Hej Alla!
Jag har ett gammalt trähus från 1944 (tillbyggt 1958). Jag tänkte byta ytterpanelen och samtidigt tilläggsisolera.
Planen är att ta bort ytterpanelen (yttre delen) och isolera med 45 mm, tjärpapp som fuktspärr och sedan på med ny panel.
Väggen består idag av från utsidan : Ytterpanel (22mm), tjärpapp, panel (15mm), masonit, kutterspån (25mm), masonit och brädad vägg (51mm). Det var tidigare någon form av masonit (12-15mm) på insidan.

Har hört att man skall vara noga med att välja isolering och inte använda plast.

Är det någon som vet om min plan funkar? Skall jag ha tjockare isolering och vilken typ?
 
  • Handritad skiss av en väggsektion för ett trähus, med lager och tjocklekar markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
surris
H Hugo18 skrev:
Hej Alla!
Jag har ett gammalt trähus från 1944 (tillbyggt 1958). Jag tänkte byta ytterpanelen och samtidigt tilläggsisolera.
Planen är att ta bort ytterpanelen (yttre delen) och isolera med 45 mm, tjärpapp som fuktspärr och sedan på med ny panel.
Väggen består idag av från utsidan : Ytterpanel (22mm), tjärpapp, panel (15mm), masonit, kutterspån (25mm), masonit och brädad vägg (51mm). Det var tidigare någon form av masonit (12-15mm) på insidan.

Har hört att man skall vara noga med att välja isolering och inte använda plast.

Är det någon som vet om min plan funkar? Skall jag ha tjockare isolering och vilken typ?
Fuktspärr ska du inte ha på utsidan av den varma delen i en yttervägg, alltså inte på utsidan av din planerade isolering. Lägger du på 45mm behöver du ingen ångspärr men vindskydd på utsidan av isoleringen behöver du ha för att isoleringen ska fylla sin funktion.

Börjar du lägga på mer isoleringen så hade jag inte vågat göra det utan att montera ångspärr/ångbroms på insidan av ytterväggen.

Vanlig mineralull funkar.

Glöm inte luftspalten om du målar med tät färg.
 
  • Gilla
Hugo18
  • Laddar…
Du ska inte ha tjärpapp i väggen. Du ska använda en vindduk (finns även papp men de är mycket jobbigare att arbeta med. )
om man isolerar mycket kan man lägga fuktspärr på den befintliga väggen och isolera utanpå. Men då måste den yttre isoleringen stå för minst 2/3 av väggens isoleringsförmåga.
 
  • Gilla
Pularen1 och 1 till
  • Laddar…
Innan du lägger på mer isolering - har du reflekterat över att huset riskerar att se väldigt konstigt ut om takfoten blir kortare.
Vissa hus tappar helt proportionerna när de tilläggsisoleras på utsidan.
Står inget om den gamla ytterpanelen har en luftspalt (på många äldre hus saknas luftspalt) - men jag antar att du sätter den nya panelen med en luftspalt. Då försvinner ytterligare lite av takfotens utstick.
När vi klädde om svärföräldrarnas hus (byggt 1938 med plankväggar och utan luftspalt mellan plankor och klädsel) så valde vi att inte tilläggsisolera väggarna mtp att takfoten redan var ganska kort.
Däremot så bytte vi fönstren till såna med bättre U-värde, nya ytterdörrar, bytte isoleringen i trossbotten och lade på mer isolering på kallvinden.
Nu tycker de att huset blivit "för varmt"...
 
  • Gilla
Hugo18
  • Laddar…
D doubleH skrev:
Innan du lägger på mer isolering - har du reflekterat över att huset riskerar att se väldigt konstigt ut om takfoten blir kortare.
Vissa hus tappar helt proportionerna när de tilläggsisoleras på utsidan.
Står inget om den gamla ytterpanelen har en luftspalt (på många äldre hus saknas luftspalt) - men jag antar att du sätter den nya panelen med en luftspalt. Då försvinner ytterligare lite av takfotens utstick.
När vi klädde om svärföräldrarnas hus (byggt 1938 med plankväggar och utan luftspalt mellan plankor och klädsel) så valde vi att inte tilläggsisolera väggarna mtp att takfoten redan var ganska kort.
Däremot så bytte vi fönstren till såna med bättre U-värde, nya ytterdörrar, bytte isoleringen i trossbotten och lade på mer isolering på kallvinden.
Nu tycker de att huset blivit "för varmt"...
Tack för svaret!
Jag tror att det blir utseendet ok då takfoten eller överhänget är stort, ca 70 cm. Nej det är ingen luftspalt mellan plankor och klädsel.
 
H Hugo18 skrev:
Är det någon som vet om min plan funkar?
Din plan bör fungera.

H Hugo18 skrev:
Skall jag ha tjockare isolering och vilken typ?
Du kan nog gå upp till 95 mm isolering om du vill. Din ursprungliga vägg är inte överdrivet tjock eller välisolerad. Dock påverkas utseendet/proportionerna på huset mer ju tjockare isolering. Det framgår inte om du tänkt flytta ut fönster och dörrar så att de livar med den nya fasadens ytterkant. Det bör man alltid göra på gamla hus för att undvika att de ser för taffliga ut.

Vanlig glas- eller stenull fungerar.
Plast är inte aktuellt.
Personligen hade jag använt asfaboard (istf tjärpapp eller vindduk).
Just det: luftspalt behövs om täta färger ska användas.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Din plan bör fungera.


Du kan nog gå upp till 95 mm isolering om du vill. Din ursprungliga vägg är inte överdrivet tjock eller välisolerad. Dock påverkas utseendet/proportionerna på huset mer ju tjockare isolering. Det framgår inte om du tänkt flytta ut fönster och dörrar så att de livar med den nya fasadens ytterkant. Det bör man alltid göra på gamla hus för att undvika att de ser för taffliga ut.

Vanlig glas- eller stenull fungerar.
Plast är inte aktuellt.
Personligen hade jag använt asfaboard (istf tjärpapp eller vindduk).
Just det: luftspalt behövs om täta färger ska användas.
Tack!
Jag hade inte tänkt på det med att flytta ut fönster och dörrar, men då jag skall byta dem kommer jag att göra det. Luftspalt får det bli, för man vet ju inte vad man målar med i framtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.