T trickydicky skrev:
Min granne grävde ner en gammal volvo för en 30 år sedan. Den står fortfarande registrerad på honom. Försäkringsbrott misstänker jag, har inte frågat… blir intressant när nya ägaren börjar gräva där
det finns ett nerlagt sågverk en bit från mig...
där ligger det bla en direktionsbil nergrävd i spåntippen,lite privatbilar ligger det också
 
Vad gäller för tex en oljetank då?
Är det bara att gräva upp den och köra på åvc? Om den är hel alltså, annars får man väl gräva bort massorna och köra på deponi

Fylla med sand var väl populärt förr, då är det nog inte så kul att få upp den...
 
P Puhnallen skrev:
Du är skyldig att anmäla dumpningsplatser du hittar till Miljökontoret i Kommunen.
Var finns denna skyldighet reglerad? Spontant tycker jag det känns märkligt att man inte är skyldig att anmäla ett gammalt mord men att man skulle vara skyldig att anmäla gammal nedskräpning.
 
nino nino skrev:
Vad gäller för tex en oljetank då?
Är det bara att gräva upp den och köra på åvc? Om den är hel alltså, annars får man väl gräva bort massorna och köra på deponi

Fylla med sand var väl populärt förr, då är det nog inte så kul att få upp den...
En tom oljetank kan du köra till en skrotfirma, men hör med dem först om de har några villkor.
Sandfylld oljetank är värre, då ska förmodligen sanden deponeras som förorenad jord.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
En tom oljetank kan du köra till en skrotfirma, men hör med dem först om de har några villkor.
Sandfylld oljetank är värre, då ska förmodligen sanden deponeras som förorenad jord.
Det brukliga är att oljetankar ska vara sanerade innan skrotfirmorna tar dem.
 
S Stefan1972 skrev:
Det brukliga är att oljetankar ska vara sanerade innan skrotfirmorna tar dem.
...eller nerskurna i bitar. Men det bästa är att ta direktkontakt med den aktuella skrotfirman.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Var finns denna skyldighet reglerad? Spontant tycker jag det känns märkligt att man inte är skyldig att anmäla ett gammalt mord men att man skulle vara skyldig att anmäla gammal nedskräpning.
I Sverige är du skyldig att göra en anmälan, om det kan förhindra ett brott eller om det är ett pågående brott, utan fara för dig eller någon annan.
Brottsbalken 23 kap. 6§.
https://lagen.nu/1962:700#K23P6S1

Ett gammalt skrotupplag eller soptipp räknas som ett pågående brott.

Så akta er för att ge er ut i trafiken. Ni är skyldiga att anmäla alla fortkörningar. Personer utan bälte. Cyklar utan lyse efter mörkrets inbrott mm.
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
P Puhnallen skrev:
I Sverige är du skyldig att göra en anmälan, om det kan förhindra ett brott eller om det är ett pågående brott, utan fara för dig eller någon annan.
Nu vet jag inte om du skämtar om fortkörningar och lyktlösa cyklar men i normalfallet finns ingen anmälningsskyldighet i Sverige.

För vissa grova brott finns det dock sådan skyldighet. Lagrummet du hänvisar till säger "i de fall det är särskilt föreskrivet, dömas för underlåtenhet att avslöja brottet".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.