Kramla
Hjälp önskas!

Kom hem från semester och möts av att kylen lagt av medans vi varit borta, den lyser och låter som vanligt, kompressorn brummar osv men varmt i skåpet.
Någon kunnig på ämnet om det är något som kan tänkas gå att laga eller fylla på kylmedel, dvs om det är värt att lägga pengar på.
Kan tänka mig att lägga några tusen, jag har för mig att höjden på nya skåp inte passar (180cm) är antingen för höga eller låga till den öppning de står i.
Visst har dem gått i många år och kanske har gjort sitt, men har både kyl o frys och det känns onödigt att byta om det kan vara ett enklare fel.

Mvh Kramla
Etikett på en Electrolux kyl med modellnummer, produktnummer, och andra tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Kramla Kramla skrev:
Hjälp önskas!

Kom hem från semester och möts av att kylen lagt av medans vi varit borta, den lyser och låter som vanligt, kompressorn brummar osv men varmt i skåpet.
Någon kunnig på ämnet om det är något som kan tänkas gå att laga eller fylla på kylmedel, dvs om det är värt att lägga pengar på.
Kan tänka mig att lägga några tusen, jag har för mig att höjden på nya skåp inte passar (180cm) är antingen för höga eller låga till den öppning de står i.
Visst har dem gått i många år och kanske har gjort sitt, men har både kyl o frys och det känns onödigt att byta om det kan vara ett enklare fel.

Mvh Kramla
[bild]
Ett mycket bra skåp kanske det bästa som någonsin gjorts. Omöjligt att veta med denna beskrivning vad som hänt. Förångaren är lite trolig eller kompressorn, har du matchande frys så reparera,
 
Kramla
electroluxaren skrev:
Ett mycket bra skåp kanske det bästa som någonsin gjorts. Omöjligt att veta med denna beskrivning vad som hänt. Förångaren är lite trolig eller kompressorn, har du matchande frys så reparera,
Drog ur kontakt igår kväll och tömde kylen, idag rengjort baksida noggrant från damm och gått igenom och ”motionerat” termostaten, efter inkopplad el så har jag lyckats att få igång den om termostaten står upp mot Max läget, kompressorn går och kyler och håller sig så den blir bra kall men har inte mätt temperaturen tyvärr. Vrider jag däremot ned termostaten typ 1/4 så stoppar kompressorn och går inte igång efter det fast jag väntat länge, mot Max igen och den startar.
Kan det vara så enkelt som termostaten!?
 
Kramla
Så här är status nu på morgonen 8 grader i kylen, la i en termometer efter inlägget igår.

Kylskåpstermostat inställd mellan max och min med grön lysande ON-lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kramla
Nu hemma från jobbet så är den av och ca 14 grader i kylen
 
A
Kramla Kramla skrev:
Drog ur kontakt igår kväll och tömde kylen, idag rengjort baksida noggrant från damm och gått igenom och ”motionerat” termostaten, efter inkopplad el så har jag lyckats att få igång den om termostaten står upp mot Max läget, kompressorn går och kyler och håller sig så den blir bra kall men har inte mätt temperaturen tyvärr. Vrider jag däremot ned termostaten typ 1/4 så stoppar kompressorn och går inte igång efter det fast jag väntat länge, mot Max igen och den startar.
Kan det vara så enkelt som termostaten!?
Med den fallbeskrivningen så JA mycket trolig termostat
 
Kramla
Pratade med vårt lokala proffsföretag på vitvaror idag och de kunde inte hinna med mitt skåp förens på mån nästa v, beställde då endast ny termostat som troligen jag får med mig hem imorgon tisdag.
Något speciellt att tänka på vid bytet av denna, förutom att dra ur elsladden?
 
Koppla rätt
 
Kramla
Vonelffors Vonelffors skrev:
Koppla rätt
givetvis(y)
 
A
Kramla Kramla skrev:
Pratade med vårt lokala proffsföretag på vitvaror idag och de kunde inte hinna med mitt skåp förens på mån nästa v, beställde då endast ny termostat som troligen jag får med mig hem imorgon tisdag.
Något speciellt att tänka på vid bytet av denna, förutom att dra ur elsladden?
Ta ur sladden ur väggen!
 
Kramla
electroluxaren skrev:
Ta ur sladden ur väggen!
Den tas ur som jag skrev, provade nu att bygla som du gav tips på i en annan tråd om Electrolux kylskåp och termostat, den hoppade igång så fint.
Då borde det inte finnas några tvivel om jag förstått rätt nu att det är termostaten som gått sönder.
Inväntar nu den nya termostaten :D

tack /Kramla
 
Kramla
Ny termostat monterad och den går som en klocka igen, nu är det bara hoppas det håller i sig:)
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
det är det fina med de lite äldre skåpen, bara byta termostat, på de nya med elektronisk styrning, kostar ofta elektroniken mer än ett nytt skåp.
 
  • Gilla
Kramla
  • Laddar…
Kramla Kramla skrev:
Ny termostat monterad och den går som en klocka igen, nu är det bara hoppas det håller i sig:)
Har en kyl i samma serie med samma problem så tänkte bygla termostaten och se om den hoppar igång som den ska. Hur kommer man enklast åt den på den här modellen? Måste man hänga av dörren och gå in från framsidan, eller kan man komma åt den ovanifrån? Hur gjorde du?
 
A
raubtier raubtier skrev:
Har en kyl i samma serie med samma problem så tänkte bygla termostaten och se om den hoppar igång som den ska. Hur kommer man enklast åt den på den här modellen? Måste man hänga av dörren och gå in från framsidan, eller kan man komma åt den ovanifrån? Hur gjorde du?
Bygla på kompressorn brun och svart
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.