Jag söker aktivt efter ett passande hus, men kommer att resa utomlands under en längre tid och är ändå öppen för att köpa ett hus i Sverige under tiden. Prisklassen jag kollar i är så pass låg att dolda fel är acceptabelt för mig.

Kan man göra så i Sverige?

Går det att ordna alla papper digitalt?
 
Som säljare skulle jag vara väldigt skeptisk till det upplägget. Du har ingen i Sverige som skulle kunna agera ombud.
 
Kan inte en mäklare hjälpa dig med detta?
 
Vi sålde vårt hus för femton år sen och det var absolut inga problem att sköta låta mäklaren sköta allt. Vi träffade aldrig köparna då vi redan flyttat från huset som låg på över 40 mils avstånd. Idag kan du säkerligen lösa det mesta via teams, facetime och bankID.
Är väl inte fel att ha en släkting, kompis eller liknande som iallafall kan åka och titta på huset som du tänker köpa, bilder på nätet är inte alltid att lita på. Många hus som man varit störtförsälskad i tills man kommer på plats och ser något helt annat. Rum som sett enorma ut men är som en skrubb, golv som ser ok ut men behöver bytas direkt osv.
 
En familj i vårt kvarter köpte huset osett på distans och det var inga problem.
 
Några större bolag i USA exvis Zillow har utvecklat en algoritm (Zestimate IBUYING) som bevakar alla hus som läggs ut till försäljning. Stämmer hus/pris med parametrarna så köps huset automatiskt. De reparerar sedan nödvändiga saker och säljer husen igen. De gör flera hundra hus i månaden på detta sättet. Om det kommer till Sverige? Troligtvis, men nog inte inom kort och i mycket mindre skala.
 
  • Gilla
Christoffer L
  • Laddar…
B
I InsidersUnited skrev:
Några större bolag i USA exvis Zillow har utvecklat en algoritm (Zestimate IBUYING) som bevakar alla hus som läggs ut till försäljning. Stämmer hus/pris med parametrarna så köps huset automatiskt. De reparerar sedan nödvändiga saker och säljer husen igen. De gör flera hundra hus i månaden på detta sättet. Om det kommer till Sverige? Troligtvis, men nog inte inom kort och i mycket mindre skala.
Finna redan. Movesta heter de. Man får bud inom 24h. Anar att det finns en l annan brasklappar i ett sådant bud.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Rent formellt måste, eller bör du vara fysiskt närvarande, själv eller genom ett utsett ombud, med fullmakt. När kontraktet skrivs på, och när köpebrevet (tillträdet) skrivs på.¨

Det finns mäklare som försöker "förenkla" fjärraffärer genom att skicka dokumenten fram och tillbaka- Problemet med det är att den part som först skriver på och därmed binder sig för affären har ingen möjlighet att avgöra ifall andre parten skriver på. I värsta fall står man där som köpare på tillträdesdagen, och säljaren har hittat en annan köpare en timme före tilträdet som betalar 5 000 mer än du. Medan du varit bunden av affären i kanske 3 månader i väntan på tillträde.

Utan ge en fullmakt till någon som kan agera ombud för dig. Mäklaren får inte vara ombud.
 
Sedan tar du givetvis en enorm risk om du köper något som du inte fått titta på själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.