Närbild på en smutsig gräsklippares motor med synlig rost och dammuppbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en gammal och smutsig gräsklipparmotor med synlig rost och eltejpade kablar, vilket tyder på möjliga tekniska problem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal gräsklipparmotor från 1979 täckt med smuts och sot med synligt tändstift och kolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Smutsig gräsklipparmotor från 1979 med synliga komponenter som tändspole och tändstift, före rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på smutsig och rostig gräsklipparmotor med fokus på tändspole och ytterligare komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en gammal gräsklippares typskylt med modell- och serienummer, smutsig och sliten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Jag var och hämtade en gammal gräsklippare i helgen som är tänkt att bli lite av ett vinterprojekt för att jag ska ha nåt roligt att göra under de kommande månaderna.
Jag är inte superkunnig men intresserad och tänker att testa går alltid bra, och gör det inte det så finns det ju ställen att lämna in klipparen på för att få den lagad eller skrotad :)

Motorn är ifrån 1979 och har inte använts sedan början/mitten av förra sommaren enligt uppgift. Den hade varit svårstartad under en längre tid tills den inte gick att starta alls och då blev den undanställd. Jag har försökt att se om det finns gnista men kan inte se att det finns så i den änden börjar jag är tanken.

tändstift har jag testat med det som vi har i vår ordinarie klippare så det ska fungera men ingen gnista då heller. Stiftet i motorn nu heter BS19LMR medans det jag testat med heter BS19LM så jag vet inte om det kan ha något med saken att göra?

Nu ska jag rengöra då allt är väldigt skitigt men sen kommer jag nog behöva er hjälp här. Jag har läst några andra trådar här på forumet så det verkar finnas gott om kunniga personer som jag hoppas ska kunna hjälpa till med detta.

bilderna visar på all skit som finns nu. En av sladdarna från tändspolen om den nu heter så ser ut att ha eltejp runt sig så kanske är det nåt som spökar där hoppas jag alternativt mellanrummet mellan tändspole och magnet/snurrgrejen som verkar vara väldigt litet. Lite ytrost osv med. Om ni ser något uppenbart via bilderna så hojta till, annars återkommer jag efter att ha städat iordning den lite bättre.
 
  • Närbild på en smutsig gräsklipparmotor från 1979 med ytrost och tejpade sladdar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
står minst en sådan där klippare här.

troligen fler.. :thinking::crysmile:

BS 19lmr är ett avstyrt stift om man vill slippa störningar i t, ex radion.

Champion tillverkade dessa.
RJ19LM heter dessa idag.
Eller J19LM utan avstörning.

Säg till om det är något du vill veta om dessa maskiner. (y)
 
Tack så mycket för era svar! Känns tryggt :)

som sagt får jag nog börja med rengöring och sen vidare därifrån. Sladden som går till gasreglaget (dödarkabeln) ser frisk ut men den andra sladden som går till tändspolen och in i svänghjulet är lindad med eltejp så den är jag ju lite nyfiken att titta på.. kan all skit orsaka problem med tändningen? Tänker att kontakterna blir knasiga?

Hur stark ska magneten på svänghjulet vara? När jag snurrar svänghjulet är det inte jättemycket motstånd när man kommer till den punkt där magneten är.
 
A
O Oskpet skrev:
Tack så mycket för era svar! Känns tryggt :)

som sagt får jag nog börja med rengöring och sen vidare därifrån. Sladden som går till gasreglaget (dödarkabeln) ser frisk ut men den andra sladden som går till tändspolen och in i svänghjulet är lindad med eltejp så den är jag ju lite nyfiken att titta på.. kan all skit orsaka problem med tändningen? Tänker att kontakterna blir knasiga?

Hur stark ska magneten på svänghjulet vara? När jag snurrar svänghjulet är det inte jättemycket motstånd när man kommer till den punkt där magneten är.
Du har brytarspetsar där inne..
Jag skulle byta spole och svänghjul till nyare utan spetsar.. mycket mer pålitligare..
 
Måste man byta svänghjul med eller räcker det med spole?
Tanken är att försöka få ihop detta så enkelt/billigt som möjligt så går det att få ihop genom allmän puts och felsökning så börjar jag där.
Om det konstateras trasigt får det bli byte då.
 
A
O Oskpet skrev:
Måste man byta svänghjul med eller räcker det med spole?
Tanken är att försöka få ihop detta så enkelt/billigt som möjligt så går det att få ihop genom allmän puts och felsökning så börjar jag där.
Om det konstateras trasigt får det bli byte då.
Jag är delaktig i en annan tråd om en liknande motor..
Jag har för mig att Svänghjulet måste bytas..
Men det märks egentligen med annan spole..
Jag ska ta lite bilder.. har skruvat isär den jag har till den tråden...
 
Vilken tråd är det?
 
A
O Oskpet skrev:
Vilken tråd är det?
måste kolla.
Återkommer
 
Smutsig gräsklipparmotor med synlig dödarkabel och tändspole, rost och slitage syns, kablar tejpade med eltejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en smutsig och rostig gräsklippares tändspole och kabelanslutningar i underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på gräsklipparmotor med ett visitkort anlagt för att mäta avstånd mellan spole och svänghjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på gräsklipparmotor med fokus på tändstift och kylflänsar, rost och smuts synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en flottig och smutsig gräsklipparmotor med fokus på tändspolen och dess kontaktytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en gräsklippares tändspole och kontaktytor med synlig ytrost.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppdatering!
Ikväll har jag ägnat mig åt rengöring mm på gräsklipparen. Jag lossade på dödarkabeln samt tändspolen och slipade lite försiktigt på kontaktytorna för att få bort den ytrost som infunnit sig. Avstånd spole till svänghjul blev sedan ett visitkort om ok? Det var riktigt skitigt/flottigt där dödarkabeln satt om det kan orsaka några problem?

Jag kan inte se några brott på kablarna från spolen men något är ju tejpat med eltejp så där under måste det vara någonting som hänt. För att kunna kolla närmare måste dock svänghjulet bort så jag kan koppla loss sladdarna. Ska låna med en avdragare från jobbet för det tänkte jag. Är det något att tänka på där?

När jag satt ihop allt igen (dödarkabeln inte ikopplad) så är det fortfarande inte gnista på stiftet. Provat med ett jag vet fungerar. Däremot känner man av strömmen när jag råkade hålla i tändhatten eller vad det nu heter så nån ström går genom kabeln från spolen iaf.
Vad är troligt problem om det går fram ström men kanske inte tillräckligt för att skapa gnista? Magneterna på svänghjulet är olika starka. På ena sidan fastnar en skruvmejsel ordentligt men på motsatt sida dras den mot magneten men ramlar ner sen. Är detta normalt eller är svänghjulet kass?
Tipsa gärna om nästa sak att kolla över tack.
Tar med lite bilder så kanske något klarnar. Spolen tex ser ut att dela sig lite, kan den vara så eller är det skrot då med?
Trevlig kväll,
Oskar
 
Idag fick jag loss svänghjulet med hjälp av kofot, träbit och hammaren.. Skruvade bort locket där brytaren sitter. det såg fint ut och den gick fram o tillbaka när jag snurrade på axeln till motorn. Tog lite sandpapper och vek dubbelt och körde lite imellan. skruvade ihop allting igen och provade sedan med stiftet mot topplocket att snurra på svänghjulet. NU var det jättefin gnista från stiftet så jag verkar ha kommit ett steg närmare uppstart nu! Problemet verkar alltså ha varit brytarspetsen som erroderat. inuti svänghjulet var det extrem mycket skit också så kanske att det har stört magneterna något och påverkat gnistan med men det vet jag ju inte.

Nästa grej är att hälla ut den gamla bensinen (alkylat) från tanken och hälla i ny och sedan försöka starta den. Går den då igång så kommer jag nog att skruva isär den igen för att försöka fixa den rent estetiskt med. förgasaren ser riktigt skitig ut på insidan så jag misstänker att det kommer behövas skruvas isär där med se men det tar jag då.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.