Jag har kört fast lite när säcken äntligen ska knytas ihop och alla uttag ska kopplas. I ett av rummen sitter ett sådant här koaxialuttag:
Ett öppet koaxialuttag i vägg märkt "16+4dB" utan täckplatta, kablar ej anslutna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det står "16+4dB" på det och utgående koaxialledning går till ett till identiskt uttag. I mediacentralen sitter sedan ett stjärnnät med förstärkare till resten av alla uttag i huset och de uttagen ser ut så här:
Koaxialuttag på vägg för TV- och dataanslutningar, märkt "16+4dB".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väggmonterat koaxialuttag med "16+4dB" märkning och dubbla RJ45-portar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De tekniska speifikationerna för det senare ser ut så här:
Tekniska specifikationer för Alcad BM-111 koaxialuttag som visar anslutningstyper, frekvensområde, och dB-förluster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Problemet är att ELKO Plus tvåfack och täcklock inte passar det första koaxialuttaget, så jag kan inte avsluta. Kan jag ersätta det uttaget med ett av de senare Alcad BM-111 eller kommer det skapa problem med dB motståndet i hela nätet? (kan tillägga att det är ett Comhem-hus och husen är seriekopplade om det har någon betydelse)
 
Det där uttaget med F-kontakt är till för att ansluta kabel-tv-modemet för internetaccess via kabel-tv-nätet.

Kabel-tv-nätet tillhör föreningen eller ComHem. Gör man fel så kan man släcka signalen (tv & internet) till flera grannar.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det där uttaget med F-kontakt är till för att ansluta kabel-tv-modemet för internetaccess via kabel-tv-nätet.

Kabel-tv-nätet tillhör föreningen eller ComHem. Gör man fel så kan man släcka signalen (tv & internet) till flera grannar.
Tack, så långt vet jag. När vi drog om precis allt i hela huset, inkl. koaxialledningarna, mättes allt upp o.s.v. av ansvarig nätägare. Såklart bra "for the record" men det besvarar inte ursprungsfrågan ;)
 
J Johan456 skrev:
Det var en udda variant. Ett alternativ kan vara en sån här:

[länk]

Ta upp ett hål i där F-kontakten sticker ut och limma centrumplattan mot 2-facksramen.
Ja så kan man ju göra såklart. Jag har blind-lock för 2-facksramen som jag kan borra i. Det får bli plan B, plan A vore att få till det som det ska se ut..
 
Det där uttaget dämpar 16dB, sedan ska det monteras ett filter utanpå som dämpar 4dB.
Väggmonterat multimediauttag med ansluten röd kabel för dämpning av signal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Det där uttaget dämpar 16dB, sedan ska det monteras ett filter utanpå som dämpar 4dB.
[bild]
Ok tack. Jag har inte haft den där comhem-kåpan på under ca 6 års tid och grannarna har aldrig klagat. Själva använder vi inte koax-nätet. Så om filtret sitter i comhem-kåpan så har det ingen påverkan i alla fall
 
S Sweedbanana skrev:
Ok tack. Jag har inte haft den där comhem-kåpan på under ca 6 års tid och grannarna har aldrig klagat. Själva använder vi inte koax-nätet. Så om filtret sitter i comhem-kåpan så har det ingen påverkan i alla fall
Nä, det är bara ett filter för att få ut tv/radio/data, dvs 'trehåliväggen'. Dämpningen till grannar är inte beroende av filtret.
 
  • Gilla
Sweedbanana
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Nä, det är bara ett filter för att få ut tv/radio/data, dvs 'trehåliväggen'. Dämpningen till grannar är inte beroende av filtret.
Förlåt om jag är trög, men då är alltså 4db dämpningen i det yttre filtret tror du? Så jag ska hitta ett uttag som har 16 bara? Såg att alla uttag har olika genomströmnings-db men kan för mitt liv inte hitta ett 16+4
 
S Sweedbanana skrev:
Förlåt om jag är trög, men då är alltså 4db dämpningen i det yttre filtret tror du? Så jag ska hitta ett uttag som har 16 bara? Såg att alla uttag har olika genomströmnings-db men kan för mitt liv inte hitta ett 16+4
För att få samma dämpning ska du hitta ett som dämpar 20 dB.
Det är alltså det som dämpas 'mot dig'. Genomgångsdämpningen i det fallet blir ungefär 2dB.
 
  • Gilla
Sweedbanana
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.