För mindre än ett år sen bytte vi vi alla fönster i nyinflyttade 60-talsvillan (Elitfönster) Nu är det dags att renovera ett badrum och då inser jag att med en dusch istället för badkar hamnar fönstret för nära duschen.
Jag tänker då att jag helt enkelt vill vrida fönstret så det blir ett stånde och sidohängt istf topphängt och därmed hamnar längre bort från duschen. Att köpa duschdörrar o annat känns för lätt :)
Fråga: är det något i ffa den utvändiga konstruktionen av fönstret som gör att jag absolut inte bör/kan vrida det till ett stående?
Se bilder
 
  • Toppmonterat fönster i ett kaklat badrum med utsikt över träd, övervägs att vridas till sidohängt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet topphängt fönster i en villa, utsikt mot trädgård, diskussion om omplacering närmare duschen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Regnvatten mm kommer att lägga sig på karmen som kommer göra att karmen förstörs med tiden.

Fönsterkarm med synliga tecken på potentiell vattenskada och blå markeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Demmpa Demmpa skrev:
Regnvatten mm kommer att lägga sig på karmen som kommer göra att karmen förstörs med tiden.

[bild]
tack för snabbt svar. Gäller det även om man generellt sett alltid har fönstret stängt?
 
Det brukar finnas en liten dropplåt/list på utsidan av fönstret nertill som hamnar fel. Annars går det säkert att svänga det även om det enligt mig är en massa jobb i onödan. Hade låtit fönstret vara om det inte hamnar precis mitt i duschen.
 
  • Gilla
PellePB
  • Laddar…
P PellePB skrev:
tack för snabbt svar. Gäller det även om man generellt sett alltid har fönstret stängt?
Ja, så fort det regnar mot fönstret så kommer det in vatten mellan karm & båge, ju mer slagregn det är ju mer vatten hamnar mellan, det är bl.a. därför det är en lutande plåt på nedre delen av karmen.
 
Enkelt svar, Nej.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
P PellePB skrev:
För mindre än ett år sen bytte vi vi alla fönster i nyinflyttade 60-talsvillan (Elitfönster) Nu är det dags att renovera ett badrum och då inser jag att med en dusch istället för badkar hamnar fönstret för nära duschen.
Jag tänker då att jag helt enkelt vill vrida fönstret så det blir ett stånde och sidohängt istf topphängt och därmed hamnar längre bort från duschen. Att köpa duschdörrar o annat känns för lätt :)
Fråga: är det något i ffa den utvändiga konstruktionen av fönstret som gör att jag absolut inte bör/kan vrida det till ett stående?
Se bilder
Jag insåg också att vi aldrig öppnat fönstren i badrummet.
Hade dessutom gamla fönster så jag ersatte dem med en glaskassett istället för att maximera glasytan.
Blev bra tycker jag,
Badrum med nyinstallerad glaskassett som fönster, frostad yta för privatliv, inredd med bänk och hyllor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PellePB
  • Laddar…
Riktigt snyggt. Tror man för det mesta vill ha stängt men nu när jag har ett öppningsbart sprillans nytt fönster vill jag gärna använda det. Annars blir det nog också en kassett
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
P PellePB skrev:
För mindre än ett år sen bytte vi vi alla fönster i nyinflyttade 60-talsvillan (Elitfönster) Nu är det dags att renovera ett badrum och då inser jag att med en dusch istället för badkar hamnar fönstret för nära duschen.
Jag tänker då att jag helt enkelt vill vrida fönstret så det blir ett stånde och sidohängt istf topphängt och därmed hamnar längre bort från duschen. Att köpa duschdörrar o annat känns för lätt :)
Fråga: är det något i ffa den utvändiga konstruktionen av fönstret som gör att jag absolut inte bör/kan vrida det till ett stående?
Se bilder
Jag avråder.
Det beslaget (på höger eller vänster sida) är inte gjort för att hålla hela bågens tyngd på det hållet.
Utöver problem med dränering, som andra nämnt.
 
  • Gilla
PellePB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.