Vi har precis träffat säljare för och begärt in offert på Stafffansgården och Björken från Hjältevadshus. Vårt intryck av både säljaren och deras hus är än så länge bara positiva.

Dock är vi lite tveksamma till deras val av grund. De vill att vi bygger på en sk "Finndomogrund" som enligt Hjältevadshus är en krypgrund. Säljaren säger att det är en tät och isolerad värmegrund + att de medföljer en luftavfuktare. Vi skulle helst önska en gjuten platta med vattenburen golvvärme i plattan.

Är det någon som har erfarenhet av Hjältevadshus (vi bygger i Kalmartrakten) och även om olika sorters grunder?

Mycket tacksamma för svar...

Emma o Per
 
Hej
Vi är jättenöjda med vårt björken i Tyringe.
Anders
 
Kul! Är ni nöjda med företaget i helhet eller är det någonting som ni tycker kunde ha varit annorlunda?

Får man fråga om ni valde ni totalfärdigt alternativ eller valde ni att inreda övervåningen själva?

/Emma
 
Vi köpte vårt av Kristianstad och blev proffsigt bemött av Ulrik.
Vi bestämde oss för snickerifärdig övervåning och då lastades allt matr på taket till bottenvån innan de satte taket på. Allt matr fanns på plats så snickarna kunde starta med en gång och 5-6 veckor senare stod huset klart.
Visst det har varit lite skönhetsmissar bla trägolvet i botten vån som skall bytas ut alltihopa men det stora hela ett kanonbra hus och välisolerat.
foto på fasaden finns på Hj hemsida under ref.
Hur ska Ni göra?
Anders
 
Vi funderar på Björken eller Staffansgården. Staffansgården är ju som Björken fast med med en vinkel på baksidan. Är mest sugna på den men smakar det så kostar det ju som bekant. Säljaren Johan kommer hem ännu en gång på måndag för att presentera en offert på de hustyperna. Vi lutar mest åt att göra övervåningen själva, eventuellt med material fån Hjältevadshus.

Har ni gjort några tillval eller ändringar i huset? Vad landade Ert husbygge på kostnadsmässigt?

/Emma
 
Hej!

Eftersom jag också bor i Kalmar måste jag ge lite input.

Vi tittade nämligen också på Hjältevadshus ett tag och även om vi inte valde dem så tycker vi fortfarande att vi fick bra bemötande & service av säljaren, som måste vara samma person som du nämner. Dessutom känner vi till ett annat par som byggt ett Björken här, så vi har sett ett projekt slutföras lyckligt och väl.

Det finns flera fördelar med Hjältevadshus. Först och främst så har de totalentreprenad, snabb byggtid och, när vi kollade, acceptabel leveranstid (kanske har förlängts under det senaste året...?). Till skillnad mot Smålandsvillan & Älvsbyhus var det tämligen fritt fram att flytta omkring rum och väggar i planlösningen så länge man höll sig inom "modulerna" som deras hus är uppbyggda av. Jag tyckte det var mycket större utbud på tillvalen också.

Däremot är jag ganska tveksam till om Hjältevadshus verkligen är billigare än t ex Eksjöhus, som kör med platta på mark och som väl har snäppet högre standard på sina hus. Om ni vet med er att ni inte kommer att välja ett endaste tillval så kanske Hjältevadshus är prisvärda, men annars rekommenderar jag er verkligen att be om offerter från fler hustillverkare. Eksjöhus är bara ett exempel. Myresjöhus finns ju också i stan och verkar ofta dyra men synar man vad som ingår riktigt noga så kanske det inte är så stor skillnad trots allt? LB-hus är ju en annan hustillverkare som erbjuder totalentreprenad. Gör en lista på sådant som ni inte kan tänka er att vara utan i huset, som ni vet att ni kommer att betala extra för om det inte ingår från början. Se till att få pris på allt sådant, även om det verkar vara småsaker. Många bäckar små...

Grunden vill jag inte ge några synpunkter på - många experter säger att det är helt OK med krypgrund. Finndomogrunden är väl typgodkänd och allt. Vi ville dock hellre ha platta på mark för man slipper ju radiatorerna också om man har golvvärme i plattan. Överhuvudtaget så känns det behagligare när värmen kommer från golvet. Tycker vi.

Nu kanske ni inte tittar på Hjältevadshus på grund av priset? I så fall så kan ju vilken hustillverkare som helst göra liknande hus som dem. Så, fortsätt att se er omkring lite är mitt råd.

Lycka till!
 
Apropå Hjältevads grundkoncept;

vi byggde för snart två år sedan (Uppsalatrakten) och var en av de första som fick den då nya grundtypen (tät krypgrund med avfuktare).

Har funkat ganska bra. Vi har inte lyckats få grunden helt tät än (ligger i plan för sommaren...), vilket märks om det blåser rejält och regnar/har regnat - luftfuktigheten stiger då sakta men säkert. Annars är luftfuktigheten oftast mellan 55-60%. Positivt är också att grunden håller sig ganska varm, tror inte den gick under +5 i vintras. Beror nog på att vi har golvvärme.

En fördel med krypgrund är ju att man kommer åt huset underifrån, lätt att dra ev kabel på nedervåningen... nackdelen är ju givetvis att avfuktaren tuggar el.
 
Vi har byggt Rosen och är mycket nöjda! Säljaren som vi haft har varit mycket bra och vi är nöjda. Valet att det blev just Hjältevadshus är ganska enkelt. Vi var i kontakt med 3 olika hustillverkare HVH, Älvsbyhus och Modulenthus. Säljarna i de två andra bolag var lite märkliga, den ena hörde inte av sig trotts att vi sa att vi var nästan säkra på att vi skulle bygga med de, den andra "glömde" anslutningsavgifter hela tiden i sina produktionskalkyler.

Vi tyckte att HVH var mycket prisvärda och vi fick ett seriöst intryck. Som andra påpekat tidigare, så kunde vi flytta runt väggar och ändra i planlösning så att den föll oss i smaken. Standarden är relativt hög anser vi om vi tittar på priset. Visserligen har vi inte kakel och klinkers i badrummen, men det ville vi inte heller ha. Så jag kan verkligen rekommendera Hjältevadshus!
 
EmmaE.
Du vill inte dela med dig av offerten som du fått? Vet att man ska prata med säljare o s v och det ska vi göra också. Tänkte mest som en fingervisning ungefär vad det ligger på. Är Björken som vi tittat lite på...
 
Fick offert idag på ett björken med egen planlösning med g49 garage,
2,1 + grund ca 250kkr

Tillvalen är rostfritt, nibe 360, bastu, ryggåstak i allrum mm.
Detta i nf skick

L-G

Glömde golvvärme bottenplan
 
Krypgrund för 250 000? Inkl markarbeten förmodar jag? Låter lite dyrt tycker jag!?
Är det genom HVH då?
 
bara uppskattat. Vi får riktigt pris när grunfirman har varit och tittat på tomten.

Bättre att räkna för högt än för lågt tycker jag.

Hadet
L-G
 
plitte skrev:
Krypgrund för 250 000? Inkl markarbeten förmodar jag? Låter lite dyrt tycker jag!?
Är det genom HVH då?
Ja, det måste vara med arbete.
Vi gav 52.500 för bara grunden. + att gräv/schackt arbete för hela bygget gick på ca 120.000:-
Men det kan ju variera beroende på markförhållanden!
 
Obs! Man kan inte få platta till modulhus. Det går bara för platsbyggda hus...

mvh
 
Svar till Mikael K:

Vi har nu bestämt oss för att anlita Eksjöhus. Mest pga att vi inte ville ha en krypgrund och att Eksjöhus hade ett högre inredningsstandard i grundutförandet enligt vår uppfattning. Men det priset vi fick för Björken om jag inte missminner mig låg på ca 1,7 miljoner och då är inte markarbetet inräknat utan enbart deras grundpris för huset i basicutförande. Det gick inte heller att välja bort golv, tapetsering och dyl på nedervåningen för att istället göra det själv.

Säljaren var mycket trevlig dock så märkte vi att han gärna baktalade sina konkurrenter och deras byggstil när han märkte att vi började dra oss ur. Han var också väldigt mån om att vi snabbt skulle komma fram till ett beslut. Vi anser att ett så här stort köp måste få ta lite tid innan man kan bestämma sig...

Men jag tror ändå att de bygger bra hus, hos oss var det magkänslan vi gick på till sist.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.