Hej!

Jag har en rätt trivial fråga... Jag tänker reparera (fylla igen) ett hål i min betongvägg, hålet går igenom hela väggen då det tidigare har varit en tv-kabel som har gått igenom. Hålet är relativt litet i diameter. Är det någon särskild fog eller fyllnadsmassa som jag bör trycka/spruta in för att täta och reparera hålet?
Jag har läst att det finns allt från byggsilikon, ankarmassa till cementspackel på tub (cementspackelt verkar oerhört trögflytande dock av naturliga skäl).

Jag antar att man egentligen bara kan spackla över själva hålet och vara nöjd men min OCD tvingar mig att fylla igenom hela hålet så gott som det går, alltså spruta in en slags massa som fyller upp tomrummet :)
 
tommib
Fyll upp hålet med isolering eller frigolit och spackla sedan. Om du absolut måste ha något "hårt" i hela hålet så kan du använda finbetong eller husfix. Du lär få spackla det sista i alla fall.
 
Beror på hur stort hålet är. Men fix till kakel är nog det bästa.
 
tommib
Varför skulle kakelfix vara en lämplig produkt för detta? Jag är genuint nyfiken.
 
Cementprodukt som inte blir dålig som spackel.
 
janwide
Sätt ett tuggummi i hålet. Bra övning för att inte ge efter för din OCD. Ungefär som att välja den längsta kön i affären för att lära sig hantera stress.
 
  • Gilla
Mnbvcxz och 1 till
  • Laddar…
G greyson skrev:
hålet går igenom hela väggen då det tidigare har varit en tv-kabel som har gått igenom.
Är hålet till en grannlägenhet eller av annan anledning till en annan brandcell? Om inte skulle jag bara spackla igen det. Helt klart bättre med något cementbaserat som Husfix som brinner hela vägen, men vanligt sandspackel duger också. Fyll tredjedelen i mitten av väggen först, vänta några dagar och fyll de yttre tredjedelarna om du vill vara "noga".
 
tommib
K Nils Andersson1 skrev:
Cementprodukt som inte blir dålig som spackel.
Men vad skulle fördelen vara mot husfix eller finbetong menar du?
 
tommib tommib skrev:
Men vad skulle fördelen vara mot husfix eller finbetong menar du?
Du menar mot spackel som du skrev?
 
K Nils Andersson1 skrev:
Du menar mot spackel som du skrev?
Nej, frågan här är nog om det finns någon fördel med fix jämfört med "husfix eller finbetong". Jag skulle påstå att alla tre funkar lika bra till detta ändamål och att eventuella skillnader är oväsentliga här.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Nej, frågan här är nog om det finns någon fördel med fix jämfört med "husfix eller finbetong". Jag skulle påstå att alla tre funkar lika bra till detta ändamål och att eventuella skillnader är oväsentliga här.
Finbetong är dels en produkt som är i lite mer volym , dels fäster lite sämre mot betong än fix. Vad är skillnaden på husfix och fix?
 
K Nils Andersson1 skrev:
Vad är skillnaden på husfix och fix?
I min värld är Husfix en egen produkt (varumärke/fabrikat) avsedd för exempelvis denna typ av saker. Fix är för mig en generell benämning på produkter avsedda att sätta kakel/klinker och tillverkas av olika producenter i en mängd varianter.

Den praktiska skillnaden utifrån problemet i denna tråd tror jag är helt försumbar.

Husfix:

En svart förpackning av Casco HusFix spackel, använd för lagning och spackling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Alfredo Alfredo skrev:
I min värld är Husfix en egen produkt (varumärke/fabrikat) avsedd för exempelvis denna typ av saker. Fix är för mig en generell benämning på produkter avsedda att sätta kakel/klinker och tillverkas av olika producenter i en mängd varianter.

Den praktiska skillnaden utifrån problemet i denna tråd tror jag är helt försumbar.

Husfix:

[bild]
Aha husfix är en produkt, du har rätt skillnaden nog minimal. På dessa produkter
 
tommib
K Nils Andersson1 skrev:
Du menar mot spackel som du skrev?
Nej, det var inte vad jag skrev. Läs igen.

Ytskiktet, oavsett vad man har under, lär dock bli något slags gipsbaserat spackel om man inte har resten av väggen som målad betong.

Husfix är ett varumärke precis som Alfredo skrev, det är typ snabbtorkande finbetong.
 
  • Gilla
pandasgrave
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Nej, det var inte vad jag skrev. Läs igen.

Ytskiktet, oavsett vad man har under, lär dock bli något slags gipsbaserat spackel om man inte har resten av väggen som målad betong.

Husfix är ett varumärke precis som Alfredo skrev, det är typ snabbtorkande finbetong.
Fördelen med fix mot finbetong skrev jag om i #11, att det måste spacklas vet vi ej, fix mot husfix har jag ej hävdat något om. Det är högst troligt samma sak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.