Jag har problem med att koppla in en köksblandare från Ikea som har G 3/8 anslutning. Jag trodde i min enfald att det bara skulle vara att ta bort den gamla blandaren och sätta dit en ny, men så lätt kan det ju inte vara, så klart!

Röret som jag ska koppla den på är 15 mm utvändigt. Är det någon gammal standard?
Skjutmått mäter utvändig diameter på ett kopparvattenrör som ska anslutas till en köksblandare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag var in på Biltema och leta övergångsnippel, men inget som de hade passade. Den som var närmast var 1/4, men den var för liten, mitt rör gick inte in där.

Någon som kan hjälpa mig att förstå eller är det bara att krypa till korset och ringa en rörmokare som får göra om allt?
 
PellePeps PellePeps skrev:
Jag har problem med att koppla in en köksblandare från Ikea som har G 3/8 anslutning. Jag trodde i min enfald att det bara skulle vara att ta bort den gamla blandaren och sätta dit en ny, men så lätt kan det ju inte vara, så klart!

Röret som jag ska koppla den på är 15 mm utvändigt. Är det någon gammal standard?
[bild]

Jag var in på Biltema och leta övergångsnippel, men inget som de hade passade. Den som var närmast var 1/4, men den var för liten, mitt rör gick inte in där.

Någon som kan hjälpa mig att förstå eller är det bara att krypa till korset och ringa en rörmokare som får göra om allt?
Kan du skicka mer bilder av där du vill koppla på.
 
Så här ser det ut det jag vill koppla ihop
 
  • Två metallrör med gängade anslutningar och kopplingsbeslag som ska kopplas ihop.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kapa rören och ersätt med tex denna från tema....
Förkromade nippelkopplingar i olika storlekar för rörinstallationer, med produktinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

El sök på 15x3/8 Vatette så hittar du alt.
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Eller knata in på tex Hornbach dom bör ha sexkantsnippel 3/8 - 1/2 (R10 - R15)..
 
Själva röret är 10 mm utvändigt, borde det vara en sån här istället?
Förkromad nippel hane 10x3/8 tum för rörkoppling med priset och produktkod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mazen Mazen skrev:
Eller knata in på tex Hornbach dom bör ha sexkantsnippel 3/8 - 1/2 (R10 - R15)..
Jag tror inte att det är R15, den gamla gängan är mellan R10 och R8 i storlek. Finns det R9? Annars kan det vara någon gammal variant jag har. Rören är antingen från 1979 eller 1980-talet.
 
  • Gilla
Degerlunden och 1 till
  • Laddar…
För att förtydliga saken så är det inte alltid man kan dela på en skarv som du gjort och gänga på nåt. Gängorna i skarvar är inte alltid vanliga rörgängor som medger annat.
Med tanke på mängden nipplar så är det som sagt bättre att kapa rören och börja om. Ev kan det ju bli så att du får förlänga rören också en bit.
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Den nedre är något slags filter (FMM Filter, står det på). Den kanske inte gör någon nytta, men tänkte prova att låta den sitta kvar och bygga om ovanför.
Tack för hjälp och tips! Jag återkommer när det sitter ihop igen.
 
Tack igen för hjälpen! Nu sitter allt på plats och är tätt.

Vattenrör anslutna med metallkopplingar och flexibla slangar installerade på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag väl hade fått hjälp av er att hitta rätt saker gick det ganska lätt att få det på plats. Skönt att få en liten höjning av självförtroendet när det gäller att koppla vatten.
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
PellePeps PellePeps skrev:
Tack igen för hjälpen! Nu sitter allt på plats och är tätt.

[bild]

När jag väl hade fått hjälp av er att hitta rätt saker gick det ganska lätt att få det på plats. Skönt att få en liten höjning av självförtroendet när det gäller att koppla vatten.
Bra jobbet. Din gamla koppling ser ut som en 10mm klämrings koppling och gäng stigning /storlek kan variera med olika fabrikat.
 
Det bör dock påpekas att rören borde vara bättre klamrade mot vägg Tryckstötar och rörelser gör annars att kopparrör självhärdar och slutligen brister.
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
(y)
 
Krilleman
Vad köpte du för koppling till slut?

Det jag tänker på är den släta ansatsen som sig bör på en anslutningsslang med lekande mutter. Gummipackningen skärs ju sönder av en klämringsände om det var en sådan koppling du köpte.

??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.