Eftersom jag läst om hur bra ex. gräsklippare går på alkylatbensin, blev jag förvånad när vår gick väldigt mycket sämre på just den kvalitén.

Eftersom vi i sommarstugan hade slut på "vanlig" bensin, tog vi o fyllde på med alkylatdito, som jag använder till trimmer och motorsåg. Resultatet blev ojämn gång och hackande ända tills den dog efter sådär 10 minuters körning.
Detta har provats två gånger med samma resultat, och den går prima på vanlig 95-oktanig.

Några kloka inputs på detta?
 
K Kalmarkille skrev:
Eftersom jag läst om hur bra ex. gräsklippare går på alkylatbensin, blev jag förvånad när vår gick väldigt mycket sämre på just den kvalitén.

Eftersom vi i sommarstugan hade slut på "vanlig" bensin, tog vi o fyllde på med alkylatdito, som jag använder till trimmer och motorsåg. Resultatet blev ojämn gång och hackande ända tills den dog efter sådär 10 minuters körning.
Detta har provats två gånger med samma resultat, och den går prima på vanlig 95-oktanig.

Några kloka inputs på detta?
Trimmer och motorsåg brukar gå på oljeblandad tvåtaktsbensin. Om du hällde i det är det inte överraskanda att gräsklipparens 4-taktsmotorn klagade:p
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Trimmer och motorsåg brukar kräva 2-taktsbensin medan många gräsklippare går på fyrtakt. Vad avr det för alkylatbensin?
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
Jag vet inte vad den hette exakt, men det var Alkylatbensin. Förmodligen my mistake då, när det gäller gräsklipparen : )
 
  • Gilla
multix och 1 till
  • Laddar…
K Kalmarkille skrev:
Jag vet inte vad den hette exakt, men det var Alkylatbensin. Förmodligen my mistake då, när det gäller gräsklipparen : )
99% "mistake", för alkylat finns för 2t och 4t och om det var Aspen så orange eller blå dunk.
 
A AndersS skrev:
99% "mistake", för alkylat finns för 2t och 4t och om det var Aspen så orange eller blå dunk.
- Får kolla det till helgen.
 
A
nej nej inte alls.
Den lilla mängden olja som är i 2t alkylat ger mer rök inte alls sämre gång..
Däremot så kan viss Alkylat ha dålig kvalitet och då ge motor problem.
samt även beroende på vilken olja som tillverkaren valt.

med aspen märks ingen skillnad alls på motorer oavsett 2t eller 4t.

Sedan är det också så att om du kör Alkylat i en motor så börjar detta tvätta motorn invändigt från första stund.. oljan löser upp beläggningar och detta kan ge extremt dålig gång.. även sämre Membran.. Eller beläggningar i flottörkoppen..
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Ska prova köra Stigan på E85 i vår. Borde funka fint tycker jag. Men går det ställa på förgasaren på en halvrutten 1998års modell av stiga/snik?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Norrtull Norrtull skrev:
Ska prova köra Stigan på E85 i vår. Borde funka fint tycker jag. Men går det ställa på förgasaren på en halvrutten 1998års modell av stiga/snik?
inte helt omöjligt... :thinking:
De äldre kan ha luft/bränsle skruv..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.