Hej!

Vi skissar på tillbyggnad för vårt fritidshus och behöver goda råd och idéer om hur vi kan få in extra sovrum och ett större kök.

Huset är en klassisk västkuststuga på ca 50m2 byggd på 60-talet med sadeltak och källare. Köket är litet och vi har endast ett litet sovrum. Med barn i familjen behöver vi nu ett eller två extra sovrum samt ett större kök. Nuvarande planlösning ser ut enligt nedan:
Ritning av en planlösning för en västkuststuga med förslag på tillbyggnader markerade i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Huset används idag främst på sommaren och kommer att fortsätta användas som ett fritidshus, men efter tillbyggnad har vi bättre förutsättningar för att vara där under hela året. Kommunen tillåter ca 100m2 i byggarea.

Nuvarande skiss (tidigt skede) ser ut enligt nedan med tillbyggnader markerat med rött. Vi landar i två utbyggnader, en för kök i vinkel och en i husets riktning norrut för sovrum. Båda tillbyggnaderna är tänkt att vara med sadeltak och öppet till nock (ryggåstak). Värt att nämna är att vi har en gillestuga med sovrum/allrum och badrum med tvätt i den högra halvan av källaren. Vänstra halvan är råkällare. För att behålla ett ljusinsläpp till gillestugan har vi förskjutit tillbyggnaden för köket en aning.

Vi har klämt in tre sovrum, vi skulle klara oss på två men tycker det är skönt att ha ett extra rum för förvaring/sov eller iaf en planlösning som tar höjd för ett extra sovrum i framtiden. Vi har inget behov av stora sovrum då det är ett fritidshus men de ska bekväma att sova i.

Köket är väldigt snabbt uppskissat men känns överlag bra, det blir OK storlek och vi har tänkt oss ett större fönsterparti med altandörr mot söder, det skapar även ett bra hörn för altanen i vinkeln mellan kök och vardagsrum. Vi har även tänkt fönster i väster mot vägen men i vanlig storlek för att begränsa insyn från vägen och grannar.

Ni får gärna komma med input högt och lågt, tänk dock på att vi och skissen är i ett tidigt skede, men specifikt skulle vi gärna vilja ha input på följande:
  • Vi skulle gärna ha föräldrasovrummet mot baksidan (öster) men får inte till dörröppningarna på ett vettigt sätt - ngn ide om hur vi löser det?
  • Nuvarande dörröppningar till sovrummen är 80cm, vi har tänkt skjutdörrar för att vara yteffektiva - är det vettigt? Eller behöver vi störra öppningar?
  • Löser vi ryggåstak på sovrumsutbyggnaden med skjutdörrar och utan möjlighet med en stolpe mitt under nockbalken?
  • Skjut vilt! :)
Ritning av en planlösning för ett fritidshus med föreslagna tillbyggnader i rött, inklusive ett större kök och extra sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utzoomning med ungefärlig tillbyggnad markerad med streckat.
Luftbild av ett fritidshus med planerade tillbyggnader markerade i rött, inklusive potential för ytterligare sovrum och köksutbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Badrummet klarar inte krav på tillgänglighet så det kan bli svårt att få bygglov.
Med tre sovrum hade det varit bra med en extra toalett
 
R ravsqi skrev:
  • Vi skulle gärna ha föräldrasovrummet mot baksidan (öster) men får inte till dörröppningarna på ett vettigt sätt - ngn ide om hur vi löser det?
  • Nuvarande dörröppningar till sovrummen är 80cm, vi har tänkt skjutdörrar för att vara yteffektiva - är det vettigt? Eller behöver vi störra öppningar?
Under premissen att ni kan nöja mer med lite mindre sovrum så ser det ut att finnas tillräckligt med plats i planen för att möjliggöra föräldrasovrum mot öster samt vettiga dörröppningar. Har inte tid att skissa nu men kanske återkommer.
Angående skjutdörrar så kan det vara bra att tänka på att dessa oftast är betydligt mindre ljudisolerande än slagdörrar. Även, skjutdörrarna i din ritning ger 800 mm fritt öppningsmått vilket är mer än vanliga slagdörrar av motsvarade storlek. Det hade inte varit orimligt att gå ner till 700 mm skjutdörrar men det tycker jag inte ni ska göra, av bekvämlighetsskäl.
 
  • Gilla
ravsqi
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Badrummet klarar inte krav på tillgänglighet så det kan bli svårt att få bygglov.
Kraven på tillgänglighet gäller inte för fritidshus.

Från Boverket (Plan- och bygglag (2010:900) 8 kap. 6 §):
Kraven på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga för byggnader gäller inte för fritidshus med högst två bostäder. Undantaget finns redan på lagnivå, i PBL, vilket innebär att tillgänglighetskrav på byggnaden i PBL, PBF och BBR inte gäller för fritidshus.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ggnadsverk-tomter-mm/byggnadsverk/fritidshus/
 
Åsa Lund
Aha!
Fel av mig. Men två toaletter är bra oavsett
 
  • Gilla
ravsqi och 1 till
  • Laddar…
Har ni funderat på att enbart förlänga så det blir en långsmal huskropp? Fördelen är att det blir billigare att bygga så om det går att planera smart invändigt.
 
  • Gilla
ravsqi och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har ni funderat på att enbart förlänga så det blir en långsmal huskropp? Fördelen är att det blir billigare att bygga så om det går att planera smart invändigt.
Bra förslag! En invändning mot det är att den vinklade huskroppen ger fler utvändiga "rum" runtom huset; det går alltid att hitta en go plats med lä och sol på tomten.
 
  • Gilla
ravsqi
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Aha!
Fel av mig. Men två toaletter är bra oavsett
Hej Åsa!
Vi har en del av källaren inredd med ett extra badrum och tvätt. Som tur är
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har ni funderat på att enbart förlänga så det blir en långsmal huskropp? Fördelen är att det blir billigare att bygga så om det går att planera smart invändigt.
Bra poäng med att det blir billigare att bygga. Kag vet inte hur stor skillnad man kan räkna med vid en respektive två tillbyggnader?
Känns dock som huset blir väl smalt och vi får inte lika mkt utsikt mot söder samt tappar uterummen som bildas.
 
splinter splinter skrev:
Under premissen att ni kan nöja mer med lite mindre sovrum så ser det ut att finnas tillräckligt med plats i planen för att möjliggöra föräldrasovrum mot öster samt vettiga dörröppningar. Har inte tid att skissa nu men kanske återkommer.
Angående skjutdörrar så kan det vara bra att tänka på att dessa oftast är betydligt mindre ljudisolerande än slagdörrar. Även, skjutdörrarna i din ritning ger 800 mm fritt öppningsmått vilket är mer än vanliga slagdörrar av motsvarade storlek. Det hade inte varit orimligt att gå ner till 700 mm skjutdörrar men det tycker jag inte ni ska göra, av bekvämlighetsskäl.
tack för bra input!
Vi har ngn skiss med stora sovrummet mot öster men har svårt att få till det bra. Vill ha så rena linjer som möjligt men det kanske begränsar oss i onödan…
Du får gärna komma med ngt förslag på det.

Ang skjutdörrar, har förstått att de har sämre ljudisolering men tycker mig se att många nu bygger med skjutdörrar så de kanske har blivit bättre? Kör man massivt får man hoppas det är skapligt, dock dyrt:
 
Ni har vad jag förstår en indragen uteplats för vardagsrummet idag?

Jag hade gjort som så att jag hade byggt bort den indragna uteplatsen, då tjänar ni en meter lite styvt (?) sedan hade jag flyttat ut köket och haft köksinredningen längs med den östra ytterväggen i v-rummet.

Dvs öppen planlösning.
Det gamla köket hade jg gjort om till sovrum.

Ni får iofs då bara 2 sovrum, men samtidigt blir ombyggnadskostnaderna avsevärt många 100k billigare :)

Skulle man känna att det blir för trångt så hade jag också föreslagit att förlänga huset mot söder.

Den indragna uteplatsen hade jag då låtit vara och sedan byggt till så att det inryms ett nytt v-rum samt sovrum i tillbyggnaden.
Köket hade jag lagt i det gamla v-rummet och nuvarande kök hade även i detta förslaget fått bli sovrum :cool:
 
  • Gilla
ravsqi
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Ni har vad jag förstår en indragen uteplats för vardagsrummet idag?

Jag hade gjort som så att jag hade byggt bort den indragna uteplatsen, då tjänar ni en meter lite styvt (?) sedan hade jag flyttat ut köket och haft köksinredningen längs med den östra ytterväggen i v-rummet.

Dvs öppen planlösning.
Det gamla köket hade jg gjort om till sovrum.

Ni får iofs då bara 2 sovrum, men samtidigt blir ombyggnadskostnaderna avsevärt många 100k billigare :)

Skulle man känna att det blir för trångt så hade jag också föreslagit att förlänga huset mot söder.

Den indragna uteplatsen hade jag då låtit vara och sedan byggt till så att det inryms ett nytt v-rum samt sovrum i tillbyggnaden.
Köket hade jag lagt i det gamla v-rummet och nuvarande kök hade även i detta förslaget fått bli sovrum :cool:
Tack för dina ideer! Helt rätt med den indragna uteplatsen (y) Har fortfarande svårt att smälta förslagen men det är så nyttigt att vrida och vända på saker. :) Och du har en tung poäng i ekonomin. Har tänkt tanken att flytta köket till v-rummet men gillar tanken på att köket går ut i vinkel då det skapar härlig rumskänsla utomhus samt att man får ta större del av utsikten. Tar även emot att bygga ut söderut då vi har ett äppelträd, nyligen anlagd stenläggning, samt källardörr på den gaveln som blir knixig att flytta. I norr och väster har vi hyfsat plan gräsmatta.

Varför tycker du en förlängning söderut är att föredra?
 
Jag kände att det vardagsrummet var ett naturligt accessrum :)

Men ska klura lite, detta e en intressant utmaning ju!
 
Finns det detaljplan eller områdesbestämmelser?

Det påverkar ju en hel del :)

Och hade det varit möjligt med ett ortofoto där även grannarnas fastigheter syns?
 
J Jarlsgård skrev:
Finns det detaljplan eller områdesbestämmelser?

Det påverkar ju en hel del :)

Och hade det varit möjligt med ett ortofoto där även grannarnas fastigheter syns?
ursäkta dröjande svar!

Detaljplan begränsar främst byggarea till ca 100m2. Bygghöjd är också begränsad så vi får tänka enplan med sadeltak.

Vi har tagit en tankevända med ditt förslag men vi ser fler fördelar med vår tidigare skiss (som säkert kan förfinas till stor del). Det är främst att tomten lämpar sig sämre att byggas ut åt söder med stenläggning, äppelträd, källringång, och att vi nyttjar den delen mycket mer än främst norrut.
Samt att vi får ut mer av utsikten med ett kök västerut mot vägen.

Här kommer en överblick med närmaste grannarna:
Luftbild av ett bostadsområde med hus och trädgårdar nära en väg, potentiell byggplats markerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.