Satt och kollade på sängramen på bifogad bild, hur går man till väga för o få ihop träet såhär på ett smidigt sätt?
I diskussion med gubben hemma fick jag till svar att ska limmas och pressas ihop, typ som när man bygger en skärbräda, hade ju mer hoppats på att det fanns en Enkel lösning med en dold regel bakom att spika i eller nån annan hemlighet?

Nån som har nå bra idé på en snygg lösning på sammansättning av träet? för jag är riktigt sugen på att bygga nå liknande, men gärna enkelt (har tummen mittmonterad och dåligt tålamod så limma o vänta o se om resultatet blir bra är inte vad jag är ute efter, men kanske enda lösningen om man vill ha det fint?)
 
  • Sängram gjord av sammanfogade träpallar i olika färger och storlekar visad i tre moment: färdig säng, närbild på huvudgavel, och grundram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Min gissning är att den som byggde sängen på bilden har tillgång till en schysst rikt och plan-hyvel. Jag är alltid lite skeptiskt till "made from pallet wood" projekt, känns som om det är ganska mycket jobb med att få till en säng i klass med den på bilden, även om man inte anväder gamla begagnande EU-pallar med spik och jox i.

Det är klar att man kan pröva att bara köra på men om man inte riktar upp virket innan så blir det nog väldigt vint och snett med så stora skivor som på bilden.

Att bara skruva fast brädstumpar på platt skiva typ plywood eller något låter som en smart lösning, men det kommer nog att lämna ganska stora glipor om inte ämnena riktas ordentligt upp innan.
Men har man några eu-pallar, en OSB eller plywoodskiva och en såg liggandes så är det ju gratis att pröva och se hur det blir.
 
E
Tänk också på att EU-pallar nästan uteslutande består av värmebehandlad gran eller tall. Inte som i USA där pallarna byggs av spillvirke i alla möjliga träslag.
 
E Emil_K skrev:
Tänk också på att EU-pallar nästan uteslutande består av värmebehandlad gran eller tall. Inte som i USA där pallarna byggs av spillvirke i alla möjliga träslag.
Har tillgång till alla möjliga pallar, funderade mest över om det går att sammanfoga liknande utan att avancera med limning
 
E
Ja, spika bräderna på en plywoodskiva. Men som ivp skrev ovan så kan det komma att glipa en del om ingenting görs åt kanterna som ska ligga an varandra
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Oj sorry missade helt svaret ovanför :)
Får ta o prova de när jag samlat ihop lite material, kanske får börja med nå mindre avancerat projekt än en dubbelsäng.

Jo med tanke på att dom flesta andra bilder man får upp på "pallet bed" verkar bestå av en staplad hög av pallar så känns det som du har rätt i att det nog kanske ligger mer jobb bakom projektet än jag sku önska...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.