På 5 år med samma månadskostnad så har du ett larm för 25k, tilläggas ska att Sector har höjt månadskostnaden minst en gång per år (inga jätte höjningar men sakta men säkert) sedan vi tecknade..
 
  • Gilla
Sista spiken
  • Laddar…
429kr i månaden är ganska mkt över tid.
 
  • Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
G Grizlo skrev:
Hej,

Har köpt en villa där det finns larm från Sector.

Fick ett mail från Sector där jag kan överta larmet för "endast" 429kr/månaden.

Detta ingår:
1st centralenhet (med inbyggd GSM-sändare)
· 3st rörelsedetektorer med nightvisionkamera
· 1st rörelsedetektor
· 3st rökdetektorer
· 3st magnetkontakter
· 1st manöverpanel
· 1st smartplug
· 5st larmbrickor
· App bl.a. för att larma av/på med

Är priset bra med vad som ingår och är larm något man bör ha?
Vi velade mellan Sector och verisure men båda tar hutlöst månadspeng för sina grejer +installationkostnad.

Fick tips om securitas hemlarm istället och kör på det. 299:- i månaden och 495 i startkostnad ( du får köpa till de saker du vill ha för en engångssumma om det du behöver inte ingår )
 
Kolla på Ajax larm, finns bra startpaket som kan byggas på. Brandvarnare, sensorer, dörrlarm, vattenlarm mm. Väldigt bra app också.
Busenkelt att installera med QR koder och en skruvdragare. Allt på batteri utan klydd. Haft det i snart två år, bytt ett batteri än så länge.
Basenheten kan kopplas på med sim-kort och varnar även om strömmen bryts.
.
För vår del så är det skönt med larm att veta att ingen varit i huset. Det vill vi inte betala 6000:-/år för. Sen kan vi bägge vara på plats i huset på en kvart om larmet går, lite snabbare än väktare.
 
  • Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
Tack för input

Vad händer om man inte tar över larmet, sitter alla grejer kvar i huset eller kommer de och plockar bort grejerna?
 
G Grizlo skrev:
Tack för input

Vad händer om man inte tar över larmet, sitter alla grejer kvar i huset eller kommer de och plockar bort grejerna?
Det blir ned plockat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.