Kom inget vatten ur kranarna. Såg att tryckströmbrytaren hade slagit ifrån. Har hänt tre-fyra gånger senaste dagarna. Idag såg jag att det var blött i pumprummet bakom huset. Har nu läst på mig lite termer, jag inte hade en aning om innan och undrar om jag kan skruva loss en kåpa och ställa in stopptrycket för att försöka få den att stoppa redan vid lägre tryck? Eller är det dags att byta ut tryckvakten. Kan jag lätt förstöra något om jag testar åtgärda själv med skruvmejsel? Vattenpump och tryckströmbrytare med sladdar och rörinstallationer i ett pumprum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en tryckströmbrytare märkt "Danfoss" i ett blött pumprum, omgiven av rör och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en blöt tryckströmbrytare med kondens, ansluten till vattenrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen intressant fråga antar jag
 
B
Det brukar vara två fjädrar under en sådan där kåpa, en för tillslag o en för frånslag. Ibland är det bara en som är kombinerad, så man justerar både tillslag och frånslag.

Verkar som du har 2 problem? Att det är vatten i utrymmet ich att det inte fungerar ordentligt?

Se till att du har en tryckmätare som du litar på innan du justerar, och se till att du justerar så att frånslagstrycket ligger under pumpens maxtryck (annars så stänger aldrig pumpen av).
 
Hej,
Nu vet jag inte vad du kör med för pump för ditt/ert vatten - men har själv varit ute för att tryckvakt/strömbrytare har lagt av. En ny samma modell som du har kostar runt 400 kr så ingen dyr investering. Här finns lite info om den > https://www.rskdatabasen.se/kategori/vatten-varme/pumpar/cirkulation/varmekyla/cs2-6-6007869-22

Pris hos Proffsmagasinet> https://www.proffsmagasinet.se/vvs-inomhusklimat/vatten/vattenpumpar/pumptillbehor/danfoss-cs2-6-tryckstrombrytare-2812731?channable=00a9e8736b750032383132373331c3&VAT=1&gclid=CjwKCAjw7--KBhAMEiwAxfpkWAgSiCgdYR9lTvUPTKI052S8_RCjn_hTkR0hocPNRGRn2-_eUv5zdxoCjfAQAvD_BwE
/
Mathias
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.