Hej,

Jag kämpar för att få rätt mot kommunen om hur mycket jag får bygga på min tomt. eller rättare sagt hur man beräknar det.

Man får idag bygga 1/3 på tomten (33,33%)
Befintliga byggnaders area tillsammans : 180 kvm
Tillbyggnads area på det jag vill bygga : 15 kvm
Ny total area : 195 kvm
Tomt area : 600 kvm

i detta exemplet beräknar jag enlig följande:

195/600 = 0,325 -> 32,5% vilket är inom gränsen på 33,33%

MEN

kommunen beräknar enligt följande:

15*100 / 199,98 (33,33*600) = 7,537 % vilket är över gränsen och därmed beviljas inte bygglov.

Någon med mer kött på benen som kan förklara varför vi möter så olika ? jag anser att mitt sätt är rätt medan kommunen hävdar att så räknar man inte.
 
Tydligen beräknar kommunen avvikelsen på tillåtna ytan. medans jag beräknar skillnaden av ytan i procent i förhållande till tomten. men varför beräknar man det på deras sätt?
 
Du får dela upp kommunens beräkning mer punkt för punkt som du gjorde med din beräkning. Nu hänger (i alla fall inte jag) med på var siffrorna kommer från.

Rör det sig endast om BYA eller är det något annat kommunen anser avviker? Prickad mark? Fördelning av BYA mellan huvudbyggnad och komplementbyggnad eller något annat som kan spela in?
 
Jag skrev lite fel inna så här kommer förtydligande men bättre siffor:

Kommunen tänker så här:

Man får idag bygga 1/3 på tomten (33,33% , 199,98kvm)
Befintliga byggnaders area tillsammans : 195 kvm
Tillbyggnads area på det jag vill bygga : 20 kvm
Ny total area : 215 kvm
Tomt area : 600 kvm

mellan max area som får bebyggas (199,98)
så här räknar de:
i text
(skillanden mellan max och önskad yta * 100 ) / max area som får bebyggas

med siffor:
(15,02 *100) / 199,98 = 7,51%


jag räknar:

ny total yta / tomtens yta = nya bebyggytan
nya bebygga ytan - max area som får bebyggas = avvikelsen

215 / 600 = 0,3583 - 0,3333 = 0,025033 ->2,5%

Kommunen kan acceptera mindre avvikelse på upp till 6% .

jag antar att svaret är säkert att jag räknar skillanden på tomten och de avvikelsen från max bebyggelse area
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
B
Läge för attefallslösning?
 
P patrik-k skrev:
Jag skrev lite fel inna så här kommer förtydligande men bättre siffor:

Kommunen tänker så här:

Man får idag bygga 1/3 på tomten (33,33% , 199,98kvm)
Befintliga byggnaders area tillsammans : 195 kvm
Tillbyggnads area på det jag vill bygga : 20 kvm
Ny total area : 215 kvm
Tomt area : 600 kvm

mellan max area som får bebyggas (199,98)
så här räknar de:
i text
(skillanden mellan max och önskad yta * 100 ) / max area som får bebyggas

med siffor:
(15,02 *100) / 199,98 = 7,51%


jag räknar:

ny total yta / tomtens yta = nya bebyggytan
nya bebygga ytan - max area som får bebyggas = avvikelsen

215 / 600 = 0,3583 - 0,3333 = 0,025033 ->2,5%

Kommunen kan acceptera mindre avvikelse på upp till 6% .

jag antar att svaret är säkert att jag räknar skillanden på tomten och de avvikelsen från max bebyggelse area


Det är skillnad på procent och procentenheter.

50:- är 50% av 100:-

5% mer av 50:- är 52:50 men 5 procentenheter (av 100) mer än 50 är i detta fallet 55:-

I ditt fall är det alltså så att du får bygga 200 kvadrat, plus 6% av de 200 kvadraten, inte 6 procentenheter (av de ursprungliga 600). 215 är alltså 7,5% mer än 200.
 
  • Gilla
hempularen och 4 till
  • Laddar…
Om man istället tänker sig att du har en tomt på 10 000 kvadrat och enligt detaljplan får bygga 200 kvadrat, med eventuell liten avvikelse på 6% ser man enklare rimligheten. 212 är ju en liten avvikelse, men 200 + 6% av 10 000 hade blivit 800 kvadrat.

Så en liten avvikelse är alltså gentemot vad man enligt detaljplan FÅR bygga.
 
  • Gilla
Unikt namn och 1 till
  • Laddar…
Men, som ovanstående redan tipsat om. Attefallstilbyggnad. Då får du bygga 15 kvadrat utan att de får säga nej (i princip). Se bara till att bygga de 200+ 6% du får bygglov till först, sen bygga attefallstillbyggnad på 15. Exempelvis om du vill ha något förråd eller så på de 12 du får som liten avvikelse, sen tar du attefall på de 15 tillbyggnad så är du vips uppe i 227, godkänt och klart!

(Har nyligen gjort en liknande manöver :)
 
P patrik-k skrev:
Jag skrev lite fel inna så här kommer förtydligande men bättre siffor:

Kommunen tänker så här:

Man får idag bygga 1/3 på tomten (33,33% , 199,98kvm)
Befintliga byggnaders area tillsammans : 195 kvm
Tillbyggnads area på det jag vill bygga : 20 kvm
Ny total area : 215 kvm
Tomt area : 600 kvm

mellan max area som får bebyggas (199,98)
så här räknar de:
i text
(skillanden mellan max och önskad yta * 100 ) / max area som får bebyggas

med siffor:
(15,02 *100) / 199,98 = 7,51%


jag räknar:

ny total yta / tomtens yta = nya bebyggytan
nya bebygga ytan - max area som får bebyggas = avvikelsen

215 / 600 = 0,3583 - 0,3333 = 0,025033 ->2,5%

Kommunen kan acceptera mindre avvikelse på upp till 6% .

jag antar att svaret är säkert att jag räknar skillanden på tomten och de avvikelsen från max bebyggelse area

Jag räknar så här;
Del/Hel
(minnesregel som är lättare att komma ihåg eftersom det rimmar :)).

Del = den del som ligger över tillåten byggnadsarea, i ditt fall 15 kvm.

Hel = Hela tillåtna byggnadsarean. I ditt fall
200 kvm (dvs 1/3 av fastighetens storlek på 600 kvm) ->

15/200 = 0,075 -> 7,5 %

Om kommunen kan tillåta en avvikelse på 6 % kan du göra en tillbyggnad på 17 kvm. Du har inte möjlighet att banta tillbyggnaden 3 kvm?
 
Attefallshus har jag tänkt på men där kommer det vara 2,7m till tomtgräns som är kommunens mark vilket de har som princip att aldrig godkänna. När det är närmare än 4,5 trots att jag bra följer befintlig vägg längst med tomten. Så det går tyvärr inte
 
P patrik-k skrev:
Attefallshus har jag tänkt på men där kommer det vara 2,7m till tomtgräns som är kommunens mark vilket de har som princip att aldrig godkänna. När det är närmare än 4,5 trots att jag bra följer befintlig vägg längst med tomten. Så det går tyvärr inte
Kommer din tillbyggnad också ligga närmare fastighetsgräns än 4,5 m? Isf säger detaljplanen något om detta?
 
Det är bara prickad mark 1,5m från tomtgränsen vilken jag håller mig inom men eftersom jag inte har en privatperson som närmsta granne så jag jag inte få ett godkännande från dem för att vara 2,7m från tomtgränsen
 
12kvm får du ju bygga till enligt 6% regeln ovan.

Du KAN ju bygga till 12 kvm med bygglov närmst kommunens mark. Sen bygger du till med resterande på attefallsreglerna inåt trädgården. Meckigt och löjligt att man ska behöva hålla på så men så gjorde vi i princip. Bygglov längst ut tills vi maxade och sen attefall inåt trädgården.

Sökte först bygglov, fick godkänt, påbörjade, lämnade in attefallsanmälan, fick godkänt och färdigställde alltihop. Båda skulle mätas in av kommunen i efterhand och mätingenjören som kom ut och gjorde två flugor på smällen var ju nöjd och glad! Två uppdrag på en gång så kunde han hålla långlunch sen!
 
P patrik-k skrev:
Det är bara prickad mark 1,5m från tomtgränsen vilken jag håller mig inom men eftersom jag inte har en privatperson som närmsta granne så jag jag inte få ett godkännande från dem för att vara 2,7m från tomtgränsen
Det där är inte en "princip" från kommunen. OM kommunen skulle godkänna en bygglovsfri byggnad närmare gräns till allmän mark än 4,5m så är godkännandet ogiltigt. Om någon anmäler det så måste du riva, oavsett att kommunen godkänt det.

Bygglovsfri byggnad (attefall, friggebod) närmare gräns än 4,5m måste godkännas av grannarna. Om grannen då är allmän mark så skulle du behöva explicit godkännande av alla som bor i Sverige, vilket självklart är orimligt. Däremot så kan kommunen godkänna bygglov närmare gränsen, eftersom i det fallet har ingen granne vetorätt, som när det gäller en bygglovsfri byggnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.