Tja!
Nu skulle jag för första gången lufta mina element. Jag har idag bergvärme, om det har någon betydelse.
Jag stängde av pumpen och liftade elementen, inga problem så långt.
Kollafe därefter trycker i manonetern, vilket hade sjunkit till 0 så jag höjde det till 1,5.

Efter det så slutar det inte rinna lite smått ut flera av mina element, hur mycket jag än skruvar åt ventilen.
Någon som har någon aning om vad som kan vara fel?
 
  • Gilla
Mapet890
  • Laddar…
Krilleman
Du menar alltså att det inte sluter tätt i flera luftningsskruvar efter du har öppnat dessa och sedan stängt dom?
 
Det känns som det.
Det känns som att den bara går runt och runt istället för längre in.
Jga har nu stängt av vattnet och låter det rinna ut för att sedan försöka gänga om och skruva in, men tänkte kolla med några mer kunniga om det kunde vara något annat problem
 
J JonatanMedin skrev:
Det känns som det.
Det känns som att den bara går runt och runt istället för längre in.
Jga har nu stängt av vattnet och låter det rinna ut för att sedan försöka gänga om och skruva in, men tänkte kolla med några mer kunniga om det kunde vara något annat problem
Låter som gängpaj, drog du åt jättehårt eller snett?
 
V ViktorHg skrev:
Låter som gängpaj, drog du åt jättehårt eller snett?
Varken eller, jag drog knappt åt alls
 
surris
Känns som du dragit sönder gängorna kanske? Man ska inte behöva dra åt luftnippeln särskilt hårt.

Dock så krävs endel kraft för det vilket jag inte tror man klarar av med handkraft med en luftningsnyckel.
 
Nej, det är det som är grejen - jag drog knappt år den, jag använde enbart handkraft.
Den höll ju tätt innan, så jag förstår inte hur den inte gör det nu.
Att jag har förstört den med handkraft känns orimligt
 
surris
Bild? Kan du skruva ut den och byta till en ny?
 
Det är inget kraftigt sprut, men det är konstant rinnande.
Finns det standardmått på dem eller måste det vara för just detta märke?
 
  • Sprutande element med vattendroppar och en synlig ventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Konstant rinnande vatten från en radiatorventil ner i en skål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som ganska gamla radiatorer från 30-40-tal? Är det hela ventilen som sitter lös och läcker eller är det bara skruvstiftet i mitten? Om det är hela ventilen kanske det finns möjlighet att täta gängan?
 
surris
Dum fråga kanske. Men du har skruvat på fyrkantsprofilen i mitten av luftnippeln? Och inte på höljet? Varför jag undrar är färgbortfallet där.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Nej, jag inser nu att jag varit dum i huvudet och tagit bort den stora delen - så det är bara att ringa rörmokare
 
Prova linda in gängorna med lin och pasta. Behövs ju det eller gängtejp för att få det tätt. Värt att prova innan du ringer någon!
 
surris
Yepp, prova lin och pasta först. Så länge gängorna är hela så borde du få det tätt med det.
 
Krilleman
Stäng av cirkulationspupen och töm övertrycket i systemet via säkerhetsventilen.

Lossa luftskruvarna och lina om dessa, sen är det bara dra åt igen.
Men dom där hederliga luftskruvarna brukar inte vara så fräscha längre. Investera i nya direkt när du endå ska ta loss dom igen.

11:- styck om du har ett hornbach i närheten.
https://www.hornbach.se/shop/Luftningsventil-G6-fornicklad/5112055/artikel-detaljer.html

Passa på att köpa lite lin + smörja samtidigt.
https://www.hornbach.se/shop/Gangtatningssats-tub-65-g-4051175/5576764/artikel-detaljer.html
 
  • Gilla
ARJU
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.