Kan någon berätta vad det här är för något? Fasad med röda paneler och en okänd grå enhet monterad ovanför ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Antenn till elmätaren.

Det är väl fasadmätarskåpet som skymtar där nere i bilden.
 
  • Gilla
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
Kan vara utetemperaturgivare till något värmesystem? Eller antenn till el-mätaren?
 
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
Klipper du sladden kommer någon;)
Gissar på ett elbolag.
 
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Antenn till elmätaren.

Det är väl fasadmätarskåpet som skymtar där nere i bilden.
Jo det är mätarskåpet som syns, jag har ingen sån där på min bostad men det här är ett garage på samma ort så därför undrade jag vad det är.
 
E
Har du inte antennen på fasaden så sitter den inne i skåpet.

Det var väl för dålig mottagning just på den platsen, så den behövde flyttas ut.
 
E Emil_K skrev:
Har du inte antennen på fasaden så sitter den inne i skåpet.

Det var väl för dålig mottagning just på den platsen, så den behövde flyttas ut.
Behövs antenn eftersom den sändare/mottagare som finns i mätaren inte räcker till, sätts en extern antenn upp
 
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
E Emil_K skrev:
Har du inte antennen på fasaden så sitter den inne i skåpet.

Det var väl för dålig mottagning just på den platsen, så den behövde flyttas ut.
Har ingen antenn på huset o elmätaren inne på väggen o ingen antenn där heller, kan den vara inbyggd i mätaren?
 
P ptlf skrev:
Har ingen antenn på huset o elmätaren inne på väggen o ingen antenn där heller, kan den vara inbyggd i mätaren?
Exakt
Precis som en mobiltelefon
 
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
Nu kanske jag har drömt, men kunde inte elmätare i ett område kommunicera via elnätet och där vissa sedan hade mobilkommunikation för vidareskickande av mätdata.
 
Det är lite olika system på olika områden, hos mig kör man över elnätet.
 
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nu kanske jag har drömt, men kunde inte elmätare i ett område kommunicera via elnätet och där vissa sedan hade mobilkommunikation för vidareskickande av mätdata.
Hej AndersS

Kort.

För ca 20 år sedan när vi bytte ut våra ferrarismätare (de med skivan som roterade) så fanns det företag som utlovade att de kunde använda elnätet för kommunikation med de nya elmätarna som placerades hos alla elanvändare.

Iden låter bra, eftersom elledningarna når fram till alla elmätare men samtidigt så hade vi påbörjat att använda switchade nätdelar i stället för linjära (med stora, tunga 50 Hz transformatorer). Rester från switchningen (supratoner 2–150 kHz) ökade samtidigt i styrka i elnäten och störde kommunikationen.

Försöker man dämpa störningarna, med ett filter, så dämpar man även kommunikationen.

Efter ett 10-tal år började man använda radiosignalering i stället, och numera så byts alltmer de system som signalerar via elnätet ut till dessa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.