Hej!
Jag köpte en begagnad spegel som saknar någon som helst form av upphängningmojäng på baksidan. Har funderat men inte kommit fram till någon lösning som känns riktigt bra.
Kan man få be om förslag på hur man bäst sätter upp denna spegel?

Förutsättningar:
Betongvägg
Spegeln väger 8 kg
Spegeln ska hänga i liggande position

Jag bör ha alla eventuella verktyg som behövs, samt plugg och skruv. Men vad tusan gör man för något på baksidan av spegeln för att kunna få upp den på väggen?

Väldigt tacksam för tips!
 
  • Baksidan av en spegel utan upphängningsanordning mot en betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
skruvögla och ståltråd?
 
C Christoffer L skrev:
skruvögla och ståltråd?
Jag var inne på skruv och ståltråd, men skruvögla är ju såklart bättre. Tack!
Positionsmässigt, vill man ha en på varje sida, och precis i mitten eller något högre upp?
 
Fast nej, nu när jag har låtit det sjunka in en stund så hänger jag inte med på idén riktigt.
För att kunna använda skruvöglor så behöver dom väl fästas ovanpå toppen av spegeln?
Jag vill inte ha något synligt, utan nått sorts fäste på baksidan av spegeln...
 
Du skruvar in skruvöglorna på baksidan av ramen.
 
Ser ju ut att vara ordentligt trä i ramen så det kanske tom. går att skruva på insidan av ramen.
 
Ska skruvöglan peka rakt bakåt? Kommer inte det att distansiera spegeln från väggen?
 
F Figur skrev:
Ska skruvöglan peka rakt bakåt? Kommer inte det att distansiera spegeln från väggen?
Jo lite. Inte så man märker det. Samma metod används för tavlor. Men sätter du öglorna på kortsidan av ramen så slipper du det ..
 

Bästa svaret

Enkelt!
Köp vinkelkrokar och borra passande hål för krok + plugg:
Metallisk vinkelkrok för upphängning med skruvända och vinklad krokdel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...W6JtQ6YrIXiCN3JY2LBoCyygQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Borra två 3 mm hål på baksidan av ramen:
Baksidan av en trähängd tavla med två rödmarkerade ställen för att borra hål för vinkelkrokar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mät avstånd noga!
Och häng upp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.