Hej!

Jag skulle behöva er hjälp i ett par frågor.. Vi är nu inflyttade i ett hus där vi tänkt integrera ett spabad i befintlig altan. Spabadet har en bredd på 2280mm och är 2280mm lång. Jag har tänkt såga av befintliga reglar i bilderna bifogat och lägga makadam,därefter padda, lägga cellplast och slutligen ställa spabadet på plats. Jag undrar hur mycket extra jag måste såga av utöver spabadets storlek och om ni några andra kommentarer/tips?

Bör jag även lyfta av befintliga markduk och padda den? Hur tjockt lager av makadam bör jag lägga?

Stort tack på förhand
 
  • Uppskurna träreglar och markduk synliga genom ett hål i en träaltan, med förberedelser för installation av ett spabad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altanplankor avsågade för integrering av spabad, med synliga reglar och mark under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Att sänka ner är snyggt men var uppmärksam på hur du i så fall kommer åt om något går sönder.
Från serviceluckan når man inte allt och måste någon ventil bytas måste man lyfta upp hela badet. Ofta går det inte utan att koppla loss all el. Har själv nedsänkt men krypavstånd under men var tvingad att skära upp i skyddet för att komma åt.
skulle inte göra samma igen. Ett skit när det går sönder och man inte kommer åt.
 
Ja,men precis! Har tänkt få ner det ca 15cm så jag inte ska få några bekymmer i framtiden om problemet är framme.

Men vad tror du annars? Tänkt såga ut 1cm utöver spabadets storlek. Behöver jag padda befintlig mark,eller räcker det att jag paddar ca 15cm makadam och sedan lägga XPS300 skiva på?
 
Redigerat:
Vårat spabad har nu stått ca. 6-7 år tror jag, helt stabilt. Jag grävde nog ur 20cm och paddade stenkross, sen på med 100mm XPS-skivor som jag limmade ihop till en plattform som motsvarade badets storlek.
 
M mattias_75 skrev:
Vårat spabad har nu stått ca. 6-7 år tror jag, helt stabilt. Jag grävde nog ur 20cm och paddade stenkross, sen på med 100mm XPS-skivor som jag limmade ihop till en plattform som motsvarade badets storlek.
Tack för informationen! Padda ni även marken ?
 
Nej, det gjorde jag inte..tror inte det ska behövas!
 
  • Gilla
Staketbygger
  • Laddar…
En annan fråga.. hur gör ni för att få makadamen helt i våg inför cellplasten? Har ni något tips?
 
Jag körde med ett långpass...
 
M mattias_75 skrev:
Jag körde med ett långpass...
Okej, jag upplever att det hela tiden kommer nya ojämnheter när man rättat till ett visst ställe.
 
Kör du med makadam istället för kross så är det svårt att packa det och då blir det inte heller jämnt.
 
Tillägg: Lösningen kan vara att tillföra finare fraktioner och vibrera ner tills det beter sig som du vill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.