Hej!
Har en gammal trotjänare här hemma som börjat bråka. Den tar inte vatten och går inte vidare i programmet. Jag tog loss värmeväxlaren och försökte få loss böset som fastnat längst upp till vänster. Jag rengjorde även givarhuset. Jag såg att i botten på maskinen var det lite vatten och att det aktiverade aquastopen (tror jag att det är, den röda pinnen som åker upp). Den funkade perfekt efter att jag tagit loss och rengjort men sedan efter 2 diskar så har den slutat fungera igen... Så är det stop någonstans eller någon sensor som ballar ur?
Jag är novis på detta så jag tar gärna emot tips på vad jag kan göra för att fixa den och gärna info om vad alla delar i värmeväxlaren går till =)
 
  • Vinkelvis öppen diskmaskin visar inre delar och värmeväxlare, med lite vatten i botten och en röd pinne synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diskmaskinens insida med avtagen värmeväxlare och synlig röd aquastoppinne samt andra komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inuti en diskmaskin med synliga värmeväxlarrör, slangar och en möjlig aquastop-mekanism.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag kör den och kollar så försöker den pumpa ut vatten ur rör 2 in i rör 1 och den orkar inte helt med det utan vatten nivån går upp till ett par cm innan svängen och går lite upp o ner innan allt går ner tillbaka igen. Kan det vara en motor som inte orkar? och då inte fortsätter in i programmet. För hoppar jag över den delen manuellt så blåser den bara luft i diskmaskinen
 
A
K kalle bunnfors skrev:
När jag kör den och kollar så försöker den pumpa ut vatten ur rör 2 in i rör 1 och den orkar inte helt med det utan vatten nivån går upp till ett par cm innan svängen och går lite upp o ner innan allt går ner tillbaka igen. Kan det vara en motor som inte orkar? och då inte fortsätter in i programmet. För hoppar jag över den delen manuellt så blåser den bara luft i diskmaskinen
Rengör slangarna och anslutningen till vatten låset
 
Har rengjort slangarna och kollat att det inte är stopp någonstans i avloppet. Den tar ut vattnet nu men fastnar sedan i programmet. Om jag manuellt "drar/trycker" på den blåa staven på givarhuset hoppar den igång. Kan det vara att kontakterna är rostiga och inte får input att köra igång? Har någon nåt bra tips på att rengöra kontakter?
 
A
K kalle bunnfors skrev:
Har rengjort slangarna och kollat att det inte är stopp någonstans i avloppet. Den tar ut vattnet nu men fastnar sedan i programmet. Om jag manuellt "drar/trycker" på den blåa staven på givarhuset hoppar den igång. Kan det vara att kontakterna är rostiga och inte får input att köra igång? Har någon nåt bra tips på att rengöra kontakter?
den blå staven är tillför när maskinen har rätt nivå och det har ju inte din.
men tömmer den riktigt eller är det vatten kvar?
tar den in nått vatten övht?
 
A
Jag skulle börja med att ta bort behållaren och ta ut den i trädgården och blåsa igenom den med trädgårdsslangen, eller bara byta den
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.