I ett ämne med 6000 inlägg hoppas man att viss skämtsamhet tillåtes. Igår såg jag i alla fall på byn ett motormagasin i färd med räckviddstester, jämförandes elbil med bensin-SUV. De hade lastat bilarna som en vanlig villaägare.
 
  • Släpvagn fullastad med stora stenar för test av fordonens lastkapacitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
Scout och 3 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Vad har du för ”vill-ha” krav på en el-bil? (Eg bil allmänt) :) åker du långt så du behöver (ur elsynvinkel) lite mer long range ? Ska det vara nån speciell färg? Typ (alltså suv/liten bil/stor)? Minimum hästkrafter? Bra ljud (dvs speciell ljudanläggning)? ..

Nyfiken på vad de där 700 pengarna har som inte nån billigare har :)
Det ska absolut inte vara en SUV. Det ska vara en sportig sedan eller kombi.

Jag vill ha precis allt det där som är svårt att mäta i siffror och som bara "en sann bilentusiast kan känna" som det stod i en artikel för länge sedan. Något annat än att bara åka A till B med, som i en Toyota Corolla där man varje sekund hoppas att man är framme så att man kan stiga ur bilen (jag förstår att för vissa är Toyota Corolla en av de bästa bilar som går att köpa och rent rationellt är det nog det också).

Om jag är sur på morgonen ska jag komma glad till jobbet, och om jag lämnar jobbet irriterad ska jag komma hem glad
. Motorn ska bli på bättre och bättre humör hela vägen till varvstoppet. Det ska gå att busköra lite lagom, man ska kunna njuta av chassibalansen på vintern och det ska gå att sträckköra tyst och bekvämt 100 mil i 120 km/h och komma fram på gott humör, utan värk i hela kroppen.

De sista 30 åren eller så har dessa krav uppfyllts av tyska bilar (A6, 5-serie, E-klass etc) med nypriser motsvarande 600-800k med dagens pengar. Bilar som kan vara tio år gamla och mätarskruvande men ändå upplevas bättre än en ny "skitbil". Men detta är alltså ytterst subjektivt och för mig är det en BMW med sexcylindrig bensinmotor som passar in. De senaste åren har denna bild dock förändrats. Tyskarna är inte automatiskt bäst. Hela bilbranschen har också blivit mer likformad och tråkig. Det finns knappt "skitbilar" längre. Det finns heller inte lika många bilar som skapar habegär (vi behöver inte räkna exotiska bilar, utan bara sådana som säljs i volym).

Jag är dock ingen bakåtsträvare, och jag längtar efter elbil. Inte bara för att det är långsiktigt hållbart utan för roligheten i att optimera laddningen (vi har solpaneler och batterisystem till huset och eget styrsystem för värmen osv) och prestandan/körglädjen. Men det måste kännas rätt och jag tänker inte spola ner pengar i avloppet. Min nuvarande bil kostade 145000 och är just en 5-serie med bensinsexa som nyss gått 20000 problemfria och billiga mil. Varje gång jag ser den tänker jag att jag borde skaffa en ny, och varje gång jag åker på långresa skjuter jag upp det lite till. Vid besiktningen visar Co alltid 0 och HC alltid långt under 10 (kravet är 200). Avgasröret blir INTE svart på INSIDAN.

Det troligaste är att det blir utbyte av andrabilen till en enklare elbil eller en "billig" begagnad elbil. Synd att BMW i3 har "vissa tillkortakommanden i sin design" för den verkar annars vara bra. Tillförlitlig, rolig att köra och finns som begagnad till vettiga priser.

Den här videon gör att i4 lockar
 
Redigerat:
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
halper halper skrev:
I ett ämne med 6000 inlägg hoppas man att viss skämtsamhet tillåtes. Igår såg jag i alla fall på byn ett motormagasin i färd med räckviddstester, jämförandes elbil med bensin-SUV. De hade lastat bilarna som en vanlig villaägare.
Inga villaägare har reservhjul till släpkärran, så det där testet är ju helt orealistiskt. :)
 
  • Gilla
  • Haha
sinclairhacker och 1 till
  • Laddar…
sunnis
martin43 martin43 skrev:
Det kryllar av "billiga" Volvo V90. Nya med bra utrustning för under 400000 eller obetydligt begagnade (1år) för 300000.
Jag som spanar efter elbil och alltid suckar när jag inser att jag måste upp i 700000kr blev lite chockad av hur billiga vissa fossilbilar är i jämförelse. För 400000 kr får man både pengar till skatter och bränsle för 20000 mil.

Nu är ju kostnaden egentligen inte inköpspriset utan hur mycket bilen minskar i värde när man äger den, och just idag är andrahandsvärdet på elbilar otroligt högt. Det tror jag kommer att "slå om" rätt snabbt när utbudet av både nya och begagnade ökar. Frågan är när det sker. Är det om 2 år? 3? 5? 7? Det gör kalkylen osäker om man tänkt äga bilen mer än 2-3 år.
Såklart kommer nyförsäljningen och begagnatmarknaden att normalisera sig över tid.

Fråga är dock lite felställd, det intressanta är vad som kommer hända med andrahandsvärdet på de fossila bilarna. Om det är något som är osäkert att äga de kommande åren är en dyr ICE bil som fortfarande har en del fallhöjd. En annan aspekt är att det är mycket ovanligt att BEV ägare går tillbaka till ICE, det kommer vattna ur antalet köpare på den fossila begagnatmarknaden över tid.

Rusande drivmedelskostnader är en annan...
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Det ska absolut inte vara en SUV. Det ska vara en sportig sedan eller kombi.

Jag vill ha precis allt det där som är svårt att mäta i siffror och som bara "en sann bilentusiast kan känna" som det stod i en artikel för länge sedan. Något annat än att bara åka A till B med, som i en Toyota Corolla där man varje sekund hoppas att man är framme så att man kan stiga ur bilen (jag förstår att för vissa är Toyota Corolla en av de bästa bilar som går att köpa och rent rationellt är det nog det också).

Om jag är sur på morgonen ska jag komma glad till jobbet, och om jag lämnar jobbet irriterad ska jag komma hem glad
. Motorn ska bli på bättre och bättre humör hela vägen till varvstoppet. Det ska gå att busköra lite lagom, man ska kunna njuta av chassibalansen på vintern och det ska gå att sträckköra tyst och bekvämt 100 mil i 120 km/h och komma fram på gott humör, utan värk i hela kroppen.

De sista 30 åren eller så har dessa krav uppfyllts av tyska bilar (A6, 5-serie, E-klass etc) med nypriser motsvarande 600-800k med dagens pengar. Bilar som kan vara tio år gamla och mätarskruvande men ändå upplevas bättre än en ny "skitbil". Men detta är alltså ytterst subjektivt och för mig är det en BMW med sexcylindrig bensinmotor som passar in. De senaste åren har denna bild dock förändrats. Tyskarna är inte automatiskt bäst. Hela bilbranschen har också blivit mer likformad och tråkig. Det finns knappt "skitbilar" längre. Det finns heller inte lika många bilar som skapar habegär (vi behöver inte räkna exotiska bilar, utan bara sådana som säljs i volym).

Jag är dock ingen bakåtsträvare, och jag längtar efter elbil. Inte bara för att det är långsiktigt hållbart utan för roligheten i att optimera laddningen (vi har solpaneler och batterisystem till huset och eget styrsystem för värmen osv) och prestandan/körglädjen. Men det måste kännas rätt och jag tänker inte spola ner pengar i avloppet. Min nuvarande bil kostade 145000 och är just en 5-serie med bensinsexa som nyss gått 20000 problemfria och billiga mil. Varje gång jag ser den tänker jag att jag borde skaffa en ny, och varje gång jag åker på långresa skjuter jag upp det lite till. Vid besiktningen visar Co alltid 0 och HC alltid långt under 10 (kravet är 200). Avgasröret blir INTE svart på INSIDAN.

Det troligaste är att det blir utbyte av andrabilen till en enklare elbil eller en "billig" begagnad elbil. Synd att BMW i3 har "vissa tillkortakommanden i sin design" för den verkar annars vara bra. Tillförlitlig, rolig att köra och finns som begagnad till vettiga priser.

Den här videon gör att i4 lockar
[media]
(y) .. det kommer nog trevligare/fler elbilar framöver.. det är inte fel att vänta in marknaden så att säga..(den är fortfarande väldigt ny). Det kommer troligen en bil som passar dig (göra dig glad) inom några år och man måste ju inte ha så bråttom eg .. (även om du då troligen får kompromissa med något på den bilen också trots allt..).

Men det kommer ploppa in flertalet olika varianter på elbilar.. från alla märken framöver.. (i olika prisklasser),

Samma för oss som vill ha drag.. det/dragmöjligheten har ju precis bara börjat nosa på elbilarna typ..

Just nu jobbar nog de flesta med att försöka få fram elbilen som klarar husvagnarna.. den marknaden är jättestor och verkar väldigt intresserade! :)
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Såklart kommer nyförsäljningen och begagnatmarknaden att normalisera sig över tid.

Fråga är dock lite felställd, det intressanta är vad som kommer hända med andrahandsvärdet på de fossila bilarna. Om det är något som är osäkert att äga de kommande åren är en dyr ICE bil som fortfarande har en del fallhöjd. En annan aspekt är att det är mycket ovanligt att BEV ägare går tillbaka till ICE, det kommer vattna ur antalet köpare på den fossila begagnatmarknaden över tid.

Rusande drivmedelskostnader är en annan...
Det kan vara så att andrahandsvärdet på en bensinare kan kan vara mycket högre än man tror. Många vill inte eller kan inte köra elbil.
Jag tror inte man ska försöka sia just nu.
Men andrahandsvärdet kommer troligtvis att minska när fler bilar kommer ut. Så att idag skryta om ett högt andrahandsvärde på elbilen. Kommer troligtvis får se värdet sjunka.
Det som gör bensinaren är den ska få säljas mer. Den kommer inte bli någon super grej
 
sunnis sunnis skrev:
Fråga är dock lite felställd, det intressanta är vad som kommer hända med andrahandsvärdet på de fossila bilarna.
Beror på perspektivet. Jag har inga planer på att köpa en fossilbil ny som jag beskrev tidigare. Och köper jag en beg. fossilbil för 150-250k eller så spelar det ju ingen roll om andrahandsvärdet är 50000 eller 95000 om några år så, värdeminskningen per månad är låg ändå.
Att köpa en ny fossilbil för 800k+ är garanterat en lika dålig affär som det alltid varit! :)
 
Snigla Snigla skrev:
Just nu jobbar nog de flesta med att försöka få fram elbilen som klarar husvagnarna.. den marknaden är jättestor och verkar väldigt intresserade! :)
Det är lite det som är grejen. Tekniken för lång räckvidd med husvagn kommer ta ett tag, åtminstone om det ska vara till hyfsad vikt och pris. Det kräver helt enkelt att man bär med sig betydligt mer energi om man vill ha glest mellan stoppen. Men med snabbladdning så funkar det redan idag om man vill och om man har råd med en Tesla Model X eller liknande. Kanske kommer det lite mer aerodynamiska vagnar också som är bättre anpassade att dras av elbilar. Självklart ska alla nya husvagnar också ha integrerade solpaneler i taket och givetvis ska släpvagnskontakten vara dubbelriktad. Husvagnen kan ju faktiskt ha ett hjälpbatteri också.:) Allt detta kommer inte vara ett dugg billigt på länge dock.

Elbilarna har fått bra räckvidd mycket pga. att man minimerat energiåtgången. Framförallt lågt luftmotstånd men även optimerad styrning av värme och kyla av kupén, optimering av alla komponenter i drivlinan osv. Därför blir de dåliga på konstant hög last, såsom med husvagn eller Autobahn-hastighet. Koppla in till OBD-uttaget på en elbil och kolla hur lite el som faktiskt används till framdrivningen i 50 eller 70 km/h. Eller även i 150 km/h tack vare det låga luftmotståndet. I stadstrafik kan hälften av elen gå åt till annat än att köra framåt.

Av detta skäl finns redan stadsbussar och lastbilar som går på el. En stadsbuss eller distributionsbil är stora och tunga men kör väldigt sakta i snitt och mycket start och stopp => Mycket låg medeleffekt och mycket energiåtervinning => Perfekt för batteridrift!
Men långa tunga transporter (eller flygplan och helikoptrar!) är jobbigt med batteri i dagsläget.

Jag tycker å andra sidan det är rätt elegant att tekniken prioriterar så här åt oss av sig själv - stadsbuss och distributionsbilar på el och sedan i en öde öken någonstans gör det inte så mycket om man säljer en ny lastbil med modern avgasrening som kan arbeta helt optimalt vid långa körningar.
 
Byt husvagnen mot husbil så är problemet löst ;)
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Byt husvagnen mot husbil så är problemet löst ;)
Eller tält eller hotell eller stuga.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
S
sunnis sunnis skrev:
Rusande drivmedelskostnader är en annan...
Japp. Med de elpriser vi toppat på nyligen så var det dyrare att köra på el. En nedlagd reaktor till så kommer den prisnivån bli vanlig.
 
S STB skrev:
Japp. Med de elpriser vi toppat på nyligen så var det dyrare att köra på el. En nedlagd reaktor till så kommer den prisnivån bli vanlig.
Pratar du om någon tillfällig topp nu eller dyra snabbladdare? Det finns väl ingen privatkund som på sin elräkning sett ett elpris som gör elbilens elkostnad dyrare än bränslebilens bränslekostnad?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Byt husvagnen mot husbil så är problemet löst ;)
Malus på husbilar är så stor så det finns i princip ingen nyförsäljning av dessa i Sverige längre.
 
  • Haha
ByggPlankan
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Malus på husbilar är så stor så det finns i princip ingen nyförsäljning av dessa i Sverige längre.
Det är därför de ska drivas med el ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.