Nu har maskinen gått ett par tvättar efter bytet och allt verkar vara i sin ordning. Vattenläckan fortgick dock som tidigare. Letade och kollade utan att hitta något. Till slut såg jag att det var lite fuktigt runt tunna slangen som går från trumma till tvättmedelsfack. Var bara lite fuktigt och syntes knappt något vatten under tvätten.

Nåja, det var det bästa jag kunde hitta så satte några varv vulktape runt. En tvätt är avklarad och maskinen ser tror och fin ut.

Gummit i slangen kändes ok men hade en reva (från montage?) Och satt inte helt tight (spåret i bussningnen kändes bredare än hål+fläns). Baljan hade en fläns på 1-2mm runt hållet.

Bör jag genast köpa ny slang och byta eller kan jag lita på min lagning över tid?
 
  • Tvättmaskins trumma med en läckande slanganslutning och tecken på fukt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
J JFrisk skrev:
Nu har maskinen gått ett par tvättar efter bytet och allt verkar vara i sin ordning. Vattenläckan fortgick dock som tidigare. Letade och kollade utan att hitta något. Till slut såg jag att det var lite fuktigt runt tunna slangen som går från trumma till tvättmedelsfack. Var bara lite fuktigt och syntes knappt något vatten under tvätten.

Nåja, det var det bästa jag kunde hitta så satte några varv vulktape runt. En tvätt är avklarad och maskinen ser tror och fin ut.

Gummit i slangen kändes ok men hade en reva (från montage?) Och satt inte helt tight (spåret i bussningnen kändes bredare än hål+fläns). Baljan hade en fläns på 1-2mm runt hållet.

Bör jag genast köpa ny slang och byta eller kan jag lita på min lagning över tid?
Tja jag hade kört på du märker ju om den börjar läcka igen
 
electroluxaren skrev:
Tja jag hade kört på du märker ju om den börjar läcka igen
Jag gör så! Maskinen är åter ihopskruvad och ska in på sin rätta plats när golvet är städat.

Dock är jag mindre säker på om jag märker om det börjar läcka, allt vatten stannade i maskinen. Märkte inget innan lagret blev dåligt.
 
Om det läcker nån mer stans så är flytande packning från Biltema det bästa. Hade läckage runt elementen å en skarv på baksidan av trumman på min gamle Wascator WE60 å då tog jag ut elementen å sprutade flytande packning runt å det har hållit i snart 1 år nu
 
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
Och så länge hjälpte det...
Igår gick plötsligt strömmen. Hade lite mycket last så trodde en av huvudsäkringarna gått. Visade sig dock att det var jordfelsbrytaren.

Nu går jordfelsbrytaren i princip omedelbart efter att man slår på maskinen.

Insåg precis nu att maskinen kanske försökte fortsätta där den var... nu när den är tömd och "nödöppnad" testade jag igen. Drog på centrifugeringsprogram så går både vattenpump och trumman snurrar utan problem. Misstänker starkt att det är värmeelementet som gett upp denna gång?
 
A
J JFrisk skrev:
Och så länge hjälpte det...
Igår gick plötsligt strömmen. Hade lite mycket last så trodde en av huvudsäkringarna gått. Visade sig dock att det var jordfelsbrytaren.

Nu går jordfelsbrytaren i princip omedelbart efter att man slår på maskinen.

Insåg precis nu att maskinen kanske försökte fortsätta där den var... nu när den är tömd och "nödöppnad" testade jag igen. Drog på centrifugeringsprogram så går både vattenpump och trumman snurrar utan problem. Misstänker starkt att det är värmeelementet som gett upp denna gång?
Är det ingen läcka som rinner på motorn så kan det absolut vara elementet
 
electroluxaren skrev:
Är det ingen läcka som rinner på motorn så kan det absolut vara elementet
Beställde ett nytt element, andra funktioner var det ju inget fel på.

Lite otålig som man är tog jag bort elementet för att se så det inte är fler bitar som behöver beställas. Efter borttagande av ett par bitar kalk ser det ut såhär. Tror nog felet är identifierat... Uppvärmningselement med tydliga tecken på kalkavlagring och slitage, framtagna efter demontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MrJozk och 1 till
  • Laddar…
Kalken gör att patron inte blir av med värmen, i vissa fall kan patron börja glöda under kalken och då blir sprickor i den, en klassiker på patroner för VVB.
 
Ja, det satt ordentliga kalkproppar på denna och det ser onekligen ut på patronen som den gått väldigt varm ungefär på mitten. Nu var en ny patron rätt billig och förhoppningsvis hyfsat lätt att få dit tätt igen, men ska nog ändå dra lärdom av detta och försöka avkalka maskinen i framtiden.

Skulle kanske köpt med en ny vattenpump också, som felen kommer nu lär väl den vara nästa typiska sak och ge upp snart den med...
 
A
J JFrisk skrev:
Ja, det satt ordentliga kalkproppar på denna och det ser onekligen ut på patronen som den gått väldigt varm ungefär på mitten. Nu var en ny patron rätt billig och förhoppningsvis hyfsat lätt att få dit tätt igen, men ska nog ändå dra lärdom av detta och försöka avkalka maskinen i framtiden.

Skulle kanske köpt med en ny vattenpump också, som felen kommer nu lär väl den vara nästa typiska sak och ge upp snart den med...
Jätte lättat få tät
Dra bara muttern med handkraft som ett barns
 
electroluxaren skrev:
Jätte lättat få tät
Dra bara muttern med handkraft som ett barns
Tänkte det borde vara så, men vågade inte tro något innan allt var på plats.

Elementet dök upp idag, likt tidigare men inte identiskt. Snabbt installerat. Åkte iväg och köpte lite avkalkning för att inte riskera att någon kalkklump låg kvar och körde sönder pumpen det första som hängde. Körde sköljprogram och nu en snabbtvätt. Vattnet varmt och maskinen verkar gå, hoppas det håller sig så en stund framöver också!

Vet inte hur andra tvättmaskiner är, men denna känns ganska logisk och enkel att underhålla.
 
Logisk, enkel att underhålla och dessutom värd besväret att skruva med skulle jag säga, håller tummarna att du inte behöver byta annat än kol och avloppspump före 2030.
 
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
A
J JFrisk skrev:
Tänkte det borde vara så, men vågade inte tro något innan allt var på plats.

Elementet dök upp idag, likt tidigare men inte identiskt. Snabbt installerat. Åkte iväg och köpte lite avkalkning för att inte riskera att någon kalkklump låg kvar och körde sönder pumpen det första som hängde. Körde sköljprogram och nu en snabbtvätt. Vattnet varmt och maskinen verkar gå, hoppas det håller sig så en stund framöver också!

Vet inte hur andra tvättmaskiner är, men denna känns ganska logisk och enkel att underhålla.
Den är väldigt servicevänlig ja
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.