Jag mailade kommunen och frågade om det krävs bygglov för fönsterbyte under vissa förutsättningar och fick ett långt generellt svar (som inte svarade på min fråga). I svaret står det bland annat såhär:

"Vad som kan vara avgörande för lov eller ej är om den ändrar storlek, karmar och isolering som ex U-värdet, färgändringen kan påverka områdets karaktär."

Jag har aldrig tidigare hört att det skulle kunna behövas bygglov för förändrat U-värde på fönster. Jag hittar inget om det på kommunens webbsida eller hos Boverket. Kan det verkligen vara så, eller var personen som svararde helt ute och cyklade?

Ändrar man verkligen "områdets karaktär" genom att dra ner värmepannan ett par grader? :thinking: För det går ju att byta till isolerglas på befintliga fönster, vilket inte påverkar utseendet en enda millimeter men ändrar U-värdet.

Det jag frågade om hade för övrigt inget med U-värde eller tvåglas/treglas att göra. Just det som jag frågade om står inte ens på listan, nämligen byta från fönster med träbågar till fönster med underhållsfria aluminiumbågar i exakt samma färg :rolleyes:
 
E
Att det kan krävas lov för förändrat U-värde handlar om att de nya fönstren kanske har sämre värde än Boverkets krav på energisnålt byggande, vilka gäller även vid renovering, om-, och tillbyggnation.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
E Emil_K skrev:
Att det kan krävas lov för förändrat U-värde handlar om att de nya fönstren kanske har sämre värde än Boverkets krav på energisnålt byggande, vilka gäller även vid renovering, om-, och tillbyggnation.
Menar du att man inte får försämra U-värdet, eller att man alltid måste byta till godkänt värde om man tex byter ut gamla skruttiga tvåglasfönster?
 
  • Gilla
Real-House
  • Laddar…
surris
Kravet är U-medelvärde. Byte av fönster på en villa omfattas inte som en större ombyggnation eller renovering isf skulle hela klimatskalet hanteras.

Det finns rekommendationer från Boverket på U-värde på nya fönster.

Men rent tekniskt skulle man kunna ha 1-glasfönster och sen extremt andra välisolerade byggnadsdelar för att klara kravet på U-medelvärdet. Men inget som ska beröra dig.

Däremot så kan det ju krävas bygglov om det kraftigt förändrar byggnadens karaktär eller om byggnaden är belägen i en detaljplan.
 
E
Ja, lite både och. Vid ändringar på klimatskalet ska Boverkets byggregler om energihushållning följas. Så även om skruttiga tvåglasfönster byts ut kanske de nya fönstren inte är tillräckligt bra för att hamna inom gränsvärdena.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
surris
Nej det är inget krav, men det ska eftersträvas. Men man får inte byta till sämre om inte särskilda krav finns.

Men vem kollar det liksom? Kommunerna brukat ha skitdålig koll på sådant.

Det händer att man vid renovering och nybyggnation sätter in fönster med högre U-värde än Boverkets.

Om det skulle vara ett krav skulle knappast tillverkare sälja dessa fönster.
 
Redigerat:
E
Personligen hade jag struntat i att ens meddela kommunen om fönsterbytet om de nya fönstren är i stort sett likadana som de gamla med undantaget att de nya är i aluminium.

Å andra sidan vill jag inte förorda rättshaveri, trots att det är en stig jag själv ofta och gärna beträder.
 
  • Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
E Emil_K skrev:
Personligen hade jag struntat i att ens meddela kommunen om fönsterbytet om de nya fönstren är i stort sett likadana som de gamla med undantaget att de nya är i aluminium.

Å andra sidan vill jag inte förorda rättshaveri, trots att det är en stig jag själv ofta och gärna beträder.
Vi bor i en kommun som anser att en rabattkant med två rader stenar på varandra är en mur och kräver bygglov oavsett höjd, så det kändes säkrast att loda lite. Vi har lite olika alternativ beroende på hur hårt dom sätter sig på tvären. Tyvärr var ju svaret lite svårtolkat för just vårt fall Och ett av våra alternativ är att renovera det befintliga fönstret (ena glaset är sprucket) och byta det inre glaset mot isolerglas, men då lät det ju helt plötsligt som att även det skulle kunna kräva bygglov Det låter absurt, med tanke på att man inte behöver bygglov för att tex tilläggsisolera vinden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.