Hej,

Ber om ursäkt ifall i detta är postat i fel forum.
Bor i ett gammalt torp från 1800 talet och har fått eldningsförbud på våran öppna spis.
Anledningen är att innersidan på skorstenen är murad med sten och därför väldigt ojämn så det går i princip inte att sota ordentligt då det är så 'knaggliga' ytor.
Sotaren sa att vi behöver sätta in ett rör från kaminen som går hela vägen upp till toppen och isolera mellan rör och skorstensinnerväggen med vermikulit. Dock känner jag viss oro över att isolera skorstenen och det är för att det då 'täpper till' självdraget som skorstenen utgör. Då det är ett gammalt hus går all fukt ut via skorstenen. Isolerar vi med vermikulit behöver vi fixa ventilation ovanför alla fönster antar jag.

Min fråga är ifall det är nödvändigt att isolera med vermikulit? Eller räcker det att sätta in ett insatsrör hela vägen upp? Blir det för varmt mot den sotiga innerväggen om vi inte har vermikulit mellan rör och vägg?

Tacksam för svar då vinter är i antågande och jag börjar känna lite stress över att fixa detta.

Ha det fint!
 
Att isolera runt röret är bland annat för att undvika kondensbildning, men vad menar du att självdraget försvinner ? Är där helt öppet in i murstocken ?
 
Aha, det blir alltså kondens mot innerväggen av murstocken så att säga. Tänkte inte på det.
Och ja, det är helt öppen upp i murstocken. Förstår att jag kan få lite av en idiotstämpel som inte vill "isolera in" värmen genom att isolera tätt, men min tanke var att jag hellre "eldar lite för kråkorna" och fryser lite än att ha det fuktigt i huset som jag är orolig att det blir om jag tar bort "utsuget av fuktig luft" som skorstenen för tillfället står för.

Hmm, får klura vidare på detta. Kanske blir till att sätta ventiler ovanför varje fönster då om jag nu måste isolera hela murstocken med vermikulit. Är ju alltid lite jobbigt när man "moderniserar" gamla hus. Vad som funkar för ett hus som byggdes på 90-talet funkar inte alltid för ett hus från 1800-talet.
 
  • Gilla
Meestella
  • Laddar…
Fundering, varför skulle du behöva ändra ventilation över fönster, de fungerar ju som tilluft och inte som självdrag för frånluft.
För att självdrag ska fungera måste du ha lodräta kanaler och som en skorsten så luften rör sig uppåt.
Alternativet är annars att på mekanisk väg skapa ventilation med fläkt/ar. Lämpligt är i utrymmen som kök/toalett/badrum/etc.
Att ta upp ventiler vid fönster löser inte din frånluftsventilation.
 
Vet inte hur det är i 1800 talshus , men är det bara en pipa upp och det är öppna spisen, kanske finns det en vedspis i köket och den har säkert egen pipa. Normalt så kanske det finns fler pipor, brukligt även pipor för kakelugnar på den tiden med. Har du varit på taket och kollat, finns flera skorstenar ?.
 
Fundering, varför skulle du behöva ändra ventilation över fönster, de fungerar ju som tilluft och inte som självdrag för frånluft.
För att självdrag ska fungera måste du ha lodräta kanaler och som en skorsten så luften rör sig uppåt.
Alternativet är annars att på mekanisk väg skapa ventilation med fläkt/ar. Lämpligt är i utrymmen som kök/toalett/badrum/etc.
Att ta upp ventiler vid fönster löser inte din frånluftsventilation.
Hmm.. då sket sig min idé med ventiler ovanför fönsterna, inte för att jag var förtjust i idén från början. Jag vill ju helst inte isolera skorstenen med vermikulit eller annan typ av isolering över huvudtaget. Bara sätta in ett böjligt rör från kaminen vi ställt i öppna spisen och låta röret gå ända upp. Jag tänkte att på så vis blir det ju inte mer sot på murstocken och kanske är ok att elda då, samtidigt som all fukt fortfarande vädras ut via skorstenen. Missade att fråga sotaren om detta när han var här så får väl ta och kontakta dem igen.

Vet inte hur det är i 1800 talshus , men är det bara en pipa upp och det är öppna spisen, kanske finns det en vedspis i köket och den har säkert egen pipa. Normalt så kanske det finns fler pipor, brukligt även pipor för kakelugnar på den tiden med. Har du varit på taket och kollat, finns flera skorstenar ?.
Det är ett alltså ett pyttelitet torp, ca 23 kvadratmeter boyta. Stor öppen spis i vardagsrummet som är gammal, murad med stort hål rätt upp, kan med viss svårighet se himlen rätt upp. Finns även en liten vedspis i köket som kopplar till murstocken.
 
23 m2 och då finns det nog bara en pipa upp, samma pipa till öppna spisen och köket, det var nog godkänt även på den tiden, då spisen har luckor. Blir nog lite problem att få till öppna spisen med tätning, det blir då tätt även för spisen i köket ( eldningsförbud ) Svårt fall doktorn grät.
 
F feta snigel skrev:
et är ett alltså ett pyttelitet torp, ca 23 kvadratmeter boyta. Stor öppen spis i vardagsrummet som är gammal, murad med stort hål rätt upp, kan med viss svårighet se himlen rätt upp. Finns även en liten vedspis i köket som kopplar till murstocken.
Är du säker på att det bara är en pipa i skorsten? Det brukar ju vara en kanal per eldstad. Klättra upp på taket och kolla hur det ser ut.
 
Eller så isolerar du röret med en brandmatta av brandsäker stenull och sen stabilisera röret i skorstenen
 
Eller så isolerar du röret med en brandmatta av brandsäker stenull och sen stabilisera röret i skorstenen
Det låter som det bästa alternativet just nu, får kolla om sotaren godkänner det. Tack!
 
  • Gilla
Huggabuggaa
  • Laddar…
F feta snigel skrev:
Aha, det blir alltså kondens mot innerväggen av murstocken så att säga. Tänkte inte på det.
Och ja, det är helt öppen upp i murstocken. Förstår att jag kan få lite av en idiotstämpel som inte vill "isolera in" värmen genom att isolera tätt, men min tanke var att jag hellre "eldar lite för kråkorna" och fryser lite än att ha det fuktigt i huset som jag är orolig att det blir om jag tar bort "utsuget av fuktig luft" som skorstenen för tillfället står för.

Hmm, får klura vidare på detta. Kanske blir till att sätta ventiler ovanför varje fönster då om jag nu måste isolera hela murstocken med vermikulit. Är ju alltid lite jobbigt när man "moderniserar" gamla hus. Vad som funkar för ett hus som byggdes på 90-talet funkar inte alltid för ett hus från 1800-talet.
hur löste du situationen? Vi har en liknande. Har en gammal murstock men en pipa som har 2 insatsrör (satts av tidigare ägare). Nu är vi måste byta det ena röret till en större dimension (de har satt för smala rör och vi får inte drag i kakelugnarna) upptäcker vi att vi inte har någon vermikulit runt insatsrören. Jag inbillar mig ju att det är bra att det läcker lite värme till min murstock? Eller kommer jag få kondens som gör skada? Vi eldar dagligen under oktober-Mars så det är ju en ständig uttorkning - vill jag tro.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.